Hur man går tillväga för IVF behandlingar?
Hej!
Jag och min sambo (fästman) sedan 8 år tillbaka, har försökt skaffa barn nu i tre år och börjar ge upp hoppet om att få barn på det "naturliga sättet"
Nu är det så att jag blev gravid med min nuvarande sambo när jag var 16 år gammal men då kände vi att vi var för unga, inte mogna nog och inte hade möjlighet att försörja barnet så vi båda kom överens om att en abort var det rätta för oss i då läget.
När jag sedan fyllde 17 år började min mens komma allt mer oregelbundet och när jag var 18 år slutade den komma överhuvudtaget. Min mens var som bortblåst i ett och ett halvt år. Sedan kom den från ingenstans tillbaka och efter det har den kommit väldig oregelbundet. Det kan fortfarande gå allt mellan 1 månad och upp till 3 månader (ibland 4 månader!) innan jag får nästa mens.
Jag har haft en del problem med svamp i underlivet (tror jag) som kommit och gått utan att jag behandlad det eftersom det alltid bara varit korta perioder och försvunnit av sig själv. Men Jag har nu bokat tid för undersökning av äggstockar och svamp i underlivet då det luktar "rutten fisk" i underlivet när vi har haft samlag och han har kommit i mig (ursäkta detaljer) Även om jag duschar DIREKT efteråt så går inte lukten helt bort alltid om jag inte lyckas skölja bort allt. Jag har även haft urinvägsinfektion några gånger och även njursten när jag var 19 år.
Kan min barnlöshet bero på att jag inte har behandlat svampen som i sin tur har lett till igentäppta äggstockar/äggledare och att jag därför inte får ägglossning eller kanske är det någon annan anledning.
Olika symptomer jag haft de senaste 4-5 åren:
* Klåda
* Korniga vita flytningar
* Utebliven mens
* Oregelbunden mens
* Illa luktande flytningar
* Bruna flytningar
* Mindre blödningar (vid utebliven mens)
* Svider vid urinering
* Beiga slemaktiga flytningar
* Illa luktande efter samlag
* Skarpt urin
* Mörkt urin på morgonen
Någon som vet vad detta kan vara om det inte är svampinfektion?
Det är så att jag tidigare haft lite skräck för att gå till läkare efter min abort och därför inte vågat gå och kolla upp dessa besvär. Har nu tagit tag i detta och skjuter undan rädslan då barn är prio 1 för oss.
Nu när vi har kommit upp lite i åldern, arbetar och hunnit växa upp mognadsmässigt känner vi att det är dags att skaffa barn, men som sagt så verkar det inte fungera. Därför har vi nu börjat fundera kring IVF-behandling och undrar nu HUR GÅR VI TILLVÄGA?
Nu vänder vi oss till er där ute som kanske genomgått en sådan process/behandling eller bara har goda kunskaper kring det.
Skriv gärna så mycket ni bara kan om allt möjligt kring era erfarenheter. Allt från första samtalet/blankett till priser och resultat.
Vi läste på : www.skl.se att det i Region Skåne är GRATIS för par (kvinna) upp till 25 år (som inte har barn sedan tidigare, ej adopterat och försökt skaffa barn i 1 år) att göra upp till tre IVF-Behandlingar. Stämmer verkligen detta? Hade varit toppen!
Vi har inga barn sedan tidigare, på varsitt håll eller adopterat barn.
Vad Kostar det annars en total IVF-behandling?
Jag är nu 24 år och min sambo är 25 år. Jag fyller dock 25 år i början av september 2015 men vi vill ju komma igång så fort som möjligt.
Råd, tipps, erfarenhet och kunskaper är så hjärtligt välkommet!