• Paulina P P

Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?

Jag hör många, främst företrädare för underklädesaffärer, säga att de flesta kvinnor har fel BH-storlek. Hur kan det stämma?

Om jag köper en BH på Lindex tar jag den/de storlekar jag tror ska funka med in i provrummet. Om de passar köper jag och om de inte passar provar jag en annan storlek.

Om jag beställer från nätet mäter jag och kollar storlekstabell: bystvidd minus vidd under byst som på mig blir 15 cm - alltså ska jag ha B-kupa.

Svårare än så är det väl inte?

• Svar på tråden Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?
  • K grrl

Jag vande mig vid att handla underkläder i BH-butiker när jag var mycket storbystad. Nerver going back! Det är fantastiskt att gå in i en butik och få hjälp med att prova ut en BH som sitter bra.

Min BH-storlek varierar, har de flesta i 65D och någon 70B eller C, liksom någon i 65E. Jag handlar i princip bara på Change.

• Donum

Change är väldigt bra.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Zadre
    Paulina P P skrev 2015-01-20 13:20:17 följande:

Jag hör många, främst företrädare för underklädesaffärer, säga att de flesta kvinnor har fel BH-storlek. Hur kan det stämma?

Om jag köper en BH på Lindex tar jag den/de storlekar jag tror ska funka med in i provrummet. Om de passar köper jag och om de inte passar provar jag en annan storlek.

Om jag beställer från nätet mäter jag och kollar storlekstabell: bystvidd minus vidd under byst som på mig blir 15 cm - alltså ska jag ha B-kupa.

Svårare än så är det väl inte?

Det trodde inte jag heller vad så svårt tills jag knallade in på Change och blev mätt. Eller snarare synad för hon som jobbade där tittade på mej klädd min tjocka vinterjacka, plockade fram en BH och sa åt mej att prova den.
    Testade och sa att den är för tight för jag får knappt igen den. "Absolut inte!" svarade hon. Fick igen den och konstaterade att den sitter faktiskt bra.
    Hade ju mätt precis som du beskriver tidigare och gick in i butiken med 75B. Kom därifrån med 65E som sitter såååå mycket bättre. Den storleken finns inte på H&M och när jag frågar dom så existerar den inte ens... X)

Men det är faktiskt så att många tror inte att den ska sitta åt så hårt. Gå in på Change eller Twilfit och prova.
  • Paulina P P
    Zadre skrev 2015-01-30 07:41:56 följande:
    Det trodde inte jag heller vad så svårt tills jag knallade in på Change och blev mätt. Eller snarare synad för hon som jobbade där tittade på mej klädd min tjocka vinterjacka, plockade fram en BH och sa åt mej att prova den.
    Testade och sa att den är för tight för jag får knappt igen den. "Absolut inte!" svarade hon. Fick igen den och konstaterade att den sitter faktiskt bra.
    Hade ju mätt precis som du beskriver tidigare och gick in i butiken med 75B. Kom därifrån med 65E som sitter såååå mycket bättre. Den storleken finns inte på H&M och när jag frågar dom så existerar den inte ens... X)

Men det är faktiskt så att många tror inte att den ska sitta åt så hårt. Gå in på Change eller Twilfit och prova.
    Man ska inte anända kupstorlek för att beskriva hur stora ens bröst är (om man nu skulle behöva det någon gång). Bra att veta. E låter ju mycket större än B.
  • Paulina P P
    Zadre skrev 2015-01-30 07:41:56 följande:

Jag blir förvånad, men känner att jag måste testa. Siffran före kupstorleken ska ange måttet under bysten och där mäter jag definitivt inte så lite som 65 cm. Men som sagt, när jag får möjlighet ska jag gå och bli mätt.
  • Donum
    Paulina P P skrev 2015-01-30 12:07:18 följande:

Jag blir förvånad, men känner att jag måste testa. Siffran före kupstorleken ska ange måttet under bysten och där mäter jag definitivt inte så lite som 65 cm. Men som sagt, när jag får möjlighet ska jag gå och bli mätt.

Det är ju stretch i materialet runt om så har du för stort så får dels axlarna bära tyngden och dels åker den upp i ryggen. Den ska sitta åt ordentligt runt om.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • K grrl
    Paulina P P skrev 2015-01-30 12:07:18 följande:
    Jag har inte 65 mätt under bysten, utan omkring 75. Enligt "min" Change-kvinna beror BH-måttet även på hur elastiskt bandet är - men det ska alltså sitta åt ordentligt. I princip ska BH:n kunna hållas uppe med bandet, utan axelband.
  • Donum
    K grrl skrev 2015-01-30 13:07:53 följande:

Jag har inte 65 mätt under bysten, utan omkring 75. Enligt "min" Change-kvinna beror BH-måttet även på hur elastiskt bandet är - men det ska alltså sitta åt ordentligt. I princip ska BH:n kunna hållas uppe med bandet, utan axelband.

• Paulina P P
    K grrl skrev 2015-01-30 13:07:53 följande:
    Det är knappast någon nyhet.
  • K grrl
    Paulina P P skrev 2015-01-30 14:23:32 följande:
    Det är knappast någon nyhet.
    Om det inte är någon nyhet fattar jag faktiskt inte varför man tror att måttet runt om bröstkorgen ska vara detsamma som BH-storleken?  
  • Paulina P P
    K grrl skrev 2015-01-30 16:21:18 följande:

Om det inte är någon nyhet fattar jag faktiskt inte varför man tror att måttet runt om bröstkorgen ska vara detsamma som BH-storleken?  

Jag menar att det inte är någon nyhet att BH:n ska hållas uppe av BH-bandet och inte axelbanden.

Enligt måttabeller som jag läst, exempelvis Ellos, ska man mäta tight under bysten och om man mäter 73-77 cm ska man välja måttet 75. Om skillnaden mellan måttet på bysten och under bysten är 15 cm ska man välja B-kupa. Detta enligt bl-a Ellos alltså.
  • Titiou
    Paulina P P skrev 2015-02-02 11:26:55 följande:
    Jag menar att det inte är någon nyhet att BH:n ska hållas uppe av BH-bandet och inte axelbanden.

Enligt måttabeller som jag läst, exempelvis Ellos, ska man mäta tight under bysten och om man mäter 73-77 cm ska man välja måttet 75. Om skillnaden mellan måttet på bysten och under bysten är 15 cm ska man välja B-kupa. Detta enligt bl-a Ellos alltså.
    Men det funkar tyvärr inte att göra så, det stämmer inte alltid. Förr funkade det bättre, eftersom bh-bandet inte var så töjbart, men nuförtiden är det så elastiskt att det töjer ut sig mkt mer än tex 75. Sedan beror det även på om man har fett runt bröstkorgen, då kan man ha behöva ha ett tajtare band för att det ska sitta åt tillräckligt. Säkert spelar bröstkorgens form även in.
    Jag har tex inte mkt fett runt bröstkorgen och har ca 73 cm runt, men i vissa 70- nånting-behåar är ändå bandet alldeles för löst, alltså åker verkligen upp i ryggen och kan sträckas ut över en dm.
    Enligt Ellos så borde jag ha 75 B-C, men det kan jag verkligen inte ha! Ibland har jag tom 70 E. Det stämmer säkert på en del, men det beror också på hur ryggen ser ut, om den blir bredare vid bysten eller är rak och lika smal eller tom smalare än nedanför bysten. Sedan kan man ha olika bröstform som spelar in, tex bröst som går ut mkt just där man mäter, eller mer jämnrunda samt plattare bröst. Det påverkar också vad man får för mått, 
  • mammaåten

Fast det blir ju fel. Mäter du 73 är ju 75 för stort redan från början. Du ska dra av ca 10 cm från ditt mått, där får du rätt underband.

• Paulina P P
    mammaåten skrev 2015-02-02 14:16:08 följande:

Fast det blir ju fel. Mäter du 73 är ju 75 för stort redan från början. Du ska dra av ca 10 cm från ditt mått, där får du rätt underband.

Så om jag mäter 75 cm ska jag köpa en BH med 65 cm i omkrets (fast jag mätt tight)?
  • mammaåten

Oftast 65. Men 70 i vissa. Det beror lite på märke. Jag mäter 72 runt och har 60 :)

Paulina P P skrev 2015-02-02 15:08:26 följande:

Så om jag mäter 75 cm ska jag köpa en BH med 65 cm i omkrets (fast jag mätt tight)?

• K grrl

Jag mäter 75 runt om. Är tunn som en skrika om ryggen (muskulös men utan fett) och på mig är 75 på tok för stort, de åker upp i ryggen.
Svar på tråden Många lär ha fel BH-storlek? Stämmer det?