• Anonymius

Barnkidnappnig

Kille (17år) Jag är på semester i Sverige hos pappa och mamma bor i Australien tillsammans med mig. Jag vill stanna kvar och mamma hade aldrig gått med på det. Om pappa behåller mig här kan det då bli barn kidnappning? Jag vet att jag är för gammal för Hague konventionen. Det här har hänt för några år sen också och det blev en lång rättslig process. Mamma säger att pappa blev lagt på någon Interpol barn kidnappare lista och att om det skulle hända igen så skulle han åka till fängelse. (Vill såklart inte det). Ljuger hon eller kan det verkligen vara så illa? Vad kan jag göra? Mamma kommer aldrig acceptera det här så det går inte att ens diskutera. Flyget går om en vecka tillbaka dit men jag vill inte på planet. Vad skulle mamma kunna göra för att föra tillbaka mig? Finns det någon mening för henne att kontakta någon domstol?

Tack för all hjälp

• Svar på tråden Barnkidnappnig
  • Jeanetteemilia

Hej, vilken jobbig situation. För att få ett så riktigt svar som möjligt kostnadsfritt så kan du ringa till Lawline, de ger gratis juridisk rådgivning (www.lawline.se) Det är så lätt att få felaktiga svar här. Bortförande av barn är väldigt komplicerade ärenden.

Eftersom du är 17 år så är det inte långt till du är myndig och då kan du bestämma helt själv var du vill bo så ett alternativ är att åka hem och planera för att åka tillbaka när du fyllt 18. Då kan du göra det under sjyssta former så att du inte skapar onödiga problem för dig och dina föräldrar. Jag antar att du går i skolan i Australien? Ett smart drag är då att också gå klart skolan först. 

Hoppas det löser sig för dig!

Svar på tråden Barnkidnappnig