• innebandytjej

Ung, vill ha barn och nyligen diagnosticerad med PCO.

Hej, 

Jag och min fästman har precis påbörjat en utredning om ofrivilligt barnlösa. Jag är 24 och han är 34. Vid första besöket så kunde de snabbt se att jag har PCO och med stor sannolikhet PCOS. 
    Vill gärna ha tips, råd och följa andra som är i samma sits som vi. 
    Vi kommer förmodligen få börja med hormonbehandling i mars 2015.

Gjorde ett VUL i tisdags 20/1 samt kontroll av äggstockar, äggledare och kontrastvätska runt i äggledarna för att se så att allt såg bra ut och gick runt. Men nu två dagar efter så ömmar det i äggstockarna, någon som haft liknande? 

• Svar på tråden Ung, vill ha barn och nyligen diagnosticerad med PCO.
  • Nordanvinden08

Hej!

Tråkigt att höra att du har PCO... Jag fick själv reda på det när jag var 26. Idag nästan 10 år senare har jag två barn:) Första kom till efter hormonbehandling och sista kom av sig själv (efter två missfall efter hormonbehandlingar). Det var en ren överraskning;) Det tog sin lilla tid för oss och var en jobbig resa. Att skaffa barn med hjälp av hormoner och speciella tider för samlag är inte alltid roligt... Man får stötta varandra på vägen. Men värt det!! Jag har försökt att tänka att det finns de som har det mkt värre... Som inte får ngn förklaring till sin barnlöshet och inte heller några barn... Vi har i alla fall god chans att få barn fast vägen kan vara lite brokigare.
    Lycka till nu och ta hand om varandra❤️

• Anonym (Me too)

Här är en till, jag fick diagnosen när jag var 25 och väntar nu mitt fjärde barn med hjälp av Pergotime/Letrozol :) Det finns hjälp, och för vissa går det lika bra att bli gravid med hormoner som för de som inte har pco. Det har tagit sig på 2-3 försök vid alla graviditeter. Lycka till!

• idaaa93

Hej jag har också precis fått reda på att jag har pcos, fick reda på de idag. Vet inte riktigt vad jag ska känna. Men känner mig väldigt ledsen o tycker de är pinsamt att bli ledsen över de. Vet inte e de kanske bara är jag som känt så. Hur reagerade du när du fick veta?

• innebandytjej
    Nordanvinden08 skrev 2015-01-22 20:50:20 följande:

Hej!

Tråkigt att höra att du har PCO... Jag fick själv reda på det när jag var 26. Idag nästan 10 år senare har jag två barn:) Första kom till efter hormonbehandling och sista kom av sig själv (efter två missfall efter hormonbehandlingar). Det var en ren överraskning;) Det tog sin lilla tid för oss och var en jobbig resa. Att skaffa barn med hjälp av hormoner och speciella tider för samlag är inte alltid roligt... Man får stötta varandra på vägen. Men värt det!! Jag har försökt att tänka att det finns de som har det mkt värre... Som inte får ngn förklaring till sin barnlöshet och inte heller några barn... Vi har i alla fall god chans att få barn fast vägen kan vara lite brokigare.
    Lycka till nu och ta hand om varandraâ¤ï¸

Tack för stödet, får mig att känna mig mer positiv över situationen, precis som du skriver, det finns andra som har det värre. Kram på dig!
  • innebandytjej
    Anonym (Me too) skrev 2015-01-22 20:58:05 följande:

Här är en till, jag fick diagnosen när jag var 25 och väntar nu mitt fjärde barn med hjälp av Pergotime/Letrozol :) Det finns hjälp, och för vissa går det lika bra att bli gravid med hormoner som för de som inte har pco. Det har tagit sig på 2-3 försök vid alla graviditeter. Lycka till!

Tack för inlägget, skönt att höra och att vår framtid verkar vara positiv ändå, just dagen jag fick reda på det var det mer ett stort frågetecken. 
    Tack för stödet :)
  • innebandytjej
    idaaa93 skrev 2015-01-23 11:02:11 följande:

Hej jag har också precis fått reda på att jag har pcos, fick reda på de idag. Vet inte riktigt vad jag ska känna. Men känner mig väldigt ledsen o tycker de är pinsamt att bli ledsen över de. Vet inte e de kanske bara är jag som känt så. Hur reagerade du när du fick veta?

Ida, jag vetat diagnosen i en vecka precis igår fredag och jag är fortfarande ledsen så känn inte så. Några av dagarna har jag varit glad över att få en diagnos till varför vi haft svårt att få barn och varför min mens varit så oregelbunden. Jag följs gärna åt i den här tråden för jag antar att du kommer få gå igenom samma sak nu som jag? Jag hade bara turen att jag hade precis haft mens dagarna innan vårt första besök och utredningen startade så de kunde ta en del prover på mig redan då direkt. De vill tydligen göra "äggledarkontrastvätsketestet" under dag 9 - 13 i cykeln så direkt när vi varit på första besöket bokade vi in det andra mötet och det var det jag var på i tisdags. 

Jag är ledsen pö om pö men nog ändå lättad över att veta att vi inte bara haft otur som inte blivit gravida. Men just nu så känner jag att livet är orättvist! Men man ska ju komma ihåg att vi med PCO är fertila längre och min undersökning visade att jag hade många friska ägg så det är betryggande iallafall :) 
    Vad gjordes på din undersökning?
  • Åttiosjua

Jag fick min diagnos för cirka 18 månader sedan. När vi väl bestämde oss för att försöka bli gravida gick det ändå väldigt snabbt. Det var inte helt oproblematiskt men långt i från så jobbigt och svårt som vi trott!! Jag åt hormoner i form av pergotime tabletter i tre eller fyra månader, sen fick jag puregon sprutor. Tog sprutorna i några veckor och när jag väl ägglossade så var det ett superägg som blev befruktat! Vi behövde alltså inte kämpa med samlag på tider och klockslag. Det gick egentligen på första försöket :) totalt med fertilitetsutredning och behandling tog det 6 månader.

Nu är vi i vecka 37 och väntar spänt på vad det är för liten som kommer ut!

Det är viktigt att inte glömma att vi med pcos har svårt med ägglossning men oftast ägg med väldigt hög kvalité!!

• Anonym (Me too)
    innebandytjej skrev 2015-01-24 11:33:47 följande:

Tack för inlägget, skönt att höra och att vår framtid verkar vara positiv ändå, just dagen jag fick reda på det var det mer ett stort frågetecken. 

Tack för stödet :)

Kom ihåg att detta inte är det värsta beskedet att få. Finns betydligt tyngre besked, dör ivf är den enda lösningen. Som flera skriver, har man pco så har man ofta bra ägg och behöver bara hjälp att få de att släppa. Vi kan även få barn längre eftersom äggen inte går åt med oregelbunden mens :) Många vet inte att man föds med sitt antal ägg, när de är slut så är de slut.
  • idaaa93

Oke! Kännu skönt o höra att fler känner samma sak. De känns skönt o veta att varför jag alltid haft problem med vikten och varför min mens uteblivit i 3 mån. Jag gjorde ett vul och de såg bra ut hade massor av ägg och äggstockarma såg bra ut. Ska nu få äta tabletter i 10 dra för att få igång mensen o sen ta massa prover. Jag hoppas att jag kan ha sån tur som jag läst att vissa andra haft att jag inte behöver ha nån hormon behandling för att kunna bli gravid. Men jag har alltid haft sån otur när de gällerin kropp så just nu känns hoppet inte på topp.

• Anonym (Me too)

Hormonbehandling är ingen big deal, man tar Pergotime eller Letrozol mensdag 3-7 ca, sen får man förhoppningsvis ägglossning. Det är ju pga oregelbunden eller utebliven äl som man inte blir gravid oftast.

• familjekatt

Jag fick diagnosen pcos för ett år sedan, blev förkrossad för läkarna sa att jag inte skulle kunna bli gravid på naturlig väg utan skulle behöva göra hormonbehandlingar eller ivf. Vi försökte inte få barn just då, men sökte hjälp för min oregelbundna mens. Började äta p-piller och den blev regelbunden. I augusti bestämde vi oss för att börja försöka, blev gravid på andra försöket! :) så det är inte omöjlig!

Svar på tråden Ung, vill ha barn och nyligen diagnosticerad med PCO.