• kalakandala

SEX när?! Ni som kan ägglossning!

Har försökt bli gravid i åratal. Nu är vi aktivt på det igen.

Jag har appen periodtracker. Enligt den har jag ägglossning NU.
    Men enligt mina flytningar hade jag det för drygt en vecka sedan. Då hade jag dom där karaktäristiska sega, hala flytningarna i ett par dagar.

Kan det vara så att man får ägglossningsflytningar en vecka innan ägglossning? Eller hade jag troligtvis ÄL redan 5-6 dagar efter sista mensdag, då när jag hade flytningarna? Kan jag fortfarande vara fertil en vecka efter flytningarna?

Tack för all eventuell hjälp :)

• Svar på tråden SEX när?! Ni som kan ägglossning!
  • isabelless

Ingenting är 100% säkert. Varken ägglossningstest, flytningar eller beräknade datum.

Jag förstår att man vill göra allt i sin makt för att lyckas, men jag skulle faktiskt säga att börja ha sex var tredje dag och - sluta tänka på ägglossningen!! Jag tror att i många fall är det just en inre stress som "blockerar".

Vi körde på att försöka ha sex var tredje dag och blev gravida på första försöket.

• kalakandala

Okej.

Jag tror inte att det har något att göra med en "inre stress"
    Men kul för dig att ni fick till det på första försöket. Vi har försökt i 9,5 år.

Någon annan, kanske som har haft flytningarna FÖRE ägglossning?

• Reflexen

Har du testat att tempa? Appen fertility friend tycker jag är bra.

Och ÄL 5-6 dagar efter mensens slut låter ganska normalt i mina öron. Jag brukar ha fertila flytningar kanske tre-fyra dagar innan ÄL.

• Jag är bara jag

För mig har det alltid funkat att ha koll på äl-flytningarna. Sista dagen med flytningar= äl-dagen. Det vet jag eftersom jag alltid fått mens 14 dar senare. Vi började som senast ha sex första dagen med äl-flytningar och sen varannan dag eller en gång extra äl-dagen.

En app kan omöjligt veta när du har äl!! Även om man är helt regelbunden kan ju äl variera eller också nån gång få för sig att komma mycket tidigare eller mycket senare än vanligt. Speciellt om man börjar bli lite till åren,men jag vet ju inte hur gammal du är.

Hur som helst-har ni gjort utredning,testat IVF eller hur långt kom ni via vården? Efter 9,5 år får man kanske tänka om ifall man provat allt... Det fick vi och gick vidare med ED.

• Ziry

Men jeez finns det ens ett enda inlägg under svårt-att-bli-gravid där det inte kommer någon med det förhatliga "tänk-inte-på-det"-rådet?
    Det finns fortfarande inget bevis på att vanlig stress förhindrar graviditet.

kalakandala skrev 2015-01-18 17:19:27 följande:

Jag har appen periodtracker. Enligt den har jag ägglossning NU.
    Men enligt mina flytningar hade jag det för drygt en vecka sedan. Då hade jag dom där karaktäristiska sega, hala flytningarna i ett par dagar.

Kan det vara så att man får ägglossningsflytningar en vecka innan ägglossning? Eller hade jag troligtvis ÄL redan 5-6 dagar efter sista mensdag, då när jag hade flytningarna? Kan jag fortfarande vara fertil en vecka efter flytningarna?

Flytningarna beror på en ökning av hormonet östrogen. Ökningen sker direkt innan ägglossning och fertilt sekret finns precis före och under ägglossning.
    Om man har något som stör hormonerna, som t.ex. pcos så är det möjligt att ha fertilt sekret flera gånger under sin cykel.
    Att man har fertilt sekret innebär inte heller att ägglossningen faktiskt sker. Det enda säkra sättet att få veta om ägglossning har skett är genom ett blodprov en vecka efter den förmodade ägglossningen.

När det gäller att hålla koll på sin cykel så är det bättre att utgå ifrån flytningarna än en app. Komplettera gärna med ägglossningstest och tempning.
Svar på tråden SEX när?! Ni som kan ägglossning!