• Mellanmjölkens land

Bjuda kompisar som barnet just nu inte leker så mycket med?

Kom av nån anledning in på frågan om vilka dottern vill bjuda på sitt 4årskalas om ett par månader. Det kan ju ändras men det finns ju inga garantier.

På förskolan leker hon främst med 3 barn, en pojke och två flickor. Vilken av flickorna hon leker med går i perioder. Ibland är det den ena flickan som gäller i flera månader, ibland den andra och ibland leker alla 4 ihop i nån månad. Bästa kompisen är pojken.

De här 4 barnen är nästan exakt lika gamla och började samtidigt. Det finns andra barn som är lika gamla men dem hör vi aldrig nått om. Vad jag vet är det 2 pojkar som började samtidigt och sen ytterligare några barn som började senare.

Nu är det så att vår dotter var väldigt bestämd med att hon ville bjuda pojken och den av flickorna som hon för tillfället leker med. Det blir eventuellt även 1-2 andra barn.

Hur gör man? Ska man respektera hennes önskan eller ska man ändå bjuda den flickan som hon för tillfället inte leker med?

• Svar på tråden Bjuda kompisar som barnet just nu inte leker så mycket med?
  • Maddi

Men de är väl en självklarhet att bjuda även den tjejen känns det som.

• corran

Tror nog din dotter hade blivit väldigt ledsen om den kompisen (som din dotter inte vill bjuda) vid sitt kalas bjöd ena flickan men inte din dotter?

Du får förklara för henne att man måste bjuda "alla", annars blir de som inte bjuds ledsna.

• Mellanmjölkens land

Jo, egentligen tycker jag oxå det men samtidigt så borde väl barnet få välja vilka som ska komma? Speciellt om vi pratar om ett barn som dottern inte lekt med på kanske 3-4 mån.

Vi utesluter ju inte ett barn i en grupp utan det handlar i värsta fall om ett barn i en undergrupp till en undergrupp (avdelningen är 18 barn varav ca hälften fyller 4 den här våren men några av dessa barn gick kvar på småbarnsavdelningen tills de var drygt 3 istället för att pga en flytt börja vid knappd 2,5). Flickan leker bevisligen med andra barn just nu.

• Mellanmjölkens land

Vem det är som tagit initiativet till att de inte leker just nu vet jag inte. Med den andra flickan fick jag höra "NN vill inte leka med mig" men nu verkar de ha försonats igen

• Maddi
    Mellanmjölkens land skrev 2015-01-18 20:26:46 följande:

Jo, egentligen tycker jag oxå det men samtidigt så borde väl barnet få välja vilka som ska komma? Speciellt om vi pratar om ett barn som dottern inte lekt med på kanske 3-4 mån.

Vi utesluter ju inte ett barn i en grupp utan det handlar i värsta fall om ett barn i en undergrupp till en undergrupp (avdelningen är 18 barn varav ca hälften fyller 4 den här våren men några av dessa barn gick kvar på småbarnsavdelningen tills de var drygt 3 istället för att pga en flytt börja vid knappd 2,5). Flickan leker bevisligen med andra barn just nu.

Men om de går i perioder, dom du ju tidigare skrev, hur vet du om hon inte har bytt till den andra tjejen igen om 2 månader? Bjud dom du vet hon är med, de är ju mest rättvist. De är ju förskolebarn, hur skulle du som görälder förklara till ditt barn om hon inte blev bjuden? Och dom är ju inte osams?
  • Drottningen70

Men herregud inte fan måste man "låta dem välja själva" när det gäller en 3-4 åring. Då är det en förälders skyldighet att vara med och vägleda och peka med hela handen om så krävs...

• Vinterankan
    Drottningen70 skrev 2015-01-18 21:12:38 följande:

Men herregud inte fan måste man "låta dem välja själva" när det gäller en 3-4 åring. Då är det en förälders skyldighet att vara med och vägleda och peka med hela handen om så krävs...

Instämmer helt i det. På varje kalas min dotter haft så har hon bjudit några fler än de hon velat och även om hon grumsat precis när hon inser att hon inte får bestämma allt själv så har det aldrig varit några problem på själva kalaset och när man frågat efteråt om hon var glad att de barnen var där så har hon varit det.
  • Mellanmjölkens land

Vid tidigare tillfällen tror jag de varit osams och faktiskt undvikit varandra under några månader. Just nu vet jag inte utan måste kolla med personalen (det är sambon som lämnat/hämtat under hösten pga föräldraledighet och han har inte frågat).

Antagligen kommer vi bjuda bägge flickorna och även se till att bjuda nått eller några barn till så att det inte riskerar att bli tre-mot-en.

Tack för hjälpen, ibland behöver man bara bolla lite för att komma fram till hur man ska tänka!

Svar på tråden Bjuda kompisar som barnet just nu inte leker så mycket med?