• Duefigli

Hur ligger bebisen egentligen?! Kan inte klura ut positionen på denna limpa.

Tänkte kolla om någon här har bra koll på fosterlägen.

Jag är i vecka 36+3 nu och har svårt att klura ut hur barnet i magen ligger. Inte heller barnmorskan på MVC kunde säga exakt hur han låg men misstänkte att det kunde vara lite på tvären. Har en koll igen om en vecka, men skulle vilja veta redan nu och ev försöka mig på några positioner för att underlätta en rättvändning naturligt.

Det jag har att gå på är följande:

Längst upp kan jag ofta känna som en "limpa" med två hårda ändar på vardera sida. I mitten av limpan är det ibland spänt, ibland lite mer inbuktande. Jag känner samtidigt ett tryck neråt och det ilar ibland, vilket jag innan jag började fundera över limpan, gissade var huvudet som trängde nedåt. Jag känner armar eller ben (dvs mer sprattlande rörelser) både nere ljumskarna och mitt på/utåt, samt ganska kraftiga ben/armrörelser på höger sida långt upp, vid revbenen. 

Jag kan verkligen inte känna hur bebisen ligger, det känns inte som att huvudet är uppåt men inte heller som att den ligger rätt med rumpan i mitten. 

Med mina andra två var det rätt enkelt att känna, men nu går jag bet.

Någon som känner igen min beskrivning och som har någon teori?

(Har googlat och hittat rätt mycket om tvärsläget, men vet inte heller med säkerhet om det är så han ligger...Verkar inte vara något optimalt läge.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-16 19:03
    Såg att jag uttryckte mig lite fel gällande arm/benrörelserna, det är i mitten och åt sidorna nere vid ljumskarna, inte mitt på magen. Alltså; jag känner dem längst ner och längst upp, kan inte avgöra vad som är armar och vad som är ben riktigt.

• Svar på tråden Hur ligger bebisen egentligen?! Kan inte klura ut positionen på denna limpa.
  • Flisan79

Jag skulle gissa huvud ner med ryggen inåt och typ "skräddarställning". Limpan är då från knä till knä med fötterna mer eller mindre indragna i mitten. Kan det stämma?

• Duefigli

Tack för svar och gissningen

Ändarna på limpan känns dock större än knän och jag har överst vid revbenen bara sprattel på högersidan. Så därför tänker jag att antingen fötter eller armar borde vara lutade ditåt? Såg nån bild på den ställning du beskriver tror jag, den skulle ju vara bättre än ett fullständigt tvärläge dock. Så länge huvudet är neråt är jag väldigt nöjd (även om jag absolut helst skulle se att ryggen är på min högersida dessutom).

• Dimisi

Känner du sprattel vid revbenen tror jag huvudet är nedåt, eller mer nedåt än uppåt i alla fall.

Jag var inne och fick min bebis vänd för några dagar sedan. Innan dess låg han med huvudet upp mot högra revbenet, och rumpan i min vänstra ljumske.

Anledningen till att jag började misstänka att han låg konstigt var just att jag saknade de där kickarna mot revbenen som jag känt med mina andra barn.

Svar på tråden Hur ligger bebisen egentligen?! Kan inte klura ut positionen på denna limpa.