• Anonym (Vill veta)

Skyddar jag min heltids-SGI på detta sätt?

Hej, jag har en heltidsanställning i botten (100%). Just nu jobbar jag 80% och fyller ut med föräldrapenning 1 dag/vecka för att skydda min heltids-SGI.

Jag är nu gravid med mitt andra barn, beräknat 31/5. Om jag går ner i tid/går hem helt från jobbet innan förlossningen har jag förstått det som att jag måste ta ut föräldrapenning i samma omfattning som jag går hem för att skydda min SGI, stämmer detta?

Om jag läser en kurs på komvux på 50% och läser på halvfart och har CSN (bara bidrag, inte lån) under de 10 sista veckorna innan förlossningen och samtidigt går ner i tid/går hem helt från jobbet, skyddas min heltids -SGI då eftersom jag studerar med studiebidrag från CSN? Eller måste jag ändå fylla ut med föräldrapenning i den omfattning jag går hem?

Tacksam för svar :)
  • Svar på tråden Skyddar jag min heltids-SGI på detta sätt?
  • Försäkringskassan

Hej,

Efter som du just nu är föräldraledig på 20 % och tar ut föräldrapenning motsvarande detta så skyddar du din SGI. För dig är det väldigt viktigt att skydda din SGI hela vägen fram tills barnets födelse då du kommer att gå från en skyddad period och in i en annan. Så skulle du välja att en tid före barnets beräknade födelse bara gå ner helt i tid måste du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan fram tills det att barnet kommer.

Studerar du på 50 % och har studiemedel minst bidragsdelen under hela din studietid så skyddar det också din SGI det är inte hur mycket ersättning du får som skyddar utan just att du har beviljade studiemedel under hela din studietid och inga glapp mellan de olika perioderna.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Vill veta)
    Försäkringskassan skrev 2015-02-06 10:03:54 följande:

Hej,