• Anonym (Värdelös?)

Är det för sent för mig att få ordning på livet?

Fakta:

Kvinna, 36 år.

Har aldrig jobbat, är sjukskriven på heltid men kämpar för att bli frisk.

Inga barn.

Ingen egen bostad (inneboende).

Ingen färdig utbildning, men har pluggat under flera år (ca 8). Lyckades dock inte klara mig igenom alla kurser pga måendet.

ADD-diagnos samt kronisk värk. Extrem trötthet.

Saknar körkort.

Har:

Distansrelation med en man som älskar mig (ett bra förhållande).

Önskar mig:

Jobb, bostad, samboskap/giftermål, barn, körkort, bra mående.

Hinner jag fixa allt detta innan det är för sent, eller är det redan kört? Jag känner mig så värdelös just nu. Jag har hamnat i ett moment 22 där jag går omkring och är hyperstressad, oroar mig, har ångest och inte får nånting gjort alls pga att jag blir paralyserad av alla känslorna. Jag avskyr hur jag funkar. Försöker skärpa mig, men klarar inte av att stänga av och kan således inte heller fokusera på något. Har absolut inte någon koncentrationsförmåga.

Har haft många motgångar i livet; flera nära dödsfall, psykisk och fysisk misshandel under många år, mobbing i skolan, ätstörningar, depression, utmattningsdepression etc.

Ibland tänker jag att jag inte orkar mer, för om detta är det bästa jag kan ha det så är det ett rent helvete. Men om det går att få ett normalt liv med mina önskningar uppfyllda med både jobb, barn, samboskap/giftermål osv så skulle jag bli världens lyckligaste. Är det ens realistiskt för mig?

• Svar på tråden Är det för sent för mig att få ordning på livet?
  • Anonym (gg)

Ah, ser nu att du har gått i terapi. :) Då undrar jag, hur länge gick du? Vad var det som gjorde att det inte gav något? Haft några tankar på att testa igen? Jag är nämligen övertygad att det ger massor, om man träffar en terapeut som man kan bygga upp en stark tillit till. Och det kanske tar många år, men min erfarenhet är att ingenting annat hjälper lika bra.

• Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:16:59 följande:

Ok, ställer det som en fråga. Har du gått i terapi? Om du har haft en svår uppväxt så kan det nämligen ha satt sina spår och ge ångest, koncentrationssvårigheter, värk, trötthet, you name it. Inga piller i världen kommer att bota dig.

Från 13 års ålder till 34 ungefär. Har testat olika slags terapi.
  • Anonym (Aldrig för sent)

Det är aldrig för sendu är ju bara 36 år.

Lycka till med allt.

• Anonym (gg)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 15:28:23 följande:
    Från 13 års ålder till 34 ungefär. Har testat olika slags terapi.
    Det är väldigt lång tid. Har du gått hos en och samma under en längre tid och fått klassisk psykodynamisk terapi?
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:25:32 följande:

Ah, ser nu att du har gått i terapi. :) Då undrar jag, hur länge gick du? Vad var det som gjorde att det inte gav något? Haft några tankar på att testa igen? Jag är nämligen övertygad att det ger massor, om man träffar en terapeut som man kan bygga upp en stark tillit till. Och det kanske tar många år, men min erfarenhet är att ingenting annat hjälper lika bra.

Jag vet inte varför det inte hjälpt. Kanske för att en stor anledning till att jag mår dåligt idag är fysisk, det hjälper ju inte terapi emot.

Vad gäller terapin under uppväxten var den inriktad mot olika saker, främst anorexin jag led av under många år. Mina koncentrationsproblem orsakas dels av min ADD och dels av att minne och koncentration påverkas enormt av tröttheten och värken. Det är först när jag blev så dålig fysiskt som jag tycker att allt spårade ur ännu mer, innan dess kunde jag säkert ha kommit på banan igen med hjälp utifrån. Men nu går det inte att lära sig saker, det tar stopp helt. Jag har svårigheter bara att minnas saker i stunden och det känns som att nån har blåst ur hela min hjärna.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:30:26 följande:
    Det är väldigt lång tid. Har du gått hos en och samma under en längre tid och fått klassisk psykodynamisk terapi?
    Nej, många olika. Minns inte hur många, kanske 8? Både i KBT, DBT, klassisk psykodynamisk...
  • Anonym (gg)

Jag tänker att det kan vara värt att gå hos en och samma, länge. Vill bara berätta som ett exempel att jag själv gått nu i många år (snart fem) hos en och samma och börjar känna stora skillnader nu först.

Jag tänker också att om man haft en svår uppväxt så sätter det ofta sina spår i vad man ibland kallar "core beliefs", t.ex. "Jag är inte värd att älskas", "Jag kan inte lyckas med någonting" osv. Och i takt med att de växer så blir de så inövade att man inte längre tänker de tankarna medvetet, de har satt sig som automatiserade undermedvetna antaganden, känslor. Det, i sin tur, kan påverka enormt mycket, både på humör, koncentration, minne, ork.. spänningar i kroppen. Osv.

Även om du kanske har andra fysiska orsaker till din smärta och add som påverkar minnet och koncentrationen så kan det vara bra att vara medveten om att de mest grundläggande känslorna man har om sig själv också påverkar mycket. Kanske iaf delvis för dig.

Varför gick du i DBT, om det är ok att jag frågar?

• Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 13:53:07 följande:
    Kanon! Jag fick bl.a. hjälp att reda ut vad som gäller för återbetalning av mina studielån och hjälp att driva att mitt behov av annat boende var motiverat trots att soc. fick betala alla omkostnader inkl. flyttstäd eftersom jag var för  sjuk att orka själv.
    Hur ordnade du det med studielånen? Jag har ju också lån, men just nu har jag uppskov med återbetalningen och måste in med intyg för att jag går på soc.
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (gg) skrev 2015-01-26 15:49:44 följande:

Jag tänker att det kan vara värt att gå hos en och samma, länge. Vill bara berätta som ett exempel att jag själv gått nu i många år (snart fem) hos en och samma och börjar känna stora skillnader nu först.

Jag tänker också att om man haft en svår uppväxt så sätter det ofta sina spår i vad man ibland kallar "core beliefs", t.ex. "Jag är inte värd att älskas", "Jag kan inte lyckas med någonting" osv. Och i takt med att de växer så blir de så inövade att man inte längre tänker de tankarna medvetet, de har satt sig som automatiserade undermedvetna antaganden, känslor. Det, i sin tur, kan påverka enormt mycket, både på humör, koncentration, minne, ork.. spänningar i kroppen. Osv.

Även om du kanske har andra fysiska orsaker till din smärta och add som påverkar minnet och koncentrationen så kan det vara bra att vara medveten om att de mest grundläggande känslorna man har om sig själv också påverkar mycket. Kanske iaf delvis för dig.

Varför gick du i DBT, om det är ok att jag frågar?

Ja, såklart har du rätt, det är mycket som samverkar när det gäller sånt här. Svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget när det finns många saker som kan orsaka det, även svårt att sätta en - eller flera - korrekt/-a diagnos/-er.

DBT brukar ju ges till de med Borderline, vilket jag var feldiagnostiserad med innan jag fick min ADD-diagnos. Den avslutades dock av behandlarna eftersom de insåg att jag hade fel diagnos.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 15:39:49 följande:
    Nej, många olika. Minns inte hur många, kanske 8? Både i KBT, DBT, klassisk psykodynamisk...
    Jag har också gått i terapi större delen av livet. Bl.a. 12 år i psykodynamisk. Utan resultat. Det som hjälpt mig mer är kostomläggning!
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 16:18:49 följande:
    Jag har också gått i terapi större delen av livet. Bl.a. 12 år i psykodynamisk. Utan resultat. Det som hjälpt mig mer är kostomläggning!
    Hur äter du?

Jag är, och har alltid varit, väldigt noga med min kost. Äter inget socker. Lagar min mat från grunden. Mycket grönt. Ganska lite rött kött, mer fisk. Misstänkt laktos- och glutenintolerans gör att jag håller mig borta från det.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 15:54:11 följande:
    Hur ordnade du det med studielånen? Jag har ju också lån, men just nu har jag uppskov med återbetalningen och måste in med intyg för att jag går på soc.
    Det "ordnade" sig inte. Jag betalar! Tror min typ av lån heter mellanlån och då betalar man 4% av sin inkomst. Om man har någon! Till dess man är 65år. Alla andra typer av lån än de jag har är lättare att få avskrivna pga sjukdom. Men känner inte till det mer i detalj.

Men jag fick hjälp att få fram ett besked! Väldigt stressbefriande. Jämfört med ett annat område , en ersättning från FK jag ev. kan ha rätt till som jag inte orkat driva och hur den stressen påverkar mig. Jag har flyttat och har inte PO där jag bor nu.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 16:24:30 följande:
    Hur äter du?

Jag är, och har alltid varit, väldigt noga med min kost. Äter inget socker. Lagar min mat från grunden. Mycket grönt. Ganska lite rött kött, mer fisk. Misstänkt laktos- och glutenintolerans gör att jag håller mig borta från det.
    LCHF utan mejerier med undantag av smör. Ska försöka dra ner på rött kött och nattskatteväxter.

Jag har flera sjukdomstillstånd. Både fysisk och psykisk ohälsa.

Det är ju ännu en bragd av både dig och mig att laga maten från grunden!
  • Anonym (Värdelös?)
    Anonym (utmattad) skrev 2015-01-26 16:28:12 följande:
    LCHF utan mejerier med undantag av smör. Ska försöka dra ner på rött kött och nattskatteväxter.

Jag har flera sjukdomstillstånd. Både fysisk och psykisk ohälsa.

Det är ju ännu en bragd av både dig och mig att laga maten från grunden!
    Jag är uppväxt med den typen av mat och har aldrig ätit något annat, förutom när jag blivit bjuden på det såklart (är inte fanatisk). Också är jag väldigt intresserad av mat och hälsa.

Nattskatteväxter har jag aldrig hört talas om, ska googla begreppet nu.
  • Anonym (utmattad)
    Anonym (Värdelös?) skrev 2015-01-26 16:33:04 följande:
    Jag är uppväxt med den typen av mat och har aldrig ätit något annat, förutom när jag blivit bjuden på det såklart (är inte fanatisk). Också är jag väldigt intresserad av mat och hälsa.

Nattskatteväxter har jag aldrig hört talas om, ska googla begreppet nu.
    Du kan söka på IFD-kost eller IFD-mat. :)
Svar på tråden Är det för sent för mig att få ordning på livet?