• redemption

Är denna budget rimlig (sträcker sig över det första hela året)

Är denna budget rimlig? Har bara 50,000 sparat och känner mig nervös då jag kommer bli ensam mamma med lite mammapenning 

Basics

Kläder (allt nytt) - 30 000:-

Barnvagn sittdel + liggdel (nytt)  - 10,000:-

Tillbehör till vagn - 800:-

Babyskydd/bilbarnstol - 5000:-

Leksaker - 7000:-

Hemsäkerhet - 1000:-

Spjälsäng (nytt)  - 400-700:-

-Madrass - 79-100:-

-Lakan 4st - 400:-

-Kudde 2st - 80:-

-Täcke 2st- 160:-

-Påslakan 8st - 480:-

-Pjälsängsskydd - 100:-

Köksredskap

-Haklapp 2st - 140:-

-Barnmugg - 20:-

-Plastmuggar - 40:-

-Bestik - 40:-

-Plasttallrikar - 40:-

Nappflaskor - 2000:-

Nappar - 1500:-

Barnstol - 200:-

Hygien

(-Balja - 100

-Skötbädd/liggunderlag - 100:-

Övrigt

Termometer - 150:-

Babygym - 300:-

Mobil - 50:-

Snuttefiltar - 200:-

Bärsele - 1000:-

Babyvakt/babylyssnare - 1000:-

Blöjhink - 100:-

Babynest - 400:-

Bröstpump -500:-

Lära gå stol/vagn - 200:-

Gravidkläder/amningskläder - 600:-

Övrigt/extra/oväntade kostnader - 5000:-

= 70, 450

• Svar på tråden Är denna budget rimlig (sträcker sig över det första hela året)
  • 2pågar
    redemption skrev 2015-01-19 16:54:34 följande:

Tack för era svar :) känns bra att veta att det inte kommer kosta så mkt som jag trott och att vissa saker inte behövs. 

Vi har 4 nappflaskor, och då är våran son snart 1 år! De enda vi bytt då och då är nappen i flaskan !

Kläder, ja jag tippar på 5000kr första året....

Nappar - kanske inte ens tar napp... Men om hen gör ... Kanske 3-400kr
  • redemption
    2pågar skrev 2015-01-19 18:37:29 följande:
    Vi har 4 nappflaskor, och då är våran son snart 1 år! De enda vi bytt då och då är nappen i flaskan !

Kläder, ja jag tippar på 5000kr första året....

Nappar - kanske inte ens tar napp... Men om hen gör ... Kanske 3-400kr
    Köpte ni nya eller begagnade kläder?
  • Hjortron

Vad gäller baby/barn är andrahandsmarknaden ENORM och man kan få väldigt mycket fräscha nästintill nya saker till halva priset. Det är både oekonomiskt och inte särskilt miljövänligt att handla allting nytt med tanke på detta. Att handla kläder second hand innebär ofta också att plagget blivit tvättat så man slipper kemikalierna (Sen förstår jag om man vill handla lite nytt också). Bättre att lägga pengarna på nytt babyskydd, en bra försäkring och sparande för sådant som visar sig nödvändigt längs med vägen. Vi har handlat grejer till bebisen sen i somras då vi fick veta att vi väntade barn och vi har sparat säkert minst 15.000:- men har ändå riktigt bra grejer till bebisen nu när den snart kommer. :)

• BeanBag
    redemption skrev 2015-01-19 18:46:29 följande:

Köpte ni nya eller begagnade kläder?

Skulle vi köpt bara begagnade kläder skulle vi nog a kommit upp i max 2000:- på första året.
  • Alexi

Vi köpte det mesta nytt. Men vi hade 30 000 kr sparat till det och var sen två heltidsarbetande vuxna med bra löner. I din situation som ensamstående tycker jag det är orimligt att köpa allt nytt. Varför ska du göra det? Vissa saker som babyskydd, madrass mm skulle jag också köpa nytt. Men inte alla kläder, finns ju tonvis med begagnat. Och vagn kan du nog också hitta jättefina om du lägger tid på att leta lite.

Babyvakt behövs bara om man bor stort eller kommer ha barnvagnen ståendes ute med sovande bebis.

• Alexi

Och alla leksaker i plast och trä (dvs som kan diskas) finns ju också en uppsjö begagnat av, jag har köpt mycket sånt på loppisar och blocket.

• Tirem

Mycket väl tilltagen budget måste jag säga! Ett råd, köp bara det du måste innan barnet kommer. Enligt mig är det säng, Max 2 omgångar sängkläder, en kudde, en filt, barnvagn, babyskydd till bilen och LITE kläder i storlek 50-56... Allt annat köper du när du behöver det. Förrädaren, lite småhandukar och blöjor också.

• PrinsessanLeia

Köp begegnat och dra ned på kostnaderna. Ny vagn är tex helt onödigt utan det finns jättemånga bra vagnar för halvanypriset eller billigare. Kläder är ibte als särskilt dyrt. Köp enkla basplagg billigt och fyll på med enstaka dyrare. Du kan tex få tag på t bodys för en hundring på vissa ställen.

Mycket av det på listan är sånt man egentligen inte behöver. Köp inte på dig allt utan skaffa babyskydd, vagn m balja , skötyta och lite kläder, resten köper du när behom och OM behov uppkommer. Spjälsäng kan vara en onödig investering om barnet ändå sover brevid dig, dock är det branär bebisen är mer rörlig. Det som jag tycker du saknar på listan är en bärsjal eller bärsele. Oumbärligt i mitt tycke

• Anonym (oj)
    redemption skrev 2015-01-19 15:49:39 följande:

Är denna budget rimlig? Har bara 50,000 sparat och känner mig nervös då jag kommer bli ensam mamma med lite mammapenning 

Basics

Vi köpte allt till spjälsäng i onödan för vår lille ville vara nära hela tiden och tilla vårt andra barn plockade vi inte ens upp grejerna. Man kan ju samsova om man är bekväm med det och sen lägga pengarna på en juniorsäng när det är dags. Kanske 2000 på leksaker första året o max 7000 i kläder. Vi snålade inget utan köpte det vi trodde på och landade ungefär så. Babyskydd kan man få bra under den prislappen, nytt. Vad är det för tillbehör till vagnen som ska kosta? Är det skötväskan? Oavsett kan man ju få en i paketet med barnvagnen som även den finns i billigare variant.

Köksredskap

Det går att använda vanliga små skedar som bestick och att strunta i haklapp. Våra vägrade den så det blev klädbyten ofta.

Våra tog inte napp så här kan jag inte uttala mig men det låter rätt dyrt. Och nappflaska näe, de kommer inte kosta så mycket.

Hygien

(-Balja - 100

Övrigt

Babynest kan enkelt göras själv. Blöjhink är onödigt. Babyvakt går att fixa med två telefoner och Skype alt ringa inom samma operatör. Annars är det rätt onödigt att ha sån. Jag hade lagt mer pengar på en örontermometer och mer på amningskläder. Vilket ju klart funkar med vanliga kläder iof men det är ju klart smidigare.

= 70, 450

• Kodia

Basics

Alldeles för mycket! Om du inte ska köpa bara Gucci... Köp gärna begagnat för miljöns skull. Tänk på att helt nya kläder innehåller så mycket gifter att du bör tvätta dem 3-4 gånger innan du sätter på bebisen dem. (Beg. behöver du bara tvätta en gång!)

Vagnar är så dyra om man köper nytt, ja. Tänk på att välja en med helt plant liggläge för bebisens ryggs skull!

De behöver inga leksaker första året, och du kommer säkert att få i present. Vill du fylla på med något räcker det med några hundralapper.

Lite i underkant, men å andra sidan behöver du inte 8 påslakan... (Finaste/mjukaste underlakanen får du om du hittar gamla (typ minst 50 år) underlakan som blivit slitna i mitten och klipper isär till bebislakan!)

Köksredskap

För oss räckte det med en pipmugg, men den kostade nog runt 60:-, så det stämmer bra sammanlagt

Vi använde vanliga teskedar.

Vi använde vanliga skålar (Som man har yoghurt, glass mm i)

Det behövs bara en om du ammar, och kanske 5-6 om du ger ersättning. Så max ett par-tre hundra

Nej, det är alldeles för mycket. Max 500:-

Räcker till billigaste Ikea-stolen, men den är också den bästa!

Hygien

(-Balja - 100

Övrigt

Nja, lite i underkant.

Det låter mycket. Köp beg!

Räcker till vanlig pedalhink om ni inte redan har en.

Köp senare om du verkligen behöver.

Nya kostar mer, men köper du beg. räcker det till båda!

Klart i underkant om du ska köpa nya plagg!

Som vad? Kan behövas då det ofta blir glapp mellan lön och första FP-utbetalningen.

= 70, 450

• Alexi

Ts, såg nu att du hade skrivit åtta lakan, det är ju helt galet, hur tänkte du där? Men jag antar då att du inte har tvättmaskin och är det något jag verkligen rekommenderar att du lägger pengar på, speciellt som ensamstående, så är det att skaffa en tvättmaskin. Guld värt att slippa släpa ner bebis och tvätt i en tvättstuga eller att direkt kunna slänga in kläder med bajs och kräk på i maskinen och slippa förvara.

• Anonym (Emma)

Vi köpte i princip alla kläder nya, vi var först i kompiskretsen att få barn så det fanns inget att ärva. Och inte sjutton hamnade vi på några 30000kr!
    Utan köper man på sig bra baskläder från Lindex, HM, KappAhl, Åhlens, Polarn när det är REA och kompletterar lite vartefter så klarar man sig alldeles utmärkt. Många ger ju kläder i present också och har man tvättmaskin behöver barnet inte ha 15 olika "outfits" heller utan det tvättas och blir rent vartefter och då använder man samma två dagar senare.

• Rocket Mania

Det är inte mycket ett litet barn verkligen behöver men vissa saker kan vara bra att ha;

Saker vi köpt och använt;
    Bärsjal/sele
    Vagn
    Blöjor (engångs eller tyg)
    Kläder
    Bilbarnstol
    Försäkring
    Kläder

Saker jag personligen tycker är helt onödiga;
    Badbalja
    Nappar
    Flaskor
    Babygym
    Skötbord
    Spjälsäng

Om man ska ha spjälsäng räcker det med två uppsättningar lakan, bara en uppsättning kudde osv

Jag tycker du ska sänka ribban lite och fundera på vad ditt barn föredrar; nya kläder och ny vagn eller 2 extra månader med mamma innan hen ska börja förskolan?!

• summerhunter

Det jag köpte nytt var 2 gravidbyxor och några amningströjor (och byxorna köpte jag i protest.. Typ... Köpa byxor som man bara har i några månader) samt 2 st amningsbh (guld värda)

Vagn köpte vi på rea (ny brio) för 4000.
    Kläder till barnet går åt mindre än man tror, köp ett baspaket på Lindex/hm och köp till lite allteftersom...

Overall/åkpåse beroende på årstid

Nappflaska/napp/1pkt ersättning/blöjor hade jag köpt hem sedan att ha hemma från bb.

• redemption
    Alexi skrev 2015-01-19 21:07:31 följande:

Ts, såg nu att du hade skrivit åtta lakan, det är ju helt galet, hur tänkte du där? Men jag antar då att du inte har tvättmaskin och är det något jag verkligen rekommenderar att du lägger pengar på, speciellt som ensamstående, så är det att skaffa en tvättmaskin. Guld värt att slippa släpa ner bebis och tvätt i en tvättstuga eller att direkt kunna slänga in kläder med bajs och kräk på i maskinen och slippa förvara.

Tänkte en kudde och täcke till vagnen + pjälsängen, sedan har jag inte tvättmaskin i lägenheten och kan omöjligt köpa en (fastän jag har råd), finns inte plats. 
    Man kanske kan tvätta i tvättstugan och kombinera med handtvätt?
  • Liten till

Du har tagit i ordentligt, tror inte du kommer behöva allt det du skrivit. Men det jag saknar på din lista är handdukar! Vi hade iofs en kräkbebis, så vi köpte nog 20-40 handdukar på ikea, och då hade vi egen tvättmaskin.

Men köp eftersom du behöver. Bra att du ändå räknar högre istället för att räkna för lite

(Och ja, det finns massor av fina begagnade saker, men när jag fick mitt första så fanns det inte i min värld att köpa sånt. Mitt barn skulle få nytt och det bästa. Tyvärr hade jag lite fel, då det allra bästa var 5 vältvättade pyjamaser som min mamma köpt på tradera men alla gör som man vill!!)

• MammasPojkePappasFlicka
    redemption skrev 2015-01-19 15:49:39 följande:

Basics

Köksredskap

Hygien

(-Balja - 100

Övrigt

= 70, 450

Bara läst detta och undrar om du bor i Sthlm?
    Gör du det, och inte har något emot begagnade saker, så har jag en massa saker av det du rabblar upp, som du kan få.
  • Alexi

Men i vagnen behöver man ju inte byta lakan så ofta och jag rekommenderar filtar i både säng ich vagn i början. De är bra för att variera värmen med och man ska inte ha täcken till spädbarn pga kvävningsrisk.

"Liten till" nämnar handdukar. Ikea säljes tiopack eller något sådant av små fyrkantiga trasor, ovärderliga med en liten bebis, vid amning och allt sånt.

• Monkii

Jag behövde max tio ombyten för bebisens första tre månader, har iof tvättmaskin så annars kanske man behöver dubbelt så många. Men ett gäng bodys kostar inte speciellt mkt. Så om du inte planerar att köpa väldigt mkt märkeskläder är 30 000 helt enormt överdrivet. Jag såg inte alls vitsen med att ha tusen olika outfits för bebisen så jag använde bara enkla men snygga bodys, byxor och ibland tshirt. Utöver det ett fåtal ytterplagg. Nu hade jag inte direkt en budget men om man vill kan man nog komma ner till 2000 för första året. 

En del säger att det är meningslöst med en babysitter, själv tyckte jag den var ovärderlig när man behöver fixa i köket eller så. Det enda jag var missnöjd med var att barnet växte ur babysittern så fort. Vi hade en billig variant som vi fått ärva, en dyrare variant som går att justera när bebisen växer hade passat mycket bättre.

Om du inte redan har en fleecemorgonrock tycker jag du ska investera i en sån för att de är så lätttvättade (snabbtorkade) och passar enormt bra att ha på sig när man badar, matar, rapar, ja egentligen jämt :)

Svar på tråden Är denna budget rimlig (sträcker sig över det första hela året)