• JillyJ

Min budget efter skilsmässan, vad tycker ni?

Såhär kommer min ekonomi se ut efter skilsmässan, vi har 2 barn som kommer bo vv.

Lön 20 500kr

Delat barnbidrag 1150kr

Hyra ink el, hemförsäkring, tv, bredband 8000kr

Gammalt lån 2000kr

Bil & bensin 3500kr

Mat & hygien 2500kr

CSN 650kr

Barnens kläder 500kr

Förskoleavgift 860kr

Månadsspar 1000kr (till semestrar och en liiiten nöjesbuffert)

Försäkringar 200kr

Kommer ha ca 2600kr kvar.

Kan tillägga att jag inte behöver betala för mina egna kläd- mobil- och träningskostnader.

Är det för lite?

• Svar på tråden Min budget efter skilsmässan, vad tycker ni?
  • Lejonpojken

Det är bra att du har lite kvar för jag tror mat och kläder kommer gå på mer, men du kanske är duktigare än mig på att handla, har barnen någon aktivitet så kostar kanske det med.

• YouNameIt

Jag bor själv med ett barn på heltid.
    Mat och hygien går på minst 3000:- i månaden för oss.

• YouNameIt
    YouNameIt skrev 2015-01-20 14:37:22 följande:

Jag bor själv med ett barn på heltid.
    Mat och hygien går på minst 3000:- i månaden för oss.

Kan tillägga oväntade utgifter som kan dyka upp:

Alvedon
    Mediciner
    Lusmedel
    Födelsedagspresenter (till kompisar)
    Krångel med bil

Kom även ihåg att lägga undan för födelsedagspresenter och julklappar till dina egna barn, - samt en liten buffert för eventuella födelsedagskalas som dina barn kanske ska ha?
  • Lejonpojken

..om möjligt hade jag försökt skära ner på bil och/eller boendekostnaden. 

• JillyJ

Hyran på radhuset är ca 6800kr, men för mig är 85 kvadrat fördelat på 3,5 rum, två våningar, altan, balkong och en liten trådgård värd det. Dessutom ska den helrenoveras och det är i ett barnvänligt område utan mycket trafik med en stor lekpark alldeles intill.

500,- på barnens kläder kanske är lågt räknat men jag handlar nästan alltid med rabatter/på rea, så jag är ändå tveksam om det är ett helt orimligt snitt. Jag syr väldigt mycket själv också.

Matkostnaden tycker jag är ok, vi har haft ca 4500-5000 hittills på två vuxna + två barn så anstränger jag mig lite ska jag klara mig på 2500kr.

Den lilla sparandebufferten på 1000kr är till för just några extra kalaskostnader och diverse smått.

Bilen leasar jag med fullservice så där tillkommer ingenting, förutsatt att jag inte krockar. Den är otroligt bensinsnål, ligger på ca 0,4l/milen.

Vad gäller mina kläder kan man säga att jag har ett sådant jobb som betalar för det (egen butik).

• YouNameIt
    JillyJ skrev 2015-01-20 15:02:05 följande:

Hyran på radhuset är ca 6800kr, men för mig är 85 kvadrat fördelat på 3,5 rum, två våningar, altan, balkong och en liten trådgård värd det. Dessutom ska den helrenoveras och det är i ett barnvänligt område utan mycket trafik med en stor lekpark alldeles intill.

500,- på barnens kläder kanske är lågt räknat men jag handlar nästan alltid med rabatter/på rea, så jag är ändå tveksam om det är ett helt orimligt snitt. Jag syr väldigt mycket själv också.

Matkostnaden tycker jag är ok, vi har haft ca 4500-5000 hittills på två vuxna + två barn så anstränger jag mig lite ska jag klara mig på 2500kr.

Den lilla sparandebufferten på 1000kr är till för just några extra kalaskostnader och diverse smått.

Bilen leasar jag med fullservice så där tillkommer ingenting, förutsatt att jag inte krockar. Den är otroligt bensinsnål, ligger på ca 0,4l/milen.

Vad gäller mina kläder kan man säga att jag har ett sådant jobb som betalar för det (egen butik).

Är det en hyresrätt med värme inräknat i de där 6800 kronorna, så är det lätt värt det.
    Jag bor själv i ett radhus, dock bostadsrätt, med en avgift på cirka 4200:- exkl. el och värme.
    Det är också en trea, 80 kvm, två våningar, balkong, samt uteplats på både fram- och baksidan.
  • JillyJ
    YouNameIt skrev 2015-01-20 15:53:54 följande:

Är det en hyresrätt med värme inräknat i de där 6800 kronorna, så är det lätt värt det.

Jag bor själv i ett radhus, dock bostadsrätt, med en avgift på cirka 4200:- exkl. el och värme.

Det är också en trea, 80 kvm, två våningar, balkong, samt uteplats på både fram- och baksidan.

Ja det är det, och om några år kommer jag se över mina möjligheter att köpa mig något liknande, boendekostnaden för en bostadsrätt ligger nog ungefär på samma.
  • choklad

Du skriver lön 20 500 kr, och sen skriver du att du har egen butik. Är det en säker inkomst, dvs har du drivit butiken länge och vet att du går tillräckligt mycket plus per år för att ha råd att ge dig själv den lönen? Sen är det ju så att kläderna, mobilen och träningen kanske med god vilja kan ses som gratis om du bara ser till din privatekonomi, men om du också räknar med företagets ekonomi så är även det kostnader som du måste täcka upp med mer försäljning.

• puss

Lite tajt är det nog, men det kan så klart hå jättebra det med. Lycka till.

• JillyJ
    choklad skrev 2015-01-21 14:36:17 följande:

Du skriver lön 20 500 kr, och sen skriver du att du har egen butik. Är det en säker inkomst, dvs har du drivit butiken länge och vet att du går tillräckligt mycket plus per år för att ha råd att ge dig själv den lönen? Sen är det ju så att kläderna, mobilen och träningen kanske med god vilja kan ses som gratis om du bara ser till din privatekonomi, men om du också räknar med företagets ekonomi så är även det kostnader som du måste täcka upp med mer försäljning.

Jo så är det ju självklart. Jag har haft den sedan 2010 och känner mig mer säker nu än när jag varit anställd.
  • Brattman

Jag tycker att 2500 kr för mat och hygien är orimligt lite. Jag själv som ensamstående klarar mig inte ens på den summan.

Svar på tråden Min budget efter skilsmässan, vad tycker ni?