• Goding

tårta till 1åring

Hej vi ska ha kalas den 31 och har beställt dessa tårtor till sonen som fyller ett år. Kan han oxå äta av dessa eller är det dumt att ge honom det?

Bamse tårtan
    Två chokladbottnar och en vaniljbotten med center mousse och hallon fyllning?

Lilleskutt tårtan baby blå
    med 2vaniljbottnar och en choklad med vitchokladkräm-mousse och blåbärsfyllning?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden tårta till 1åring
  • Penida

För oss känns det självklart att barnet får äta av sin egen tårta.

Avskyr CIO-metoder
  • Mullan
    Goding skrev 2015-01-25 00:20:57 följande:

Det är inte marsipan utan nått annat kommer inte ihåg vad det heter nu men förkortningen var SP..marsipan gillar inte jag så var lite ego där och skippa det. ????????????

Sugarpaste/sockerpasta :) klart att ungen ska få tårta på sin ettårsdag! Man är inte dålig förälder för det. Krävs mer än så för att vara en dålig förälder :)
  • Emmask

Såg på Fb en ettåring vars föräldrar tagit en halv vattenmelon utan skal och täckt den med grädde och garnering. Ettåringen supernöjd över god tårta. Ett alternativ om man inte vill ge vanligt socker.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Goding skrev 2015-01-25 00:20:57 följande:

Det är inte marsipan utan nått annat kommer inte ihåg vad det heter nu men förkortningen var SP..marsipan gillar inte jag så var lite ego där och skippa det. ????????????

Härligt, jag är själv livrädd för det där med dom där jävla nötterna jag. Bra på många sätt men men... Bra val iaf enligt mig.
  • Goding

Skönt att ni tycker det! Då ska han få smaka på sin favvo figur! :) första barnet och är redan snart 1år! Vart tog tiden vägen?! <3 älskade underbara son <3333

• Penida
    Penida skrev 2015-01-25 00:23:46 följande:

För oss känns det självklart att barnet får äta av sin egen tårta.

Sedan vet jag inte om vi är ovanliga..kanske. Dåliga föräldrar tycker jag inte vi är. Om ett barn är fyller år här är barnet i fokus, inte fasiken hade jag bakat tårtor eller beställt någon för att imponera på andra.
    Avskyr CIO-metoder
  • fannybk

Jag tycker inte heller det är nåt fel att ge tårta till en 1-åring. Det behöver ju inte betyda att barnet blir sockerberoende eller måste få sötsaker efter det. Vi har fortsatt med riskakor, frukt m.m. efter det och det har inte varit några problem. När vår son fyllde 1 bakade jag en jordgubbstårta som han åt lite av men han var ändå mest intresserad av jordgubbarna på toppen så han fick alla. :) Så det är inte ens säkeet att barnet vill ha en massa tårta bara för att det är sött. Ha ett mysigt kalas!

• Sagolina

På sonens 1års kalas fick han smaka på tårtan, men han föredrog den variant jag hade gjort åt dem som inte tål socker så bra (plättar varvat med skivade jordgubbar och vispad grädde). Mycket godare än choklad- och hallonmoussetårtan;)

• Ellie

Vi gav självklart dottern tårta på hennes 1-årsdag, men hon vägrade äta av den. Hon har aldrig gillat sötsaker och konsekvent ratat kakor, bullar, tårta, godis mm. Vissa chokladbitar tycker hon däremot om.

Vi har varit på många kalas sedan dess och hon säger alltid nej till tårta, så bli inte förvånad eller besviken om barnet inte vill ha så mycket. I övrigt tror jag inte det är ett dugg skadligt för en 1-åring att få smaka på tårta någon gång ibland.

Om det finns andra saker barnet tycker mycket om (frukt, kex, glass, korv... vad som helst), så skulle jag se till att det finns lite av det när alla andra äter tårta, om det nu är så att barnet inte gillar det söta.

• Natulcien

Alla gör väl som de vill. Vill ni bjuda på tårta, så gör det. Barn dör inte av lite socker.

Vi valde en annan linje. Vi tyckte att det var onödigt att mata sonen med socker innan han ens efterfrågade det själv, så vi serverade fruktsallad med grädde på 1-årsdagen. Glad

• ulfsas

Ser utmärkt ut. Grattis till BabySolig

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Emmask
    Natulcien skrev 2015-01-25 09:48:39 följande:

Alla gör väl som de vill. Vill ni bjuda på tårta, så gör det. Barn dör inte av lite socker.

Vi valde en annan linje. Vi tyckte att det var onödigt att mata sonen med socker innan han ens efterfrågade det själv, så vi serverade fruktsallad med grädde på 1-årsdagen. Glad

Precis min tanke. Dömer ingen som ger socker, men ser heller ingen mening med att ge min dotter socker innan det är oundvikligt.
Svar på tråden tårta till 1åring