• FiPe

Vems ansvar är det att lägga upp kundpinnen?

Jag är nyfiken på den allmänna uppfattningen i denna fråga.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems ansvar är det att lägga upp kundpinnen?
  • Vokalissan

Det är ju bara den som lagt upp sina varor som vet när hen är klar. Då är det ju enklast om denne lägger upp pinnen då.

• EnGladPingvin

Den som känner behov av att lägga upp pinnen eller känner för att vara hjälpsam. Ibland behöver man inte vara så petig med vems ansvar.

• Alexi

Ofta när man handlar behövs ju ingen pinne, för att avståndet till nästa kund blir tillräckligt stort. Alltså är det upp till den som står bakom att använda den om denne tycker pinnen behövs.

• Ann-Louise

Det var ett TV-program om detta för några veckor sedan. Då sa de att enligt vett och etikett reglerna så lägger den upp pinnen som står först i kön.

För mig känns detta väldigt naturligt, då förste man når pinnen lättare, samt att hen talar om att hen är färdig.

• lall

Ska den som kommer efter mig ställa ner min korg också? För att vara artig, liksom. Kan den plocka upp efter mig när jag tappar saker med.

Klart jag lägger pinnen efter mig, som ett "varsågod, nu är jag klar"

Lägger inte personen framför mig dit pinnen, gör inte jag heller det. Du får gärna betala mina varor

• Tonensu

Idag la inte den framför mig upp någon pinne när hen var klar med sin uppackning.. grrrr 8(

• sportpappa
    Ensam hemma skrev 2015-02-08 10:57:13 följande:

Undrar hur man löste detta problem innan pinnarna fanns?

Då fanns inte problemet utan kassorna var utformade på ett annat sätt.
  • Ensam hemma
    sportpappa skrev 2015-02-08 13:34:16 följande:
    Då fanns inte problemet utan kassorna var utformade på ett annat sätt.
    På vilket sätt var kassorna annorlunda?
  • sportpappa
    Ensam hemma skrev 2015-02-08 16:18:29 följande:
    På vilket sätt var kassorna annorlunda?
    Rullbanden kom före pinnen så det fanns en tid då det var svårt att hålla isär kundernas varor.
    Det är just rullbanden som orsakar problemet eftersom flera kunder kan lägga upp varor samtidigt. När det inte fanns rullband så existerade inte problemet.
    Än idag stöter man då och då på butiker med gamla typer av kassor utan rullband. Oftast har de bara en mindre yta som EN kund lägger upp sina varor på. 
    Innan dess så var det en disk man gick fram till och beställde sina varor. Det är fortfarande så i många specialbutiker och även för kött och fisk m.m. i större butiker.
  • Lilje

Det stör mig mycket mer när folk inte sätter bort sin korg efter sig. Då fan blir jag tjurig. Men pinnen lägger jag på när jag är klar.

• FutureWillTell

En ganska så intressant frågeställning på sitt sätt måste jag säga(!).
    Har aldrig ens funderat kring den situationen utan när jag har lagt mina varor på bandet så lägger jag upp pinnen och om jag ser att personen före mig har lastat upp alla sina varor men inte lagt upp någon pinne så lägger jag dit den själv.
    Går liksom på automatik.

• FutureWillTell
    Lilje skrev 2015-02-08 20:24:17 följande:

Det stör mig mycket mer när folk inte sätter bort sin korg efter sig. Då fan blir jag tjurig. Men pinnen lägger jag på när jag är klar.

Känner igen mig själv i ditt inlägg, det är lustigt hur irriterad man kan bli av en sådan "liten sak" men samtidigt tycker man ju att personen faktiskt kan ta sig tiden och energin då det handlar om just en så liten sak.
  • Aniiee
    Lilje skrev 2015-02-08 20:24:17 följande:

Det stör mig också, särskilt om det är överflöd av kundkorgar (tvärfullt i "stället" så man inte når upp, eller de inte ens finns plats för ett "ställ", och sen även 2-3 korgar på avlastningshyllan) ovanligt höga kassor, och jag har tung varukorg. Morrrrrrrrrr...........
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • aleakim

Jag lägger upp pinnen när jag lagt upp mina varor, tycker att det är trevligast så :)

BF/snitt: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
  • Haskel

Jag tycker regeringen borde tillsätta en ny komitté som ska reda kundpinnehanteringen. Troligtvis måste även en professor i kundpinnevetenskap, konsulteras. 
    Det är oerhört viktigt att den här frågan utreds grundligt. Nu tror jag givetvis inte att den här frågan kan lösas. Men det är ju bra om vi får en utredning gjord. 

Det är viktigt att använda skattepengarna väl.

Svar på tråden Vems ansvar är det att lägga upp kundpinnen?