• Anonym (Drömmen som dog)

Mitt ex får min dröm, jag förlorar den

Jag har alltid drömt om en stor familj med en hel hög ungar, 4-5 stycken.

Det började bra med stabilt förhållande, äktenskap och första barnet vid 25 års ålder. Drömmen fick sig en törn två år senare då maken inte ville ha fler barn, ännu...

Efter många rundor så skulle vi slutligen försöka med ett syskon. Han slutade vara intresserad av sex. Därefter var vi några/många vändor via parterapi och där kröp bla fram att han aldrig hade velat ha barn, men eftersom han inte ville förlora mig så tänkte han att ett är ok, jag nöjer mig nog sen.

Det var inte ända orsaken, men vi gick skilda vägar. Jag träffade en ny, eller snarare så flammade en gammal kärlek upp, inom 6 månader efter skilsmässan. Vi bor ihop, men han är tydlig med att han har inget behov av egna barn, och rent ekonomiskt så funkar det inte att jag är föräldraledig då vi just köpt ett mindre hus.

Det är en sorg jag bearbetar dagligen, men som inte påverkar mig stort, utan mer i bakgrunden.

Igår berättade exet att han och hans nya, en 23-åring som han känt i knappt ett halvår, väntar barn.

Och fast hans livsval på intet sätt påverkar min livssituation, så kände jag hur de sista kvarhängande bitarna av min dröm krossades.

Och det känns så jävla orättvist att han som inte ens velat ha barn över huvud taget, ska få min dröm.

Jag förstår ju att det är chocken och sorgen som talar, men det gör inte mindre ont för det.

• Svar på tråden Mitt ex får min dröm, jag förlorar den
  • Anonym (ja)

vet hur det är med de som snackar aldrig barn sedan skaffar de det därefter med annan , skicka skiten helt klart.....

• Anonym (bb)
    Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-29 22:22:41 följande:

Jag skiljer nog på mitt eget och andras. Och om att hantera det själv, vad tror ni jag gör här? Jag ventilerar det på ett anonymt forum, naturligtvis kommer varken exet, barnet eller min sambo att få höra ett ord av detta.

Men ja. Det är oansvarigt att ha oskyddat samlag med någon man inte känt öht mer än två månader. Att föra in en okänd människa permanent i vår sons liv på detta vis. Och ja, hade de varit nyblivet gravida hade det varit bättre, för nu känner vår son henne. Två månader in i förhållandet hade de knappt träffats ordentligt ännu.

Jag tycker att det är oansvarigt av min granne att lämna sina barn till en barnvakt varje lördag.
  • Anonym (Skilj på ditt eget och andras)

Låter mer som att du vill att det ska finnas en syndabock i detta, någon som du kan lägga skuld och ilska på. Du har ju ändå valt att leva med en man nu som inte vill ha barn. Vem vet, ditt ex kanske faktiskt träffade sitt livs kärlek och faktiskt visste det och verkligen ville ha barn just nu med just henne.

• Anonym (ja)
    Anonym (Skilj på ditt eget och andras) skrev 2015-01-30 06:02:52 följande:

Låter mer som att du vill att det ska finnas en syndabock i detta, någon som du kan lägga skuld och ilska på. Du har ju ändå valt att leva med en man nu som inte vill ha barn. Vem vet, ditt ex kanske faktiskt träffade sitt livs kärlek och faktiskt visste det och verkligen ville ha barn just nu med just henne.

Men sluta
    Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-28 08:03:04 följande:

Han är en fantastisk pappa, jag hade gärna haft fler barn med honom, bara jag slapp vara med vid tillverkningen och inte behövde leva som kärlekspartner med honom.

Jag tror att deras graviditet helt enkelt blev droppen som fick vågen att tippa över.

Jag bearbetar som sagt redan sorgen över att det troligtvis inte blir fler barn för mig, och vill gärna leva resten av livet med min sambo trotts detta. Jag har fertilitetsproblem, diagnosticerade, och är rejält på fel sida 30 för att få min dröm. Kanske, kanske att det skulle hinna bli ett barn innan jag blir 40, om sambon ändrar sig om något år.

Va ? Vaddå du vill ha ditt ex för att skaffa barn med ??? Samtidigt är du tillsammans med ditt ex och du är fertil du verkar sjuk i huvudet .
  • Anonym (mi)

jag kan delvis förstå dig TS; men jag tror du själv måste tvinga dig att tänka annorlunda om detta. Det var en sorg när ni separerade, men nu är det så. Du har ett barn, du önskade fler. Ibland blir det tyvärr inte som man drömde. Att ditt ex nu får barn nr 2 är väl knappast att han "lever din dröm om stor familj med 4-5 barn?" 

Tror du han hade planerat att ha barn med olika mammor, att pussla ihop umgänget, kanske tom med två barn som han egentligen inte ville ha haft? Om hans nya blev gravid så snabbt så är det nog säkert helt oplanerat och då har han fått förhålla sig till det. Tjejen ville behålla (hon kanske också har en dröm om många barn, precis som du) och då har pappan inget att säga i saken. Han kanske gör exakt så med henne, som med dig; låt henne få ett barn så blir hon nöjd sen. (ingen smart plan om det nu är så han tänker men det är ju hans problem) 

Du måste ta dig vidare, annars mår du inget bättre. Du måste fokusera på ditt eget liv, inte exets. Du skriver du vill vara med din sambo, så fokusera på vad ni har som är bra och fokusera på det barn du har, för din egen skul

Ångest och känslor är varken logiska eller rationella.

Jag har upplevt att förlora ett barn (inte biologiskt mitt, men i hjärtat) i januari för många år sen. Det är alltid en jobbig månad för mig. Många jobbiga tankar. Jag fick min diagnos i tonåren och har således "alltid" haft fertilitestprobelm. Sonen kom till via läkarhjälp. Så just att bli gravid av misstag är en sak jag inte ens kan föreställa mig, även om jag sett det på nära håll bland vänner. Rationellt och logiskt så förstår min hjärna det, men känslorna och hjärtat kan inte fatta. De behöver älta, analysera och bearbeta. Det är ett steg i riktningen mot att komma över mig själv.

Anonym (ja) skrev 2015-01-30 06:42:24 följande:

Men slutaVa ? Vaddå du vill ha ditt ex för att skaffa barn med ??? Samtidigt är du tillsammans med ditt ex och du är fertil du verkar sjuk i huvudet .

Hade -> som i innan skiljsmässan. Tyvärr dog mycket av mina känslor för honom av det jag fick vet om och av honom i parterapin. För mycket lögner och halvsanningar där. Men det ändrade inte att han var en fantastisk pappa.

Jag är inte tillsammans med min exmake. Jag bor med min sambo och min (och exets) son.

Jag är INfertil. Jag har ingen spontan ägglossning. Jag kan inte bli gravid utan läkarhjälp hur mycket jag än vill.
  • Anonym (bb)
    Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-30 09:03:22 följande:

Ångest och känslor är varken logiska eller rationella.

Jag har upplevt att förlora ett barn (inte biologiskt mitt, men i hjärtat) i januari för många år sen. Det är alltid en jobbig månad för mig. Många jobbiga tankar. Jag fick min diagnos i tonåren och har således "alltid" haft fertilitestprobelm. Sonen kom till via läkarhjälp. Så just att bli gravid av misstag är en sak jag inte ens kan föreställa mig, även om jag sett det på nära håll bland vänner. Rationellt och logiskt så förstår min hjärna det, men känslorna och hjärtat kan inte fatta. De behöver älta, analysera och bearbeta. Det är ett steg i riktningen mot att komma över mig själv.

Men som du säger så förändras inte DIN situation av om exet skaffar barn eller inte.

Jag tycker att du ska ta dina känslor på allvar. Du verkar verkligen vilja ha ett till barn. Ska du då verkligen nöja dig med bara ett utan att utforska alla möjligheter först?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-30 09:11:52 följande:
    Hade -> som i innan skiljsmässan. Tyvärr dog mycket av mina känslor för honom av det jag fick vet om och av honom i parterapin. För mycket lögner och halvsanningar där. Men det ändrade inte att han var en fantastisk pappa.

Jag är inte tillsammans med min exmake. Jag bor med min sambo och min (och exets) son.

Jag är INfertil. Jag har ingen spontan ägglossning. Jag kan inte bli gravid utan läkarhjälp hur mycket jag än vill.
    fast då måste det väl kännas skönare nu, istället för att leva med lögner och oärligrelation det måste ju väga tyngre..än din dröm menar jag och är d fertil och han vill absolut  ha många barn, så finns det ju ingen annan lösning att gå skilda vägar..ändå menar jag...et är ju heller nte säkerthan skaffar fler barn bara för att hon är 23 år, vem vet vad som händer mellan dig och den du lever med senare tror inte du ska tänka på att skaffa barn så här direkt...
  • Anonym (Cx)

[quote=74769863][quote-nick]Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-29 22:22:41 följande:[/quote-nick]

Jag skiljer nog på mitt eget och andras. Och om att hantera det själv, vad tror ni jag gör här? Jag ventilerar det på ett anonymt forum, naturligtvis kommer varken exet, barnet eller min sambo att få höra ett ord av detta.

Men ja. Det är oansvarigt att ha oskyddat samlag med någon man inte känt öht mer än två månader. Att föra in en okänd människa permanent i vår sons liv på detta vis. Och ja, hade de varit nyblivet gravida hade det varit bättre, för nu känner vår son henne. Två månader in i förhållandet hade de knappt träffats ordentligt ännu.

[/

Du var ju själv snabb med att dra in en ny i ditt barns liv??? Oc skulle väl vara gravid om din partner ville?

Anonym (Cx) skrev 2015-01-30 13:33:27 följande:

[quote=74769863][quote-nick]Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-29 22:22:41 följande:[/quote-nick]

[/

Du var ju själv snabb med att dra in en ny i ditt barns liv??? Oc skulle väl vara gravid om din partner ville?

Va? Min sambo är på inget vis ny i mitt barns liv, de har känt varandra i över 5 år. Diskussionen om barn oss emellan är någorlunda ny däremot.
    Anonym (ja) skrev 2015-01-30 10:35:50 följande:

fast då måste det väl kännas skönare nu, istället för att leva med lögner och oärligrelation det måste ju väga tyngre..än din dröm menar jag och är d fertil och han vill absolut  ha många barn, så finns det ju ingen annan lösning att gå skilda vägar..ändå menar jag...et är ju heller nte säkerthan skaffar fler barn bara för att hon är 23 år, vem vet vad som händer mellan dig och den du lever med senare tror inte du ska tänka på att skaffa barn så här direkt...

Allt för mycket senare och jag hinner passera 40
  • Anonym (livet ändras)

Livet förändras och med det även ens livsval. Det man ville under en period i livet kan mycket väl ändras med tiden. Jag skulle inte ha några barn. Sen träffade jag mitt livs kärlek och idag har vi fyra barn. Jag tror inte min man heller hade tänkt ha fyra barn, men nu har vi det.

• Anonym (***)
    Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-29 22:22:41 följande:

Men om sonen känner henne efter 4 månader, så spelar det ju ingen roll när hon blir gravid. En graviditet varar ju i 9 månader, så det finns ju gott om tid.
  • Anonym (Cx)

[quote=74774386][quote-nick]Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-30 22:03:04 följande:[/quote-nick]

Va? Min sambo är på inget vis ny i mitt barns liv, de har känt varandra i över 5 år. Diskussionen om barn oss emellan är någorlunda ny däremot.

[/

Så du var inte snabbt att ta in honom inrett liv när ni träffades? Låter som så i din TS...

Jag börjar med att be om ursäkt för min frånvaro, mobil-FL har buggat så att jag har inte kunnat svara i tråden, det var sån fördröjning i allt jag skrev. Nu har jag tillgång till dator och ska svara

Anonym (Cx) skrev 2015-01-31 17:53:34 följande:

[quote=74774386][quote-nick]Anonym (Drömmen som dog) skrev 2015-01-30 22:03:04 följande:[/quote-nick]

[/

Så du var inte snabbt att ta in honom inrett liv när ni träffades? Låter som så i din TS...

Vår kärlek flammade upp på nytt inom 6 månader från skilsmässan, ja. Vi dejtade ett tag innan vi blev ett par. Efter att vi blev ett par så tog det ca 2 månader innan vi gick ut offentligt, det kändes känsligt iom närheten till skilsmässan, och att vi känt varandra så länge. Vi ville inte såra någon. Under denna tid så träffades han och mitt barn flera gånger, men då på samma vis som vi träffade andra kompisar. De hade ju även träffats på det viset innan, om än inte lika ofta. De kom bra överens och slutligen efter att min pojkvän varit här väldigt ofta, så berättade jag för mitt barn att jag tyckter väldigt mycket om xxx, och frågade om det var OK för mitt barn att jag kramades med xxx. Mitt barn tittade på mig som om jag var dum och sa ja.
    Vi har även frågat barnet om det var OK innan han sov över, och de första gångerna blev det nej, och då åkte han hem till sig och sov. Det tog inte länge innan barnet istället blev fundersamt och oroligt när han inte sov hos oss. Den processen, från att jag berättade, tills han sov över medans barnet var här, tog ungefär en sommar. Just den sommaren var inte pappan tillgänglig, så jag hade barnet hela tiden, utom när han någon gång var hos sina mor/farföräldrar. Det var efter en gemensam resa i slutet av sommaren, då enda alternativet var att vi alla sov i samma rum, som det blev en självklarhet att min pojkvän var hos oss. Det tog dock ett år till innan vi
    beslutade oss för att bli en familj och flytta ihop, och sedan ännu ett tag att hitta en gemensam bostad. i rätt område, som passade oss alla.
    Vi har hållit min sons bästa i första rummet igenom allt detta, pga hans problematik, för att det är viktigt för mig att han mår bra.
    Anonym (***) skrev 2015-01-31 15:41:45 följande:
    Men om sonen känner henne efter 4 månader, så spelar det ju ingen roll när hon blir gravid. En graviditet varar ju i 9 månader, så det finns ju gott om tid.
    Jovisst, min upprördhet i den frågan grundar sig ju i oansvaret att binda min son till en människa han inte kände. Tänk om de verkligen inte kom överens, tänk om de hatade varandra? Det kune ju ingen veta då, eftersom de knappt hade träffats när hon blev gravid.
    Anonym (livet ändras) skrev 2015-01-30 23:17:47 följande:

Livet förändras och med det även ens livsval. Det man ville under en period i livet kan mycket väl ändras med tiden. Jag skulle inte ha några barn. Sen träffade jag mitt livs kärlek och idag har vi fyra barn. Jag tror inte min man heller hade tänkt ha fyra barn, men nu har vi det.

Så sant så. Jag trodde ju att jag skulle leva livet ut med min exman. Det var en stor sorg att inse att känslorna hade dött, och att han hade förändrats till en helt annan person än den jag gifte mig med. Inte nödvändigtvis en sämre person, men annorlunda, och inte längre en person som intresserade eller stimulerade mig det minsta.

---------------------------------------------------------------------

Jag har haft ett lite mer seriöst samtal med min sambo, angående just detta med barn. Jag har förtydligat att jag vill inte att han säger "kanske sen" i barnfrågan, för att få mig att må bättre, utan att det är bättre för mig att helt säkert veta om han inte vill. Han  bad om uppskov för att få känna efter, och ska svara innan februari är slut. Jag har ett barn som jag älskar, och även om mitt hjärta vill ha fler barn, så förstår min hjärna att vara nöjd med vad den fått.

Att exet "får" min dröm har ju även fler aspekter än bara barn. Han ska nu köpa hus åt sin nya (tänker inte säga dem, eftersom han enligt sig själv gärna skulle bo kvar i lägenheten där det är så låg och bra hyra), och husen de tittat på är lite "drömhus", dvs hus som vi pratade om när vi ännu var gifta. Nu menar jag inte hus som är till salu på marknaden, men förvånansvärt många är beredda att sälja sitt hus om de får rätt prisförslag. Han pratade även om att de funderade på at bygga, och undrade om jag kunde skicka honom "husmappen" (Jag har alltså kvar de husskisser vi tittade på då, detta är fullt normalt för mig, jag slänger väldigt sällan något som kan vara till  nytta någon gång) och givetvis föll hans nya för mitt absoluta drömhus bland dem.
    Jag och min sambo bor i ett hus där vi alla tre trivs, och det finns utrymme för eventuella framtida barn om man bygger om rummen och flyttar lite väggar, men det är inget drömhus. Vi tittade lite snabbt på några, men det fanns inga ekonomiska möjligheter för det på två medelinkomster.

Så visst är det lite avundsjuka över att han ger någon annan allt det han en gång lovade mig, det gör ont. Med lite distans och samtal med nära vänner så kan jag nu hantera detta, men det är en tagg som sticker, att varför dög inte jag till att få detta?
  • Anonym (Cx)

Du kan ju göra vad du vill med ditt liv? Men du väljer att vara avundsjuk o missunnsam? Bara du begränsar ditt liv o dina val.

Men det är nu behändigt att ha något o någon att skylla på.

Anonym (Cx) skrev 2015-02-09 17:42:28 följande:

Du kan ju göra vad du vill med ditt liv? Men du väljer att vara avundsjuk o missunnsam? Bara du begränsar ditt liv o dina val.

Men det är nu behändigt att ha något o någon att skylla på.

Var läser du att jag missunnar mitt ex detta? Avundsjuka, ja, men det är en känsla, och känslor kan inte kontroleras.

Vad kyller jag å? Och på vem? Att an involverar n okänd person ivårt barns liv, och lagar enna gravid, ja, det skyller jag å honom. Inte för att det är behändigt utan för att det var han som gjorde det.
Svar på tråden Mitt ex får min dröm, jag förlorar den