• Johanna7503

2-åring som sover uruselt

Hej! 
    Har en liten kille som blir två i mars. Han har väl aldrig sovit riktigt bra, men det senaste halvåret sover han uruselt. Han somnar utan problem i sin egen säng runt 19 och sover lugnt och stillsamt till runt midnatt. Då brakar allt loss och han är mer eller mindre vaken en gång i timmen. Han är inte ledsen, utan vaknar och kommer in till oss. Vi går tillbaka med honom och han somnar om inom några få minuter.

Vi har testat det mesta tror jag. Sova i vår säng verkar han inte alls gilla, han kommer inte till ro utan ligger mest och snor runt. 

På dagarna är han en aktiv kille och den är ganska sällan som han verkar så påverkad av att han är vaken så mycket. Vi andra däremot går på knäna nu. Min man går och lägger sig innan de äldre barnen på kvällen för att kunna skrapa ihop en ok sömn. Jag upplever att detta sliter på oss som föräldrar och på oss som par. 

Lillkillen sover på förskolan. En gång och ungefär 45 min. Borde vi dra ner på det? Ska vi sluta med mjölprodukter som många ger oss rådet att göra? 

Han är oftast glad på dagarna och det är so sagt ganska sällan som vi upplever att han påverkas av lite sömn på så sätt att han gråter, är kinkig och klänger på oss.

En bra natt är han vaken 4-5 gånger kanske.

Mycket trött mamma
  • Svar på tråden 2-åring som sover uruselt
  • Frontline

Våran lilla kille var likadan och vi tog bort vilan på dagis eller iaf begränsade den han får sova en stund om han är trött och dom dagarna han sover mindre blir nätterna bättre.

Han snarkade som en fullvuxen karl och for runt i sängen som en propeller så vi kollade upp hur det stod till med polyperna och det visade sig att det var ett stort problem så dom opererades bort och efter det vart han som ett annat barn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Natulcien

Det låter hemskt jobbigt att springa ut och in i olika rum hela nätterna? Det skulle jag aldrig göra. Antingen kan ni väl ha honom i er säng eller så kan någon av er sova på en madrass hos honom? Då slipper ni i alla fall rusa runt. Sen kan ni väl dela på er, så att en av er får sova ut varannan natt i alla fall. Verkar ju dumt att sabba båda de vuxnas nattsömn varje natt?

Sen kan ni väl prova att ta bort dagsömnen. Vi tog bort dagsömnen när vår son var 2 år.

Svar på tråden 2-åring som sover uruselt