• Anonym (frustrerad)

hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!

Ja jag sitter i en jävla rävsax. Hur jag än vrider och vänder på allt så är det någon som far illa. 

Lång historia kort: Min mamma är bipolär och pillermissbrukare. Har varit hela mitt liv och jag har inte växt upp med henne. 
    Det var när jag flyttade hemifrån som 14-åring vi började få kontakt igen. Har aldrig gillat henne utan tyckt att hon beter sig väldigt underligt. Nu först i vuxen ålder har jag fattat att hon missbrukar också och det var därför hon var så "konstig", inte pga sjukdomen som jag trodde då.

In och ut för överdoser som hon haft i maniska skov samt när hon tagit några piller för många som hon missbrukar. Bla Imovane, tradolan och Oxycontin. 

Det hela ställdes på sin spets när jag tog mig in hos henne och hittade tomma kartor och kartonger som hade skrivits ut bara någon dag innan. Jag tog kontakt med hennes läkare och psykiatriker för att få hjälp. 
    Så läkaren slutade skriva ut dessa piller förutom Imovane för natten och sina mediciner fick hon i Apodos-påsar (typ portionspåsar för olika klockslag på dygnet)

Efter ett telefonsamtal med henne några månader senare så hörde jag att något inte var rätt. Tog mig in hos henne igen och såg att hon tagit hela månadens kvällsppåsar med imovane och satt i sig. Hon missbrukade ännu alltså. 

Läkaren "svartlistade" henne från alla läkemedel med narkotika/benzo och jag kände mig rätt lugn. TILLS vi var hos henne och såg hennes apoteksrecept. Imovane. 

Min pappa har fullmakt för henne på apoteket så han kollade upp det. Mycket riktigt. Hon får dessa tabletter utskrivna ÄN. Av samma läkare som jag pratade med, som svartlistade henne. Och hon hade satt i sig allihopa på bara några dagar. 
    Vi pratar 100-tals tradolan som var uttagna med någon veckas mellanrum, 74 Oxycontin som tagits ut vid två olika tillfällen med 8 dagars mellanrum. Imovane.. Ja allt.. 

Jag konfronterade henne, hon blånekar. Tills jag visade recepten (som pappa hade tillgång till) då erkände hon. Jag sa att hon inte får träffa sina barnbarn mer. Inte fören hon blivit ren PÅ RIKTIGT. Denna gång ska hon bevisa. Gå på NA-möten, lämna prover osv osv. 
    Detta är en vecka sedan. 

Idag ringde hon och ville ta med sig min äldsta på bio imorgon. Nej sa jag. Då slängde hon på och sen fick jag ett sms: Jag tycker du överreagerar kraftigt nu! Jag har inte tagit något på två veckor" Ge dig för fan! Hur länge ska du hålla på och hålla barnen borta från mig?! 

Jag vill inte ha med människan att göra! Hon har förstört så otroligt mycket i mitt liv pga sitt missbruk! Hon ska fan inte få förstöra mina barn också! 
    Hur gör jag?! Vad fan gör jag?! Jag ber.. Någon som varit i samma situation? 
    Alltså hon fattar inte vad jag säger, hon har inga problem säger hon. Hon vägrar inse. 

Och det värsta med allt är att om jag klipper helt blir jag av med min pappa också och det vill jag verkligen inte, han är mitt allt (ja, och barnen såklart) 
    Hade inte han funnits så hade jag bytt nummer och namn för att slippa henne.. Men nu går inte det. Hur gör jag?! Jag vill ju att mina barn ska ha en mormor. Men det går inte, jag fick aldrig någon mamma och jag tvivlar på att hon skulle kunna ändra sig och bli en mormor nu.. Hjälp mig.. Har sån ångest och ibland känner jag bara för att sticka från allt, all press från henne, från pappa, det dåliga samvetet gentemot barnen, gentemot henne.. Hon är trots allt Mamma. Men ändå inte.. Snälla, någon med vettiga råd, input eller förslag?! 

• Svar på tråden hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!
  • Anonym (Ts från mobilen)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 19:12:48 följande:
    Han är sjukligt medberoende! Det är fruktansvärt att se på.. Har varit på samtal tillsammans med honom för just medberoende. Han har varit på enskilda samtal. Han har varit och träffat hennes psykiatriker och pratat om hur han kan bryta detta.. Men ingenting fungerar. Inte ens när han såg mängden på recepten, kartongerna, kartorna.. Inte ens då sjönk det in. Eller jo för stunden men när han konfronterat henne så var han tillbaka i samma mönster igen.. Att försvara, att tro på henne och ge henne 10000 chanser..
    Det är just därför jag måste bryta med honom också om jag bryter med henne. Och det gör så ont..
  • Fundersam02
    Anonym (dotter) skrev 2015-01-29 19:07:30 följande:
    låter ju som din pappa skulle behöva hjälp att bryta detta - han är ju medberoende till din mamma........
    Håller med om att din pappa behöver hjälp. Om han inte inser det själv så kanske du kan ge honom artiklar eller böcker som han kan läsa. Kanske kan ni tillsammans besöka nån anhöriggrupp till missbrukare. Kanske kan han i alla fall förstå att han inte behöver placera sig mellan er om du vill bryta.
  • Fundersam02
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 19:12:48 följande:
    Han är sjukligt medberoende! Det är fruktansvärt att se på.. Har varit på samtal tillsammans med honom för just medberoende. Han har varit på enskilda samtal. Han har varit och träffat hennes psykiatriker och pratat om hur han kan bryta detta.. Men ingenting fungerar. Inte ens när han såg mängden på recepten, kartongerna, kartorna.. Inte ens då sjönk det in. Eller jo för stunden men när han konfronterat henne så var han tillbaka i samma mönster igen.. Att försvara, att tro på henne och ge henne 10000 chanser..
    Ok, jag förstår. Så synd.
  • Fundersam02
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 19:13:51 följande:
    Det är just därför jag måste bryta med honom också om jag bryter med henne. Och det gör så ont..
    Du behöver kanske inte bryta med båda på en gång. Gör ett uppehåll i kontakten med henne och vägra prata om henne med din pappa om han vill försöka övertala dig. Säg att det är för jobbigt och om han inte kan låta bli så orkar du inte ha kontakt med honom heller.

Nu ringde hon. Förnekade alltihop. Igen. Bad henne gå på NA-möten om hon ville träffa sina barnbarn. Hon vräker ur sig att det är JAG som måste ha hjälp, att det är MITT fel, att jag ljuger! Alltså vafan, jag oooorkar inte. Jag dör en liten del varje dag, varje gång hon ljuger, går bakom ryggen, kontaktar mig, anklagar mig... Herregud, jag vet inte vart jag ska ta vägen snart

• Anonym (hemsk)

Det här kommer att låta hemskt men det är just pga sådana här situationer som jag är tacksam över att min alkoholiserade pappa dog när jag var 15 år. Jag slipper hantera situationer som din som med största säkerhet hade uppkommit.

Nu hjälper ju inte det dig utan är bara en reflektion från min sida.

• Carnitas
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 20:00:05 följande:
    Nu ringde hon. Förnekade alltihop. Igen. Bad henne gå på NA-möten om hon ville träffa sina barnbarn. Hon vräker ur sig att det är JAG som måste ha hjälp, att det är MITT fel, att jag ljuger! Alltså vafan, jag oooorkar inte. Jag dör en liten del varje dag, varje gång hon ljuger, går bakom ryggen, kontaktar mig, anklagar mig... Herregud, jag vet inte vart jag ska ta vägen snart

Hon förnekar, pga hon har tagit för många imovane, och då kommer man inte ihåg ett skit i vad man sagt eller gjort.

har man även tagit lite alkohol med imovanen, så är det 100% att man inte kommer ihåg nått.
    Tips, besök henne och filma henne utan hon vet om det, och sen berätta hur hon var.
    Förnekar hon sitt beteende, så är det bara spela upp detta, det är svårt att förneka då.
    Gissar på att det är 90%, att hon då kommer säga att du är hemskatt du filmat henne.

• Anonym (Medberoende.)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 19:04:59 följande:
    Det låter konstigt kanske men hon är så otroligt kontrollerande. Han vågar inte säga nej till henne och ska jag verkligen klippa med henne så kan jag inte ha kvar pappa. Han skulle hamna i mitten och ringa mig för att tala om hur dåligt hon mår, hur ledsen hon är, be mig "ta tillbaka" henne, gråta osv osv.

Senast igår var jag hos honom och han grät, hade ångest, ont i magen osv för att hon ringt honom inte mindre än 36 gånger! För att beklaga sig, skälla på honom, ställa in sig hos honom osv osv. Och pappa säger inte nej till henne.

Så det är för allas bästa. För att han ska slippa hamna i kläm.

För oavsett hur mycket hon missbrukar så är han så manipulerad av henne så han försvarar henne med: men du.. Hon har ju inte tagit något på några dagar nu.. Ge henne en chans.. Hon är så förtvivlad..
    Inser du att du gör samma som din pappa? Katten på råttan och råttan på repet...

Dessutom har du bestämt dig i förväg för hur din pappa kommer att reagera. Men även om han SKULLE ringa dig o beklaga sig har du faktiskt möjligheten att sätta stopp! Säg att jag orkar inte lyssna på hur jobbigt det är för dig med mamma, det får du ta med en terapeut eller nåt. Du behöver helt enkelt inte ta på dig din pappas jobbiga känslor.

Det bara lyser medberoende om det här, gäller både dig o din pappa.
  • Sixten1

Här kommer några handfasta råd:

Blockera din mammas mobilnummer så hon inte kan kontakta dig på den vägen om ni har hemtelefonnummer så byter du det numret och gör det till hemligt nummer.

Tala om detta för din pappa.

Berätta också att du gärna vill ha kvar kontakten med honom även fast du nu klipper banden med din mamma och att du inte vill höra om hennes göranden och låtanden i framtiden.

Berätta för honom vilken bra pappa han är och vilken bra morfar han är till dina barn och att han är viktig för er men att du nu måste skydda dina barn.

Sedan är det upp till honom om banden mellan er klipps eller inte.

Lycka till!

• Carnitas
    Sixten1 skrev 2015-01-31 15:29:09 följande:

Här kommer några handfasta råd:

Blockera din mammas mobilnummer så hon inte kan kontakta dig på den vägen om ni har hemtelefonnummer så byter du det numret och gör det till hemligt nummer.

Tala om detta för din pappa.

Berätta också att du gärna vill ha kvar kontakten med honom även fast du nu klipper banden med din mamma och att du inte vill höra om hennes göranden och låtanden i framtiden.

Berätta för honom vilken bra pappa han är och vilken bra morfar han är till dina barn och att han är viktig för er men att du nu måste skydda dina barn.

Sedan är det upp till honom om banden mellan er klipps eller inte.

Lycka till!

Om han får detta nummer, och med tanke på TS sagt.
    Så kommer mamman ha detta nummer direkt.

• Anonym (Medberoende.)
    Anonym (Ts från mobilen) skrev 2015-01-29 20:00:05 följande:

Prata av dig med din pappa om det, precis som han pratar av sig med dig:)
    Använda eller användas, det är frågan.

Tycker du ska rikta ilskan mot honom som sviker dej lite när han börjar pratar om att du ska ge HENNE en chans. Men förstår att det är rädslan som hindrar dig.

Allt vändes upp och ner igår. 
    Hon fortsatte ringa och terrorisera pappa så tillslut försvann han. Fanns ingenstans, svarade inte i telefonen, var inte hemma och inte hos någon vän. 

När tolv timmar gått utan att han hörts av eller synts till så for min make ut och letade honom. Ingenstans fanns han. Tillsut ringde min make min mamma och frågade om hon visste något. Men nej, han skulle ha skjutsat henne kl 13 men dök aldrig upp och hon var nu jättebedrövad över att vara tvungen att ha tagit bussen.. Maken frågade henne om hon hört något öht och det hade hon gjort. Hon hade fått ett meddelande som löd: Nu orkar jag inget mer, nu försvinner jag. 

Men hon reagerade ju inte alls såklart på det mer än att hon blev hysterisk över att behöva ta bussen. Efter 14 timmar kontaktade vi polisen. Dom spårade hans telefon och den befann sig långt, långt bort. I ett annat land (ja ett grannland) 
    Skrev till pappa att jag visste om vart han var och att han måste höra av sig NU. 

Han ringde. Berättade att han var så nere på botten att han åkt över till det landet för att avsluta sitt liv. Men ångrade sig i sista stund när han tänkte på mig och barnbarnen. 

Så.. Ja.. Vet inte riktigt när han kommer hem igen men det har gått alldeles för långt! En människa med ett missbruk kan fan inte få så mycket inflytande över en hel familj! Jag vet inte hur jag ska stötta pappa eller hjälpa honom nu.. Jag vet inte vad jag ska göra längre.. 

• Anonym (Medberoende.)

Pappan skulle behöva en riktig psykiatrikerkontakt o antidepressiva gissningsvis. O skit i mamma just nu.

Och jo en missbrukare KAN få så mycket inflytande över en familj - om dom tillåter det! Så vad du kan göra nu är att tvinga honom till en psykiater eller psykolog, det är allt tror jag. Läs gärna mina inlägg också.

Anonym (Medberoende.) skrev 2015-02-01 11:22:41 följande:
    Pappan skulle behöva en riktig psykiatrikerkontakt o antidepressiva gissningsvis. O skit i mamma just nu.

Och jo en missbrukare KAN få så mycket inflytande över en familj - om dom tillåter det! Så vad du kan göra nu är att tvinga honom till en psykiater eller psykolog, det är allt tror jag. Läs gärna mina inlägg också.
    Jag jagar med ljus och lykta för att få tag i "våran" psykiatriker. Samma som vi haft när det gäller hur vi ska hantera mamma. Men hon är på semester tydligen.

Mamma har jag inte hört av sedan i torsdags och pappa har inte heller pratat med henne. Hon tror att han inte ens kommit hem än.. Han flyr sina problem genom att isolera sig hemma så hon inte vet om att han är i stan. 

Vad det gäller dina andra inlägg så pratar jag med honom. Varje dag. Men jag kan inte hjälpa honom mer, allt jag säger låter bra för stunden tycker han och sen så återgår han till sitt mönster. Dvs hjälpa mamma, ställa upp, möjliggöra missbruket. Förmodligen för att hon är så manipulativ. 

Anledningen till att jag bestämmer i förväg hur alla ska reagera är att jag varit i denna situation i över 20 år och alla reagerar likadant nu som då. Inga undantag. Det var dock första gången som pappa skulle ta sitt liv. 
  • Anonym (Medberoende.)

Men hjälp honom inte mer då; ställ inga frågor, lyssna inte, för inte mamma på tal öht. Som det är nu verkar det som att du överöser honom med "råd" om hur han ska göra, vilket är lönlöst dels därför att det inte alls förändrar något o dels för att det tär på dig.

Du behöver inte bryta med din pappa, det går nog att ha kvar kontakten men tycker du ska säga att vi kan göra och prata om vad som helst utom det här med mamma. Har du verkligen totalklippt med henne någon gång, mer än bara några veckor typ? Om du inte har det så kan du ju inte veta hur han reagerar.

Det här med att ni varit i samtal om det här med medberoende, har det varit med psykolog också? Om eran psykiater dröjer med att komma hem tycker jag nog ni ska gå till nån annan, eftersom det verkar akut med pappa. Gå tillsammans nästa gång och prata om att pappa nog behöver bättre verktyg för att kunna hantera det här. T ex vad göra istället för att svara när hon ringt 36 ggr, vad hindrar honom att stänga av mobilen eller låta bli att svara öht?

Fast viktigast av allt är nog att pappa behöver komma fram till om han verkligen är beredd att försöka, o VILL komma loss från det här.

En liten uppdatering då: 

Fick ett sms av min mamma igår där hon skrev att hon skulle på sitt första möte hos en beroendeterapeut eller vad det heter på måndag. 
    Hon erkände äntligen och skrev att hon skulle göra allt i sin makt nu för att bli fri. 
    Ett steg på vägen alltså men jag vill fortfarande inte ha kontakt eller ens svara på det innan jag får se resultat. Går inte på hennes lögner och tomma löften längre. 

Angående psykiatriken så fick jag tag på henne igår. Hon hade också pratat med mamma och bekräftade att hon tagit kontakt med beroendeterapeuten. 
    Jag och pappa fick även en tid där så vi kan få komma och prata med henne och få dom rätta verktygen för att hantera situationen. 

Svar på tråden hur gör jag för att slippa kontakten med min mamma?!