• 1979sandy

Konstant bara 30 min..

Hej,

Min lilla flicka har nu blivit 6 mån snart ( om 10 dar) och sover.. Bara.. 30 min.. på dagarna x3. Jag provar allt, och nu idag var jag tvungen själv att sova så slår hon upp ögonen prick efter 30 min. Ser mig, jag buffar lite o ögonen stängs. Efter 1 min upp igen, jag låtsas sova.. Hon stänger ögonen och efter 1 min igen upp och börjar gnälla att jag ska "vakna". Hon är en glad tjej men åh så trött hon är mellan sina halvtimmar.. Hon älskar att sova på mage så sover oftast inne i vår säng. I vagn har hon aldrig sovit över 30 min, vaknar fort när hon ligger på rygg. Och jag kan ju heller inte alltid söva henne på mage...;(

Så frustrerad .. Nätterna är ok, men mkt nappinstoppande blir det och hon käkar 1 gång. Ligger och bökar mkt o är jag inte där o söver om skulle hon nog vakna fler ggr. Inatt var det nåt litet varje timme, så trött...Så i snitt får hon 12.5-13 Tim per dygn och ser verkligen att hon behöver mer.

Vet inte vad jag frågar efter, kanske nån som haft lika och det går över med åldern?. Eller hur kan det vara så att de är så trötta men kan inte somna om!?

Inte ens sista vilan sover hon över då hon borde va så himla trött från hela dan..

Erfarenheter?

• Svar på tråden Konstant bara 30 min..
  • Regnbågsfärg

Du kunder lika gärna berättat om min dotter.

Jag tänker att det är en fas. Hon är himla glad annars så man får leva på de stunderna :)

• tikki masala

Exakt så var min son redan från födseln! Sov bara tjugo-trettio minuter ca tre- fyra gånger om dagen. Han var alltid glad och så men man märkte ju att han var trött o gnuggade sig över huvudet hela tiden men det var ju helt omöjligt att få honom att somna om. I bilen, vagnen kunde han åka i 2 timmar utan att somna när andra barn somnar direkt när man lägger ner dem. Men han var glad o bara tittade. Sedan visade det sig att han var mjölkprotein allergisk och ägg, soja och baljväxt allergisk. Så efter vi slutat med allt det där kan han numera sova i två timmars pass. Nu är han sju månader. Så det tog tid. Kanske kolla upp det? Antagligen så hade han ont i magen men talade bara inte om det. det var därför han inte sov så länge på dagarna.

• Alexi

Exakt så var min dotter hela första året. När hon började sova en gång om dagen vid 14 månader, då började hon sova 1,5-2 timmar i sträck. Och jag som hade trott att man skulle ha flera timmar för sig själv varje dag...

• Natulcien

Det där med 30 minuter är ganska vanligt. Vår son var likadan. Det var exakt 30 min. Han var som en klocka.
    Det höll i sig fram till ca 8-9 månaders ålder, då han plötsligt började sova 1-1,5 tim ibland.
    Det bästa du kan göra är att gilla läget och sluta stressa upp dig över hennes sömn. 12,5-13 tim är inte lite. Det låter helt normalt.
    När vår son var 6 månader sov han 12 tim på natten och 2x30 på dagen = 13 tim.

• Mira76

Min dotter sov också bara 30 min pass fram till ca 6 månader.. Nu är hon 7,5 mån och har börjat sova 1-1,5 tim ganska ofta, men fortfarande är många pass bara 30 min. Ibland kan det hjälpa att ha henne i famnen ett tag innan jag lägger ner henne, då sover hon 30 min från att jag lägger ner henne, alltså kan det bli åtminstone 45 min.. Wake to sleep är en metod som går ut på att man rör barnet lite när det sovit ett tag, då börjar sovpasset om för bebisen och den sover 30 min till.. Ibland funkar det på min dotter.. Men egentligen är det nog bara att gilla läget och förhoppningsvis blir passen lite längre när hon blir lite större.

• Lizzie 83

Kunde varit min äldsta dotter. Vi jobbade mycket med att söva över sömnskarvarna, om hon sov i vagnen så började vi gå med den efter 25 min så att hon skulle fortsätta sova istället för att vakna efter 30 min.

Det blev bättre. Kommer inte ihåg när, men det kommer inte att vara så för alltid.

• 1979sandy

Tack snälla, hjälper att veta att det finbs fler ..
    Jobbar på skarvarna, men med bror på 2,5 år hemma hinner man inte alltid.

Lika bra att försöka släppa frustrationen, inte sover hon mer för det...(?)
    :)

Svar på tråden Konstant bara 30 min..