• ankan85

adhd?

Hej

jag misstänker att min 8 åring har adhd. Skulle gärna vilja prata med andra i liknande situation. Hur ter sig ditt barn?

• Svar på tråden adhd?
  • ankan85

Jo men jag tog kontakt när min grabb va 5.5 men det hjälps inte dom vill ändå ha en första utredning från skolan

• ankan85

Han har med gjort en sån första utredning när han var 5.5 men dom tyckte att det va för gammalt för att kunna gå efter

• memis

Jaså, konstigt att BUP inte bara kunde fortsätta direkt efter den första psykologens uttalande.. Måste ju vara enklare än att vänta tills han går i skolan.

skolan har inte ens varit involverade i vår kontakt med BUP utan det är genom samtal med mig och sonen som dem bestämde om utredning.

• ankan85

Ok nä då när han var 5.5 så sa dom att det inte fanns tillräckligt som pekade på något för att starta en utredning. Nu tycker dom testerna är för gamla. Men det är väl bäst att göra det den vägen dom vill.antar att dom vet bättre än en annan gör.

• ankan85

Ok nä då när han var 5.5 så sa dom att det inte fanns tillräckligt som pekade på något för att starta en utredning. Nu tycker dom testerna är för gamla. Men det är väl bäst att göra det den vägen dom vill.antar att dom vet bättre än en annan gör.

• memis

Det är ju alltid skönt när dem är noga.

Vi gick ju först på möten med psykologen och en kurator och fick skriva aktivitetsdagbok varje dag i en månad b.la där kunde dem se mycket som pekade mot adhd som jag aldrig ens tänkt på. Den träffade sonen också innan psykologen bestämde sig för att han borde utredas. Därefter har kuratorn träffat E 3 gånget och jag har gått på föräldrarstöd för att få råd och stöttning i hur vi kan få vardagen att fungera bättre.

Nu känns det bara som en evighetsväntan på att det ska bli E:s tur för utredning :-/

• ankan85

Ok vad var det för typ av saker som ni kom fram till i dagboken som du inte hade tänkt på ??

• fantasy06

Min son fick diagnosen i somras. Haft problem sedan dagis. Problem i lek med andra barn. Inte kunnat vara still mm mm. När skolan började blev problemen ännu tydligare. I ettan eskalerade det. I tvåan fick han en psykologutredning via skolan och psykologen skickade remiss till bup. Redan på dagis var vi i kontakt med BVC psykolog som intw tyckte att något var direkt "fel". Första mötet på bup med överläkare o sjuksköterska fick vi diagnosen. Sköterskan gick iväg med sonen och gjorde något test. Detta test tillsammans med psykologutredningen visade då på adhd. De sa att de normalt sett gör fler tester men i hans "fall" behövdes det inte. Nu medicineras han, trots att jag var mot det från början, och oj ville. Skillnad det är i skolan. Nu kan han va still, koncentrera sig och få ut all sin kunskap. Han är grymt smart lillkillen (9 år efter sommaren:)

Vissa dagar kan fortfarande vara lite stökiga i skolan och fritids men inte ens i närheten av hur de var förut. Han får även en "eftermiddags pilla" som verkar i 4 timmar för att fritids också ska funka.

Föe mig som förälder var det en oerhörd lättnad att få diagnosen. Så många bitar som föll på plats. Han kan själv söga ibland "synd vi intw fick veta att jag har adhd när jag gick på dagis för jag fick ju så myclet skäll då" när han säger så brister hjärtat lite. Så mycket onödigt skäll och lidande den killen fått :( men nu ser vi framåt och gör det bästa av situationen.

• fantasy06

Min kille har även en del tics, enligt läkaren är det vanligt i kombination med adhd. Kan vara allt ifrån ljud till rörelser. Vilket gör mig väldigt stressad. Någon mer som har barn med tics?

• fantasy06

Min kille har även en del tics, enligt läkaren är det vanligt i kombination med adhd. Kan vara allt ifrån ljud till rörelser. Vilket gör mig väldigt stressad. Någon mer som har barn med tics?

• ankan85

Min son har haft från o till, ett tag harklade han sig hela tiden, ett tag drog han in med näsan hela tiden, måste han vara stilla i klasklassrummet så har han ljud för sig

• ankan85

har era barn mycket aggressioner? För min del går det i perioder. Det har blivit mycket bättre sen jag började förstå hans svårigheter och insåg att han behöver mer hjälp och stöd än en 8 åring behöver vanligtvis. Detta gör att jag nu känner mig lite osäker på om det är adhd.

• fantasy06

Aggressioner har inte min son men han är väldigt känslig i perioder. Minsta lilla motgång så kan han bli jätte ledsen och då menar jag verkligen JÄTTE ledsen. Man har hört många andra vars barn med adhd har aggressioner.

• ankan85

Jo jag vet också andra som har adhd barn som har oergoerhörda aggressioner, min pojk får också rejäla utbrott men inte dagligen.

Svar på tråden adhd?