Men jeez finns det ens ett enda inlägg under svårt-att-bli-gravid där det inte kommer någon med det förhatliga "tänk-inte-på-det"-rådet?
Det finns fortfarande inget bevis på att vanlig stress förhindrar graviditet.
kalakandala skrev 2015-01-18 17:19:27 följande:
Jag har appen periodtracker. Enligt den har jag ägglossning NU.
Men enligt mina flytningar hade jag det för drygt en vecka sedan. Då hade jag dom där karaktäristiska sega, hala flytningarna i ett par dagar.
Kan det vara så att man får ägglossningsflytningar en vecka innan ägglossning? Eller hade jag troligtvis ÄL redan 5-6 dagar efter sista mensdag, då när jag hade flytningarna? Kan jag fortfarande vara fertil en vecka efter flytningarna?
Flytningarna beror på en ökning av hormonet östrogen. Ökningen sker direkt innan ägglossning och fertilt sekret finns precis före och under ägglossning.
Om man har något som stör hormonerna, som t.ex. pcos så är det möjligt att ha fertilt sekret flera gånger under sin cykel.
Att man har fertilt sekret innebär inte heller att ägglossningen faktiskt sker. Det enda säkra sättet att få veta om ägglossning har skett är genom ett blodprov en vecka efter den förmodade ägglossningen.
När det gäller att hålla koll på sin cykel så är det bättre att utgå ifrån flytningarna än en app. Komplettera gärna med ägglossningstest och tempning.