• rudbeckian

Tog levaxin innan blodprov. Hur påverkas tsh?!

Jag visste inte att gyn ville ta blodprov med bl.a. Tsh och därför hade jag tagit mitt Levaxin på morgonen. Nu visade sig att tsh låg för högt! Är det någon som vet hur tsh påverkas av att levaxinet togs på morgonen?

• Svar på tråden Tog levaxin innan blodprov. Hur påverkas tsh?!
  • Anonym (hypertyreos)

Ligger tsh för högt har man för låg dos levaxin. Har man däremot lågt tsh har man för hög dos levaxin har jag förstått det som. Så om du tog levaxinet på provtagningsmorgonen och att tsh ändå ligger för högt så skulle det väl kunna betyda att din levaxin dos är för låg. Jag är ingen läkare men så skulle jag tolka det. Behandlas själv med levaxin sen några år tillbaka efter en operation av sköldkörteln då jag hade giftstruma. Man ska ju inte ta levaxinet innan provtagningen så bäst är väl att du talar om att du tog tabletten innan provet. Så dom vet att resultatet kan vara missvisande

• rudbeckian

Ja så har jag också fattat det vilket då betyder att tsh "borde" varit ännu högre eftersom jag tagit tabletten innan provet. Pust. Hade verkligen hoppats att det var tvärt om.

• Anonym (hypertyreos)

Ja precis hade du inte tagit levaxinet innan borde tsh legat ännu högre.. Hur hög dos levaxin har du nu? Usch ja jag vet det är så tråkig sjukdom jag vet inte hur många gånger jag fått höja min dos högsta jag haft är 150mg nu efter graviditeten ligger jag däremot lågt i mitt tsh..

• rudbeckian

Tack för svaret även om det inte var det jag hoppats på. Jag tar 100 idag och det har varit lagom i sex månader. Eftersom tsh var 3,5 vägrade gyn att skicka oss vidare för ivf. Allt tar sån tid.

• Anonym (hypertyreos)

Det var så lite så, men förstår att det inte var det du ville höra! :( Jag hoppas du får hjälp och ev ändra dosen så du hamnar rätt i dina värden! Så ni kan påbörja ivf! Bra att dom ändå har sådan koll. Jag har hela tiden trott att alla mina värden legat bra i mitten av graviditeten får jag veta att jag hade ett högt värde på trakantikroppar som passerade över till fostret. Skit sjukdom rakt igenom är vad det är!

• JPT

Instämmer med de andra. Du hade troligtvis legat ännu högre om du inte tagit medicinen... Rynkar på näsan

Svar på tråden Tog levaxin innan blodprov. Hur påverkas tsh?!