• mom2015

Min dotter har sömnstörningar på natten - tips

Är en mamma till en flicka på 3 år som I flera år haft sömnstörningar. Hon vaknar och skriker flera gånger på nätterna som av mardrömmar. Skriker verkligen rakt ut 1 gang per natt (när hon var mindre var det oftare). 

Vi sover hos henne i hennes rum och det räcker med att jag lägger min hand på henne så somnar hon om. Ibland får man viska "mamma är här". Det handlar om några minuter, men att göra detta två gånger per natt har lett till att vi inte fått tillräckligt med egen söms vi sover då som sagt I hennes rum på en madrass.. Inte optimalt för jag saknar närheten mellan oss vuxna.

För ett tag sedan var vi på semester och låg alla I en stor säng, då sov hon hela nätterna utan att vakna. Tidigare när vi har varit på semester har hon legat I resesäng, vaknat och då har vi plockat upp henne. Denna semester ville hon somna mellan oss efter nattsagan.

När vi kom hem körde vi samma procedur som tidigare, natta henne I hennes egen sang och så sov vi kvar hos henne. Då vaknade hon återigen och skrek rakt ut. Jag blev så rädd att jag också skrek rakt ut (hade ju vant mig av med det på 1 veckas semester hihihi).

Pappan och jag tittade på varandra dagen efter, nä nu har vi kämpat i 3 år för att hon ska sova I sin egen säng, nu kapitulerar vi. Vi gav alltså upp om att hon ska sova I egen sang och tog in henne I vår sang. Där har hon sovit tillsammans med oss gott I flera veckor nu utan att vakna på nätterna.

Att hon ska somna I sin egen säng och sedan gå in till oss skulle fungera, men det har inte fungerat för oss pga hon vaknar inte så pass att hon "vaknar" och söker upp oss. Hon är fast I ngt mellanstadie mellan sömn och vaken.

Någon som känner igen detta med nattskräck/nattskriken från sina egna barn och har några tips på hur vi kan få henne trygg I hennes egen säng? Vi har absolut ingen brådska men behöver alla tips vi kan få.

• Svar på tråden Min dotter har sömnstörningar på natten - tips
  • Alexi

Men alltså fattar jag rätt. Ni har haft världens problem med nattsömnen men om hon får somna och sova i er säng sover hon utan problem hela natten? Vad är då problemet? Då är det väl självklart bara att låta henne sova där i ett par år framåt.

• Penida

Ni får väl fundera på vad som är viktigast just nu, att hon sover i egen säng eller sover gott? Låter inte som en sömnstörning, snarare ett barn som sover bäst nära någon vilket är fullt normalt.

Avskyr CIO-metoder
  • Bellsen

Kan hon sova i egen säng eller liknande (typ på madrass) inne i ert sovrum? Då får ni ju iaf vara ifred i sängen, men ändå sova.

Svar på tråden Min dotter har sömnstörningar på natten - tips