Paulina P P skrev 2015-02-02 11:26:55 följande:
Jag menar att det inte är någon nyhet att BH:n ska hållas uppe av BH-bandet och inte axelbanden.
Enligt måttabeller som jag läst, exempelvis Ellos, ska man mäta tight under bysten och om man mäter 73-77 cm ska man välja måttet 75. Om skillnaden mellan måttet på bysten och under bysten är 15 cm ska man välja B-kupa. Detta enligt bl-a Ellos alltså.
Men det funkar tyvärr inte att göra så, det stämmer inte alltid. Förr funkade det bättre, eftersom bh-bandet inte var så töjbart, men nuförtiden är det så elastiskt att det töjer ut sig mkt mer än tex 75. Sedan beror det även på om man har fett runt bröstkorgen, då kan man ha behöva ha ett tajtare band för att det ska sitta åt tillräckligt. Säkert spelar bröstkorgens form även in.
Jag har tex inte mkt fett runt bröstkorgen och har ca 73 cm runt, men i vissa 70- nånting-behåar är ändå bandet alldeles för löst, alltså åker verkligen upp i ryggen och kan sträckas ut över en dm.
Enligt Ellos så borde jag ha 75 B-C, men det kan jag verkligen inte ha! Ibland har jag tom 70 E. Det stämmer säkert på en del, men det beror också på hur ryggen ser ut, om den blir bredare vid bysten eller är rak och lika smal eller tom smalare än nedanför bysten. Sedan kan man ha olika bröstform som spelar in, tex bröst som går ut mkt just där man mäter, eller mer jämnrunda samt plattare bröst. Det påverkar också vad man får för mått,