• Anonym (Lotta)

Matmissbruk

Hej! Har en användare här på FL men vill inte att folk ska koppla vem jag är, därför anonym. Iaf. Jag har under de senaste 5 åren gått upp 35-40 kg. Är idag 21 år. Har haft en trasslig barndom och inte mått särskilt bra i perioder. Nu är det så att jag under senaste året försökt gå ner i vikt. Lyckades ett tag o gick ner 10 kg. Nu är jag tillbaka på ruta ett och har gått upp dom kilon + lite till. Sakta men säkert har jag börjat inse att jag tappat kontrollen.

Förut åt jag för att jag var sugen på något eller hungrig, men nu för tiden känns det som att jag äter bara för ätandets skull. Känner mig liksom inte hel utan mat/godis/snacks. Känns som att jag vill förstöra min kropp. Samtidigt vill jag gå ner i vikt. Vi har dessutom börjat bebisverkstaden och jag behöver och vill gå ner i vikt för att ens bli gravid och självklart för det ev kommande barnets skull.

Någon i samma sits? Vill inte ha några pekpinnar. Jag VET vad som behövs göras för att gå ner i vikt men jag har fanken ingen självkontroll.

• Svar på tråden Matmissbruk
  • Anonym (Ketchup)

Något som kan vara väldigt bra för dig är att gå och prata med en terapeut. Så du får höra din egen röst säga vad du gör och hur du känner dig. Det är väldigt nyttigt och befriande. Det är i alla fall det bästa tipset och rådet jag kan ge nu när inte en diet eller du själv kan hjälpa dig. 
    Kanske inte är så lämpligt att bli förälder om du inte har någon självkontroll heller. Du ska nog lära dig att tänka på andra lite mer och inte bara dig själv om du vill sätta barn till världen.

• Anonym (G.)

Du kommer få 100 tips om dieter och rätter här, men det är ju som du förstått inte ditt problem. Du behöver få grepp om det mentala. Prata med vårdcentralen om de kan remittera dig vidare.
    Sen håller jag med ovanstående, se till att må bra själv innan du trasslar till livet med barn. Det skriver jag för DIN skull. Du kan landa i en mycket värre sits om du skaffar bebis och inte är i balans.

• Anonym (bestämma sig)

För att faktiskt bli av med ett missbruk handlar det väldigt mycket om att bestämma sig. Se dig själv i framtiden och se vart du kommer hamna om du fortsätter såhär, vad du vill ändra på och hur du ska ändra på det. Framförallt matmissbruk är väldigt svårt att bli av med eftersom att man inte kan utesluta det totalt över ditt liv. Se över vad som triggar ditt missbruk och försök alltid tänka efter och plannera dina måltider. Ju mer struktur man har desto enklare är det att bryta gamla vanor. Så var det för mig. Tänka efter, se vart man vill i livet och bestämma sig är det bästa rådet jag kan :)

• Anonym (H)

Jag är matmissbrukare, gjorde en GBP annars hade jag nog ätit ihjäl mig.

Svar på tråden Matmissbruk