• Anonym (Orolig)

Jag har börjat använda droger, är läkaren anmälningsskyldig?

Föratt göra En lång historia kort så har jag varit sjuk en längre tid och går regelbundet hos en smärtläkare, i höstas tyckte han mina mediciner ska dras in föratt inte få ett beroende i låg ålder. Tillomed mina sömntabletter drogs in. Jag har sedan många år tbx problem med sömnen och nu hade jag både stor smärta och kunde inte sova så jag tog saken i egna händer och nyttjar nu olagliga droger. Röker bla gräs varje dag föratt kunna sova. Vill berätta detta för läkaren hur illa det är så jag kan få hjälp. Behöver mina mediciner föratt kunna leva normalt. Jag har flera kroniska sjukdomar som ger mkt smärta. Men nu till frågan. Jag har barn i hemmet och undrar om han är anmälningsskyldig om han får veta att jag nyttjar droger istället? Tacksam för svar på detta. Känner redan till resten av vad ni kan tänkas skriva.

• Svar på tråden Jag har börjat använda droger, är läkaren anmälningsskyldig?
  • Anonym (nja)

Inte för drogernas skull, men minsta lilla misstanke om att barnen far illa på grund av att du tar droger så är han/hon skyldig att anmäla. det krävs inte mycket för att dne misstanken ska komma.

Så ja.

• one leaf

Du ska inte nämna några illegala droger överhuvudtaget, håll käft och kräv dina ordinarie mediciner.

Nämner du cannabis blir auto stämplat som missbrukare och då kan du bara glömma att få ut medicin som i regel är beroendeframkallande.

Annars från min sida säger jag bara att du inte hittar bättre sömnmedicin än cannabis i vården, piller fungerar till viss del men det kommer med biverkningar och är som sagt beroendeframkallande, dom som har effekt i alla fall. håll dig till cannabis, det är det mildaste alternativet.

• Anonym (Orolig)

Jag vill ju inte hålla på med detta såklart men ser ingen annan hjälp föratt må bra nu. Mina barn far verkligen inte illa av detta. Tvärtom så blir jag ju piggare när jag får sova. Jag har försökt att förklara för läkaren men han vill att jag ska gå till vc och vc säger jag ska gå till honom för recept... Suck

• Anonym (AN)

Läkaren är skyldig att göra en anmälan om du använder droger. Däremot är det inte säkert att han/hon gör det eftersom det är en obekväm arbetsuppgift.

Alla som är i början av ett missbruk tycker att de har koll och att det inte är ett problem. Förr eller senare kommer problemen att bli tydliga även för dig.

• Anonym (nja)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-17 12:27:34 följande:

Läkaren är skyldig att göra en anmälan om du använder droger. Däremot är det inte säkert att han/hon gör det eftersom det är en obekväm arbetsuppgift.

Alla som är i början av ett missbruk tycker att de har koll och att det inte är ett problem. Förr eller senare kommer problemen att bli tydliga även för dig.

Nej, läkare är inte skyldiga att göra en anmälan men han får göra det om det finns fängelse för brottet! det är bara när det handlar om barn det finns en skyldighet!
  • Anonym (AN)
    Anonym (nja) skrev 2015-01-17 12:49:20 följande:

Nej, läkare är inte skyldiga att göra en anmälan men han får göra det om det finns fängelse för brottet! det är bara när det handlar om barn det finns en skyldighet!

Det var det jag menade. Att läkaren är skyldig stt anmäla till soc ang barnen.
  • Anonym (bäst alt)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-17 12:27:34 följande:

Man kommer inte långt på stigma, använda sömnmedicin strikt i det ändamålet och missbruk är två helt skilda saker.

• Anonym (nja)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-17 12:51:39 följande:
    Det var det jag menade. Att läkaren är skyldig stt anmäla till soc ang barnen.
    Ok, bra.
  • Anonym (AN)
    Anonym (bäst alt) skrev 2015-01-17 12:53:46 följande:

Man kommer inte långt på stigma, använda sömnmedicin strikt i det ändamålet och missbruk är två helt skilda saker.

Jo det är ju sånt man intalar sig. Eller att man bara behöver lite alkohol för att slappna av innan man lägger dig. Väldigt riskfyllt.
  • Anonym (bäst alt)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-17 14:10:54 följande:
    Jo det är ju sånt man intalar sig. Eller att man bara behöver lite alkohol för att slappna av innan man lägger dig. Väldigt riskfyllt.

Intalar sig vad?

Om man använder en medicin för ett tillstånd så medicinerar man, inget som helst gemensamt med missbruk.

Alkohol är sedan ingen medicin men fungerar avslappnande i små doser, ser inte riktigt det "farliga" i att vilja ha den effekten för att underlätta insomningen.

• Anonym (AN)
    Anonym (bäst alt) skrev 2015-01-17 18:00:04 följande:

Intalar sig vad?

Om man använder en medicin för ett tillstånd så medicinerar man, inget som helst gemensamt med missbruk.

Alkohol är sedan ingen medicin men fungerar avslappnande i små doser, ser inte riktigt det "farliga" i att vilja ha den effekten för att underlätta insomningen.

Nu är det ju cannabis som ts använder sig v och det är ingen sömnmedicin utan narkotika. Det är många som börjar med droger som gör det för att bota ett tillstånd, tex ångest nedstämdhet eller sömnsvårigheter. Problemet är att bland annat att man över tid måste öka dosen och ta allt oftare eftersom de flesta droger på sikt framkallar ångest nedstämdhet och sömnsvårigheter. Eller ibland att man kan sova mycket men ändå vara trött jämt.
  • Anonym (AN)
    Anonym (bäst alt) skrev 2015-01-17 18:43:16 följande:

Cannabis har hundratals områden den är verksam på inom medicin, sömn är en av dom, utan tvekan den med minst antal biverkningar mot vårdens piller.

En viss toleransökning kan förekomma, däremot förstår jag inte varför du drar till med klassiker att ts skulle röka oftare, är det för sömnen så är det för sömnen, tror att ts som vi alla nöjer sig med att sova en gång per dygn.

Cannabis ger sömnkvalitet som vårdens piller inte kan, man vaknar utvilat och pigg även om man sover mindre antal timmar.

Cannabis fungerar även antidepressivt men det är irrelevant för tråden.

Jag har träffat tillräckligt många cannabisrökare för att känna till de argumenten. De håller inte över tid.
  • Anonym (bäst alt)
    Anonym (AN) skrev 2015-01-17 18:50:00 följande:
    Jag har träffat tillräckligt många cannabisrökare för att känna till de argumenten. De håller inte över tid.

Så du ger dig med en walk over, okey, förståeligt.

Man kommer ingenstans mot fakta om man fäktar med moral, stigma och klyschor.

Anonym (Jo, men...) skrev 2015-01-17 18:54:12 följande:
    Cannabis är ju de facto godkänd för medicinsk användning på en hel del platser i världen, ex i vissa delstater i USA, så det är ju inte rökheroin direkt. Eller spice.

Många sömnmedel kan ge hemska effekter efter långvarig användning, ex tidig demens, så det är knappast ett särskilt kul alternativ heller. Och det finns de som inte klarar sig utan dem, av olika anledningar.

Knarkkriget är över, nu ska länder bara falla i led som dom gjorde när knarkkriget startades, kommer ta några år men det går inte att undvika.

• Carnitas
    Anonym (nja) skrev 2015-01-17 12:49:20 följande:

Nu finns fängelse i straffskala för konsumtion.
    Men för mig att det måste vara 2års fängelse i straffskalan, innan läkaren har en skyldighet att anmäla till polis.

• Anonym (AN)
    Carnitas skrev 2015-01-18 08:38:20 följande:

Men för mig att det måste vara 2års fängelse i straffskalan, innan läkaren har en skyldighet att anmäla till polis.

Det är ändrat till ett år men det ska vara minst ett år, inte att man skulle kunna få ett år. Skulle läkaren anmäla bruk till polisen är det sekretessbrott. Men jag uppfattar ts eftersom han/hon skriver att det finns barn i hemmet i samband med frågan, att det är anmälan till soc som oroar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Carnitas skrev 2015-01-18 08:38:20 följande:

Skyldigheten finns inte där vid brott, däremot en möjlighet. Se offentlighets- och sekretesslagen 10 kap 23 §. Denna ger en möjlighet att bryta sekretessen för att anmäla brott där minimistraffet är ett års fängelse (exempelvis olaga frihetsberövande), minst två år för försök (exempelvis försök till våldtäkt). Men återigen, skyldigheten finns inte där.

Det är ett vanligt missförstånd att hälso- och sjukvårdspersonal har en skyldighet att anmäla brott, så är det inte. Däremot så gäller skyldigheten enligt brottsbalkens 23 kap. 6 § även personer som lyder under offentlighets- och sekretesslagen, alltså en skyldighet för alla att anmäla mycket grova brott (mord, förräderi osv.) som är "å färde", alltså är på väg att begås. Men det handlar som sagt om vissa brott och gäller alla personer.

Det skulle kunna bli en fråga om anmälningsplikt enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall, men då handlar det om en anmälan till socialtjänsten, inte till polis. Detta för att socialtjänsten ska kunna ingripa, exempelvis med tvångsvård enligt samma lag.

Utöver detta finns också en skyldighet att anmäla till socialtjänsten (inte till polis) om man misstänker att barn far illa. Vilket det skulle kunna handla om här.

Ett annat missförstånd som är mycket vanligt är att hälso- och sjukvårdspersonal har en utökad skyldighet att ingripa vid exempelvis en olycka när de inte är i tjänst. Detta stämmer inte heller utan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal har samma skyldigheter som allmänheten, nämligen att varna och tillkalla hjälp enligt lagen om skydd mot olyckor 2 kap. 1 §.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Jag har börjat använda droger, är läkaren anmälningsskyldig?