• Anonym (Vill veta)

Skyddar jag min heltids-SGI på detta sätt?

Hej, jag har en heltidsanställning i botten (100%). Just nu jobbar jag 80% och fyller ut med föräldrapenning 1 dag/vecka för att skydda min heltids-SGI.

Jag är nu gravid med mitt andra barn, beräknat 31/5. Om jag går ner i tid/går hem helt från jobbet innan förlossningen har jag förstått det som att jag måste ta ut föräldrapenning i samma omfattning som jag går hem för att skydda min SGI, stämmer detta?

Om jag läser en kurs på komvux på 50% och läser på halvfart och har CSN (bara bidrag, inte lån) under de 10 sista veckorna innan förlossningen och samtidigt går ner i tid/går hem helt från jobbet, skyddas min heltids -SGI då eftersom jag studerar med studiebidrag från CSN? Eller måste jag ändå fylla ut med föräldrapenning i den omfattning jag går hem?

Tacksam för svar :)
  • Svar på tråden Skyddar jag min heltids-SGI på detta sätt?
  • Försäkringskassan

Hej,

Efter som du just nu är föräldraledig på 20 % och tar ut föräldrapenning motsvarande detta så skyddar du din SGI. För dig är det väldigt viktigt att skydda din SGI hela vägen fram tills barnets födelse då du kommer att gå från en skyddad period och in i en annan. Så skulle du välja att en tid före barnets beräknade födelse bara gå ner helt i tid måste du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan fram tills det att barnet kommer.

Studerar du på 50 % och har studiemedel minst bidragsdelen under hela din studietid så skyddar det också din SGI det är inte hur mycket ersättning du får som skyddar utan just att du har beviljade studiemedel under hela din studietid och inga glapp mellan de olika perioderna.

Hälsningar

Carola, handläggare

• Anonym (Vill veta)
    Försäkringskassan skrev 2015-02-06 10:03:54 följande:

Hej,

Efter som du just nu är föräldraledig på 20 % och tar ut föräldrapenning motsvarande detta så skyddar du din SGI. För dig är det väldigt viktigt att skydda din SGI hela vägen fram tills barnets födelse då du kommer att gå från en skyddad period och in i en annan. Så skulle du välja att en tid före barnets beräknade födelse bara gå ner helt i tid måste du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan fram tills det att barnet kommer.

Studerar du på 50 % och har studiemedel minst bidragsdelen under hela din studietid så skyddar det också din SGI det är inte hur mycket ersättning du får som skyddar utan just att du har beviljade studiemedel under hela din studietid och inga glapp mellan de olika perioderna.

Hälsningar

Carola, handläggare

Tack för svaret. Så om jag tolkar detta rätt så innebär det alltså att om jag går ner i tid och t ex jobbar 50% när det är 10 veckor kvar till beräknad födsel (16/3-31/5) och under den period studerar på 50% med studiestöd från CSN (endast bidragsdelen) så fortsätter jag skydda min heltids-SGI på 100%

Och skulle bebisen födas efter 31/5 så ska jag plocka ut föräldrapenning 5 dagar/vecka för att fortsätta skydda min heltids-SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer, SGI:n är skyddad under den tid du studerar med studiemedel från CSN.

Om du blir färdig med studierna innan barnet föds behöver du börja ta ut minst 5 hela dagar med föräldrapenning per vecka fram tills barnet föds.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Skyddar jag min heltids-SGI på detta sätt?