• Anonym (Anonym)

Föräldrapenning

Hej.

Har fundering kring det här med att gå hem tidigare från jobbet.

Har jobbat i över ett år efter avslutade studier. Jobbade 7 månader på ett ställe och böt sedan jobb. Mellan jobben blev det några dagar som jag var utan anställning. Dessa dagar skyddas av efterskyddstiden och därmed räknas mina anställningar ihop. Började nytt jobb 1/9-14 och har BF 1/4-15. Jag kommer alltså hunnit varit anställd i sju månader men jag planerar att gå hem ca tre veckor innan BF, har då jobbat i 6 mån och en vecka. Ser till att jag hinner jobba 6 månader då jag fått högre lön och gått upp i sysselsättningsgrad, så att jag kan få min sgi baserad på min nuvarande tillsvidareanställning.

Jag funderar om jag kan gå hem dessa tre veckor innan BF utan ersättning från varken er eller min arbetsgivare utan att det påverkar min sgi och föräldrapenning? Eller behövs min sgi skyddas?

Jag har ju utnyttjat min efterskyddstid en gång mellan mina anställningar. Men nu har jag ju jobbat 6 månader igen och har då rätt till efterskyddstid på tre månader igen om jag förstått det rätt? Men har också läst att efterskyddstiden inte behöver tillämpas när man är gravid utan att det finns andra regler att förhålla sig till då?

Tänker om jag behöver göra något mellan tiden jag går hem och till BF?

Hur får ni reda på från min arbetsgivare när jag går hem från jobbet? Ni har ju endast fått BF bekräftat eller vsd man ska säga.

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Har man arbetat stadigvarande minst 6 månader i följd har man rätt att gå ner i arbetstid eller sluta jobba helt och inte ta ut någon annan ersättning när det är 6 månader kvar innan beräkna förlossning utan att det påverkar SGIn.

Utifrån den information du lämnat behöver du inte göra något tiden mellan att du går hem och till BF.

Du behöver heller inte meddela Försäkringskassan att du går hem utan du skickar bara in din ansökan om föräldrapenning från och med det datum du vill börja ta ut ersättningen.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Anonym)

Okej. Tack!

Svar på tråden Föräldrapenning