• musiknallen

Jobbinervju. Taa om att man håller på med IVF:er och kanske blir borta.

Hej.

Jag har gjort flera IVF:e som  misslyckats, varit gravid 2 ggr men fått missfall i
    vecka 6 och 7. Sista missfalet ett svårt sådant då det inte ville komma ut så jag blev inlagd.
    Gjorde en IVF nu i veckan som misslyckades, äggena hade gett sig iväg av sig självt.
    Jag blir överstimulerad vare gång och ganska sjuk.

Har varit sjukskriven ett bra tag för stress,sorg, utbrändhet.
    Men har inte mitt jobb kvar.

Måste alltså söka nytt jobb, men tänkte kanske börja arbetsträna först i lugn takt.
    Nu har jag blivit head huntad till ett jobb dvs en jag känner som jobbar där
    ringde mig och sa att de har ett jobb där so de inte hittar någon till
    och som de behöver ha någon omgående.

Jobbet är väldigt intressant och jag vet ju hur svårt det är att få jobb.

Men vad ska jag säga. Måste ju säga att jag är sjukskriven nu. Och för vad.
    Jag lever också med en kronisk sjukdom som göra att jag får lite enstaka sjukdagar här och där. Har särskilt högriskskydd så de behöver inte betala
    sjuklön. Men det kanske bara är en negativ faktor för dom.

men jag mår ju bättre och hade tänkt börja arbetsträna (fast jag har ju inget ställe att vara på). Kanske kan jag trappa upp där.

Men vad säger jag om IVF:er? Måste jag säga något? Vet ju att jag kommer
    måste vara borta en hel del på nästa IVF med täta kontroller och att jag kanske
    blir dålig igen.
    Fast det har de ju egentligen inte något med att göra. Vem som helst kan ju bli gravid fast man börjat ett nytt jobb.
    Men vill ju inte ge dom falska förespeglingar att jag är fullt frisk och arbetsför.

Personen som jobbar där som jag känner och som ringde mig och tipsade om
    jobbet vet dock om IVF:erna. Vet dock inte om han sagt något till chefen som
    ska intervjua mig.  

Hjälp. Vad ska jag säga

musiknallen

• Svar på tråden Jobbinervju. Taa om att man håller på med IVF:er och kanske blir borta.
  • FrauCasio

Du behöver inte prata om ditt privatliv. Ska du tala om hur ofta ni har sex också?

Talar chefen om sitt sexliv och andra sjukdomar till dig?

• 1Familj
    FrauCasio skrev 2015-02-04 17:31:31 följande:

Du behöver inte prata om ditt privatliv. Ska du tala om hur ofta ni har sex också?

Talar chefen om sitt sexliv och andra sjukdomar till dig?

Förstår att allt du genomgår måste vara otroligt jobbigt och påverkar såklart dig men jag tror faktiskt att det är smart att inte berätta detta på en arbetsintervju eller under en eventuell provanställningstid.

Som arbetsgivare så intervjuar man ju många kandidater och det enda de generellt har i huvudet är att hitta någon som kan tillföra så mycket som möjligt. De har ju tyvärr inga skyldigheter att ta hänsyn till privatliv vid anställning.

Önskar dig ycka till!!!
  • musiknallen

Saken är ju den att jobbannonsen var ute innan jul och de har inte hittat någon.
    Då kan jag väl säga mer vilka förutsättningar jag har och tex säga att jag behöver flextid för att det ska funka.
    De verkar ju vara desperata.
    Tjejen som jobbat ska ju få barnet snart och jag tror de måste hitta någon
    innan hon föder och försvinner

• musiknallen

Att jag kommer bli borta om 1 1/2 månad då jag ska göra en ny IVF och det känns tokigt att berätta först då att jag blir borta.
    Om jag inte kan flexa

• gavlemamma
    musiknallen skrev 2015-02-04 19:50:41 följande:

Att jag kommer bli borta om 1 1/2 månad då jag ska göra en ny IVF och det känns tokigt att berätta först då att jag blir borta.
    Om jag inte kan flexa

Det kan du väl berätta då?
    Tror inte du kommer få jobbet om du redan på intervjun börjar prata om hur mycket du kommer vara borta.
  • musiknallen

gavelmamma.
    Måste ju berätta att jag är sjukskriven nu och hade tänkt trappa upp ett jobb
    eller arbetsträna.

• gavlemamma
    musiknallen skrev 2015-02-04 20:01:31 följande:

gavelmamma.
    Måste ju berätta att jag är sjukskriven nu och hade tänkt trappa upp ett jobb
    eller arbetsträna.

Ja det kan du berätta, om du inte har tänkt att jobba heltid, Men ska du berätta det så tycker jag verkligen inte att du ska nämna ivf.
  • 1Familj

Det låter som att du har bestämt dig för att berätta. Jag tänker att man som arbetstagare kan behöva vara borta från jobbet plötsligt. Alla som av någon anledning måste vara borta kan omöjligt veta detta innan oavsett om man jobbat där i 1 månad eller 1år. Det kan ju inte vara jättesvårt att låta arbetsgivaren tro att du tillhör de som plötsligt måste vara borta och att du inte har planerat detta. Är du mån om att få jobbet skulle jag råda dig till detta oavsett hur desperata de verkar. Skulle det komma fram att du visst planerat detta så har du fortfarande ingen skyldighet att berätta om att du försöker bli gravid iom att det inte finns några garantier för att det lyckas och därav väljer ju de flest att inte säga något förens en bra bit in in graviditeten.

Svar på tråden Jobbinervju. Taa om att man håller på med IVF:er och kanske blir borta.