• piluttaa

kan inte bli gravid?

Hej,

Jag är en 20-årig (snart 21-årig) tjej och har varit tillsammans med min sambo i 1,5 år nu.

Det är även såhär att 2012 så opererade jag bort en cysta på högra äggstocken och min gyn sa att detta kunde påverka mina chanser att bli gravid. I december 2013 fick jag även operera bort cellförändringar på livmodertappen.

Nu är det såhär att jag är urusel på att använda preventivmedel, jag använder ingenting alls alltså, gjorde det förr när jag var yngre bara. Nej vi planerar inte att skaffa barn nu, och ja, superdumt att inte fixa något skydd!

Men iallafall, jag och min sambo har regelbundet sex hela månaderna, och haft det sen vi blev tillsammans, men jag har inte blivit gravid. Vi kan ha sex under ägglossningsperioden också utan att det händer någonting.

Jag har varit gravid en gång i mitt liv när jag var 15-16 så jag har ju kunnat bli gravid. Nu är jag orolig att operationerna förstört någonting. Visst att vi inte tänkt skaffa barn nu men är det inte lite konstigt att jag inte blivit gravid? Jag menar, han kommer ju i mig också.

Är väldigt orolig inför framtiden, planen är att barn ska komma inom 4-5 år kanske..

• Svar på tråden kan inte bli gravid?
  • piluttaa

Nej inte vad jag vet, jag var så borta efteråt och sov och hade ont, jag minns bara att dom sa att det var en tvillingcysta eller vad den kallas. Det är inte samma sak va?

• Thotis90
    piluttaa skrev 2015-01-24 13:30:38 följande:

Nej inte vad jag vet, jag var så borta efteråt och sov och hade ont, jag minns bara att dom sa att det var en tvillingcysta eller vad den kallas. Det är inte samma sak va?

Nej. Det är vanligt att man har cystor vid endometrios, men man behöver inte ha det. Jag har endometrios och inga cystor medan de finns de som har cystor, men inte endometrios. Jag tycker dock att det är värt att kolla, för om du har det måste du få rätt behandling.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • piluttaa
    Thotis90 skrev 2015-01-24 13:52:19 följande:

Nej. Det är vanligt att man har cystor vid endometrios, men man behöver inte ha det. Jag har endometrios och inga cystor medan de finns de som har cystor, men inte endometrios. Jag tycker dock att det är värt att kolla, för om du har det måste du få rätt behandling.

Ja okej, skulle det vara en förklaring till varför jag inte blivit gravid alltså? Och hur går jag tillväga för att kolla upp det?
  • Thotis90
    piluttaa skrev 2015-01-25 17:45:41 följande:
    Ja okej, skulle det vara en förklaring till varför jag inte blivit gravid alltså? Och hur går jag tillväga för att kolla upp det?
    Ja. Jag är barnlös p.g.a. min endometrios...

Du börjar med att ta kontakt med en gynekolog (jag vände mig till kvinnokliniken) och säg att du misstänker att du eventuellt har endometrios. Då får du komma dit, det görs ett VUL och du får berätta om du har andra besvär (kolla listan med symptom här www.endometriosforeningen.com/sympom för att se om någonting stämmer in på dig). Det diskuteras om/vad man ser vid VUL och det är här du ska säga att du vill göra en titthålsoperation för att kunna få en diagnos.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • piluttaa
    Thotis90 skrev 2015-01-25 18:37:29 följande:

Ja. Jag är barnlös p.g.a. min endometrios...

Du börjar med att ta kontakt med en gynekolog (jag vände mig till kvinnokliniken) och säg att du misstänker att du eventuellt har endometrios. Då får du komma dit, det görs ett VUL och du får berätta om du har andra besvär (kolla listan med symptom här www.endometriosforeningen.com/sympom för att se om någonting stämmer in på dig). Det diskuteras om/vad man ser vid VUL och det är här du ska säga att du vill göra en titthålsoperation för att kunna få en diagnos.

Jaha åh :(

Jag har tid till kvinnokliniken nu på onsdag! Så vi får se vad som händer. Jag fick en konstig blödning strax efter ägglossning som varade i ca 4-5 dagar, det var inte som mensblod och inte den färgen eller mängden utan mer mörkt, och har även haft och har ont i äggstockarna/livmodern varje dag. Så jag får se vad det kan vara för nått. Hoppas inte på en till cysta som måste opereras bort bara! :(
Svar på tråden kan inte bli gravid?