• RobertStockholm

Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?

Vår skola (Pysslingen-koncernen) kräver indirekt att föräldrarna dagligen skickar med barnen frukt, mellanmål, varm choklad etc. "Man "måste" inte, men vi hoppas att alla föräldrar kan hjälpa med detta." Tyvärr har de lyckats göra det här "normalt" och ingen verkar orka eller våga ifrågasätta, bl.a. min egen fru.

Jag tänker nu ta upp detta, som jag tror är främst ett bekvämt sätt för skolan att spara pengar, med övriga föräldrar och skolan. Skolan är väl skyldiga - och får skattepengar för - att tillhandahålla mat till barnen?

Är det någon annan som varit i samma situation och har tips eller råd att ge?

Ska sägas att det handlar om förskoleklass i nuläget, men jag misstänker att samma sak kommer fortsätta nästa år när vår son börjar ettan.

• Svar på tråden Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?
  • Alexi

Min dotter vill oftast ha en morot med sig till skolan, det är ju tokbilligt. Så jag ser inte heller att just ekonomiargumentet håller.

• Duckan

(Äpplen 19,90 kr/kg) Inte för att vara sån, men på vår Coop där vi bor kostar ett äpple nästan 6 kr. De har bara ekologisk frukt.
    På Hemköp vid mitt jobb kostar äpplen mellan 29,90-36,90 kr kg så alla kan inte handla så billig frukt som ni kan.

För oss är det fortfarande helt okej för åt hon inte frukten i skolan skulle hon få den hemma, men nog förstår jag om många inte vill köpa tre äpplen á 6 kr varje dag.

• Nenne666
    Anonym (Äppen 19,90 kr/kg) skrev 2015-05-12 14:08:15 följande:

Jag har inga barn i skolan, dock tre stycken på dagis. Har full förståelse för att det är jobbigt och tidskrävande att fixa med matsäck/lunch varje vecka till barnen. Däremot köper jag inte alls argumentet att man inte har råd att ge sitt barn en frukt om dagen. Absolut, man kan välja att prioritera annat, men det är väldigt få som inte har RÅD att betala en frukt om dagen åt sina barn. Om barnet äter ett äpple om dagen under en månads 22 skoldagar landar kostnaden per månad på 66 kr (19,90 kr/kg och 150 g/äpple). Det är ungefär 2 kr per dag. Det har faktiskt alla råd med.

Oavsett hur föräldrarna har prioriterat så finns det barn som kommer till skolan utan frukt. Jag anser (utifrån att skolan skall vara kostnadsfri) att skolan skall stå för dessa frukter. Och precis som du säger, det är ju inga stora summor /person? Dessutom slipper barn som har föräldrar som prioriterar helt galet, (om det nu är därför) komma tomhänta.
  • Anonym (Äppen 19,90 kr/kg)

Äpple-priset är ett exempel. Man kan som någon annan skrev skicka med en morot, ett päron eller något annat som det för tillfället är säsong för och därmed är billigt. Och om det är fler som bor på Söder där det bara finns butiker med ekologisk mat till dyra priser kan ni testa internet. Coop erbjuder just nu äpplen för 18 kr/kg.
    www.cooponline.se/Sektioner/Frukt_Gront/Frukt/Applen/32486.html
    Som sagt, visst omaket att fixa det har jag full förståelse för om man tröttnar på. Att inte ha råd, nej - det är nog inget argument.

• Anonym (Äppen 19,90 kr/kg)
    Nenne666 skrev 2015-05-12 14:46:52 följande:
    Oavsett hur föräldrarna har prioriterat så finns det barn som kommer till skolan utan frukt. Jag anser (utifrån att skolan skall vara kostnadsfri) att skolan skall stå för dessa frukter. Och precis som du säger, det är ju inga stora summor /person? Dessutom slipper barn som har föräldrar som prioriterar helt galet, (om det nu är därför) komma tomhänta.
    Absolut - skolan skulle kunna hålla med frukt. Håller med. Men då måste också alla vara beredda på att betala för det via skattesedeln istället.
  • Anonym (an1)
    Anonym (Äppen 19,90 kr/kg) skrev 2015-05-12 14:08:15 följande:

Jag har inga barn i skolan, dock tre stycken på dagis. Har full förståelse för att det är jobbigt och tidskrävande att fixa med matsäck/lunch varje vecka till barnen. Däremot köper jag inte alls argumentet att man inte har råd att ge sitt barn en frukt om dagen. Absolut, man kan välja att prioritera annat, men det är väldigt få som inte har RÅD att betala en frukt om dagen åt sina barn. Om barnet äter ett äpple om dagen under en månads 22 skoldagar landar kostnaden per månad på 66 kr (19,90 kr/kg och 150 g/äpple). Det är ungefär 2 kr per dag. Det har faktiskt alla råd med.

När jag var liten och gick på lekis hade vi också fruktstund. Och ett barn som aldrig hade med sig frukt. Ibland handlar det inte bara om kostnaden utan barn som redan lever i utsatthet med problematik hemma (psykiska besvär eller annan sjukdom hos föräldrar, alkoholmissbruk annat missbruk tex) det finns barn som aldrig äter ordentlig middag hemma, kanske en macka, nudlar eller inget alls. Dessa barn blir extremt utsatta när dom inte får lunch eller delta i fruktstunder. Att tro att det är snåla föräldrar med normalt svenssonliv som inte "vill" betala är enbart naivt.
  • tjoohalia

jag tycker att det är fånigt att säga att man inte kan skylla på ekonomin.
    för mig (oss) är det inga problem att köpa ett äpple varje dag eller flera
    men när man säger att "alla har råd med ett äpple för ca 2kr" så är det enligt
    mig bara idiotiskt.

lika idiotiskt är det att förutsätta att det handlar om att prioritera. jag vet att 
    det finns många (säkert en majoritet) av de som inte har råd som lägger
    sina pengar på skräp, exempelvis cigg. i de fallen handlar det kanske inte
    om att de inte har råd att skicka med barnen en frukt varje dag utan kanske att
    de inte har råd att skicka iväg barnen på utflykter med matsäck och en slant
    till glass eller något.

MEN det finns faktiskt familjer (i Sverige, tro det eller ej) som inte har råd
    att skicka med frukt till barnen, trots att de prioriterar rätt. kanske har de
    själva satt sig i den sitsen, de kanske inte alltid har prioriterat rätt och de har
    kanske skulder och lever på existensminimum. Oavsett orsak så finns det
    de som inte har råd. det finns barn som knappt får mat hemma och att säga
    att de här familjerna har råd att skicka med sina barn en frukt, ja jag vet inte
    ens vad jag ska säga om det.

jag har själv en äldre vän (ja äldre än mig, jag är 30) som var tvungen att
    skippa att äta lunch för att ha råd med matsäckar och frukt till barnen
    (i skola och förskola). jag vet att min vän inte är ensam. 
    många har inte bara ett barn och har man fler är det inte längre 2kr /dag 
    (vilket inte frukten jag köper kostar, den är betydligt dyrare än så)

och jag håller helt med inlägg #26 det handlar inte alltid om det ekonomiska utan
    det kan finnas andra orsaker. 

• Jag bara undrar

I vår förskola finns det en familj som "skiter" i fullständigt o ta med frukt till sina barn. Inte på grund av att de inte har råd utan att de inte bryr sig alls om att barnen ska ha med sig det. Känns inte kul när man ser barnen sorgset varje måndag,stå där utan ryggsäck o frukt när de ska på mini utflykt. Tycker att det är pinsamt från föräldrarnas sida att de inte kan tillgodose barnets behov! ( vet detta då mamman har personligen sagt det till mig) Ibland undrar jag hur vissa tänker.

• Läskande

På förskolan stod de med frukt men inte i skolan. Skolan är gratis. Men frukt ska man skicka med varje dag. Jag har inget problem med det. Men de finns ju barn som sitter utan frukt . Då brukar fröknarna fixa något.

• SIN74

Både i skolan mina barn går och där jag jobbar så är andemeningen att man skickar med en frukt om man har möjlighet till förmiddagsrasten. Lunch och mellis behöver man aldrig skicka med. 
    När jag har utedagar med mina elever står alltid skolan för matlåda, men alla uppskattar inte det som serveras så många tar med eget ändå. 

Men som sagt, inga krav alls utan bara önskemål här. 

• puss

Klart föräldrar inte ska behöva kosta på sina barn ett helt jävla äpple emellanåt. Fullständigt orimligt. Skoljävel som anser det! Varför kan inte ungarna få gå hungriga för? Det är ju mycket bättre.

Svar på tråden Kräver era skolor (indirekt) att ni tar med frukt, mellanmål etc?