• FrökenLarsson

Babyskydd med bas eller utan?

Jag väljer just nu mellan en Akta graco logico s med tillhörande bas eller Besafe izi go utan bas. Jag tycker att Besafe med bas blir för dyrt, men däremot passar Besafe om vi väljer att köpa en adapter till vår Emmaljungavagn vilket inte Akta verkar göra och det kan vara skönt att slippa bära babyskyddet vid varje hämtning/lämning av storasyskonet.

Många verkar tycka att det är säkrare med bas medan bilstolstillverkarna hävdar att båda alternativen är lika säkra förutsatt att man monterar babyskyddet korrekt med bältet, vilket jag förutser att göra. Med äldsta hade vi ingen bas och jag upplevde inte att det var jobbigt att montera ut och in hela tiden.

Helst vill jag ha Besafe med vagnadaptern men vill höra vad andra har för åsikter

• Svar på tråden Babyskydd med bas eller utan?
  • Sisisisi

Jag skulle helt klart välja med bas. Hellre bara klicka i babyskyddet vid varje hämtning och lämning och bära skyddet än att bälta fast det, ta ut vagnen och rulla in babyskyddet :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Annelie 76

Smidigt som attan att klicka fast babyskyddet i bilen. Finns det ingen som uppfyller båda kraven?

• Cariol

Helt klart oslagbart att bara kunna klicka i babyskyddet. Smidigt som attans, går fort och man vet att den sitter som den ska varje gång.

• FrökenLarsson

Misstänkte att ni skulle tycka det :)

Maxi cosi har jag för mig passar med emmaljungan men den är rätt så dyr den också med bas.

Det blir att tänka några vändor till. Jag vill ju beställa helst redan igår.

• chrissepisse

Jag har föredragit utan bas, främst för att bebisen har åkt på olika platser beroende på vem som har varit med i bilen. Om jag kört själv har jag haft bebisen fram, men om vi har varit båda vuxna har en åkt bak med bebisen. Jag har haft Maxi Cosis babyskydd, vilket jag varmt kan rekommendera.

• Malima

Jag tycker bas är oslagbart. Vi har en brio och basen är lätt att flytta vid behov.

• KCL

Jag föredrar med bas istället för att krångla med bältet hela tiden. Basen till Akta Gracon är superenkel att flytta om man så vill det. Hade den till min yngsta och var nöjd.

• Valkyria75

Jag hade en besafe iZi go till yngsta. Jag tyckte den var jättebra!! Fast jag köpte faktiskt till basen efter några veckor för att slippa hålla på med bältet... :)

Men stolen i sig är smidig och lätt att bära samtidigt som bebisen satt jättebra och säkert. Kändes toppen! Och egentligen var det inte så svårt att spänna fast den med bältet heller.., jag var bara lat :)

• KCL

Jag TROR det finns vagnadapter till Akta Gracon också till Emmaljungan. Men inte helt säker. 

• FrökenLarsson

Jag ska verkligen kolla upp det där med adapter och vilka som verkligen passar Med äldsta sonen som blir 7 i år hade vi inga problem alls med att välja stol, men nu är det värsta djungeln.

• cher82

Vi hade en från britax med bas som passade på vår Emmaljunga.

• FrökenLarsson
    cher82 skrev 2015-01-18 21:26:57 följande:

Vi hade en från britax med bas som passade på vår Emmaljunga.

Minns du vad den heter?
  • Marie89

Håll koll på internet sidorna, vi köpte skydd med bas till halva priset på rea!

• Rocket Mania
    chrissepisse skrev 2015-01-17 19:40:15 följande:

Jag har föredragit utan bas, främst för att bebisen har åkt på olika platser beroende på vem som har varit med i bilen. Om jag kört själv har jag haft bebisen fram, men om vi har varit båda vuxna har en åkt bak med bebisen. Jag har haft Maxi Cosis babyskydd, vilket jag varmt kan rekommendera.

Men även om stolen har en bas måste den ju inte användas med den.

Kör du bilbarnstol med bas har du valet att använda den eller inte. Köper du utan bas har du inget val alls. Bättre att ha valet kan jag tycka för det är oerhört smidigt att bara klicka dit stolen!
  • Gladskit

Det var väääääldigt smidigt med bas måste jag säga. Men då hade jag barn innan det här med adapter till barnvagnen blev så poppis som det är idag. Idag kanske jag hade resonerat annorlunda.

• KnytetsMamma
    Marie89 skrev 2015-01-20 13:19:22 följande:
    Håll koll på internet sidorna, vi köpte skydd med bas till halva priset på rea!
    På vilken sida då?
Svar på tråden Babyskydd med bas eller utan?