• anonymtjej1

Stimulans 8 månaders bebis? Hjälp?'!

Behöver en 8 månaders (eller ålder däromkring) aktiveras på något sätt?

Jag som person är inte så lekfull eller fantasifull av mig när de gäller så små barn, äldre barn är det roligare att leka med merrän små barn blir jag själv "uttråkad" efter 5-10 min. Men jag försöker för min dotters skull. Men jag märker att dom gånger hon leker själv vilket kanske är för ofta, så blir/är hon gnällig och uttråkad. Hon varken kryper eller ålar sig eller ens rullar runt men bvc säger att det är olika för alla barn, men jag har börjat tänka att det är vårt (vi föräldrars) fel? Kan det ens vara vårt fel?? Får så sjukt dåligt samvete och jag försöker leka med henne men de blir max 10 min. Vi har inte så mycket annat att göra om dagarna, knappt några hushållssysslor , inga vänner/familj att träffa.

Hon sover dåligt om nätterna och på något sätt har jag fått för mig att det är för att hon är uttråkad om dagarna och är seg varje dag för vi inte hittar på något???

Hur är det med leksaker/annat skoj som behövs för att hjälpa till på traven? Vad ska jag köpa för leksaker?? Gåstol har vi valt bort av olika anledningar.....

Hon helammas oxå fortfarande då mat är inget hon tycker om :'( försöker varje dag men nej :(

En fråga till, behövs rutiner??? Jag har aldrig levt med rutiner men behöver barn kanske det ??

Hjälp, tips och råd TACK??!!

• Svar på tråden Stimulans 8 månaders bebis? Hjälp?'!
  • Anna74a

Tyckte också att det var svårt när jag var hemma med min son.

Det blev mycket promenader, dansa till musik, bada.

• lizanilander

Hej!

Jag kan känna igen mig lite i din situation, jag har också svårt att stimulera små barn, jag var mammaledig ett halvår ungefär, sen började jag jobba och pappan var hemma ett halvår c:a. Jag upplevde också ofta att jag kände mig dålig som inte "lekte" med min son tillräckligt, och han har också varit ett ganska så missnöjt barn fram till c:a 10-11 mån. ålder. Visserligen har detta brott på mkt ont i magen och sånt så han sov dåligt pga det, men man känner sig helt lost ibland :( Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete, lek med henne flera korta stunder om dagen i små pass så kanske det känns lättare :) Är hon intresserad av bilder? man kan ju kanske titta i någon bok med olika djur eller saker. Det finns även böcker med ljud. Leksaker som blinkar och rör sig kanske kan vara spännande, ibland räcker det ju att du bara sitter med henne och är där. Det kommer nog lätta om ett tag ska du se, snart kommer hon nog vilja upptäcka världen och när hon lär sig krypa/åla/gå så kommer hon aktivera sig rätt så bra själv :) (eller ja, det är vad jag tror iaf :P) Vart bor du nånstans?

• lovislilly

Jag tror personligen inte att en 8 månaders behöver särskilt mycket stimulans. Men det finns så himla mycket man kan göra, dansa med henne, ha radion på,sjung, kolla i böcker, busa med henne, du måste väl veta vad hon tycker är kul ? Sitt & läs lite för henne medan hon leker, då är ju du där iaf utan att behöva leka! Sen vet ju inte jag varför ni har valt bort Gåstol men eftersom inte ni verkar vilja leka eller aktivera henne så skulle jag ha skaffat en sån på studs!!

Svar på tråden Stimulans 8 månaders bebis? Hjälp?'!