• Anonym (orolig)

Smygdrickande

Hej! Först och främst vill jag bara säga:

- Jag vill inte ha några kommentarer att jag ska lämna - om jag hade velat det så hade jag gjort det för länge sedan.

- Ingen behöver skriva att han är en dålig sambo/människa, för det är han inte.

Så, nu har jag fått det sagt Skrattande

Min sambo har som ni förmodligen listat ut, problem med alkohol. Vet inte i vilken kategori direkt. men jag ska försöka göra min historia kort. Han ÄR världens finaste, omtänksammaste, snällaste och roligaste kille.

Jag har hittat vin tetra hemma (1l), ca 5 st inom loppet på 3 mån. Jag känner stor oro och ingen tillit när det gäller han och alkohol tillsammans. Jag har insett att jag lider av medberoende. Han är även VÄL medveten om sitt problem och erkänt för sig själv att han har problem med alkohol. Det är det första steget.

Han har blivit bättre, men innan dess lovat ett flertal gånger att aldrig mer smygdricka. Senast var 3 veckor sedan, nu de senaste dagarna har jag börjat misstänka att han gör det men känner mig så dum och vet inte riktigt hur jag ska ta det här med honom eftersom han känner stor skam och tar illa vid sig kring samtalsämnet. Han börjar bete sig på ett sätt som han gör när han druckit och tycker mig känna lukt av alkohol. Vet inte om det är mina hjärnspöken eller något jag inbillar mig. Vill så gärna tro på det han har lovat.

Oj, det blev nog lite långt, skulle kunna skriva huuuur mycket mer som helst om det här. Detta får räcka sålänge.  

Nu till det jag vill få sagt egentligen, finns det några av er där ute som känner igen er? Med medberoende eller om ni själva har problem med alkohol?

Har ni några råd till mig hur jag ska ta det här? Går det att lita, ska jag ställa fler krav? Ska jag låta det vara och lita på hans ord? (Han vet om att jag lämnar honom om det händer igen) 

Kan även påpeka här nere igen om ni glömt mina önskemål:

- No hate. Vill ha RÅD, inga glåpord eller säga att jag ska lämna! Tack på förhand Skrattande

• Svar på tråden Smygdrickande
  • Påven Johanna

Varför dricker han i smyg? Hur ser hans drickande annars ut?

• Anonym (orolig)
    Påven Johanna skrev 2015-01-15 15:48:13 följande:

Förr blev han väldigt full, det blir han inte längre. Han har lovat att hålla sig till 2 öl - resten av livet. Han vill inte bli full igen - senast (juldagen) blev han så full så han stöp ner och slog i hakan, polisen tog honom nästan om inte jag och hans mamma hade varit där. 

Han dricker inget nu, vad jag vet om. Och kommer inte göra det (framför mig) alls i år.

• Anonym (orolig)
    Påven Johanna skrev 2015-01-15 15:48:13 följande:

Glömde svara på varför. Han har sagt att han började göra det när det var tufft på jobbet (han har ett väldigt krävande jobb känslomässigt) för att kunna sova och döva sina känslor.. sen har det rullat på.
  • Påven Johanna
    Anonym (orolig) skrev 2015-01-15 15:50:44 följande:

Förr blev han väldigt full, det blir han inte längre. Han har lovat att hålla sig till 2 öl - resten av livet. Han vill inte bli full igen - senast (juldagen) blev han så full så han stöp ner och slog i hakan, polisen tog honom nästan om inte jag och hans mamma hade varit där. 

Han dricker inget nu, vad jag vet om. Och kommer inte göra det (framför mig) alls i år.

Så han blir för full när han dricker? Hur ofta dricker han då? 

Han verkar ju inte vilja sluta om det är så att han dricker i smyg, då är det väl bättre att han satsar på att dricka mindre när han dricker än att sitta och tuta ur en tetra när du är och handlar. 

2 öl verkar dock orealistiskt. 
  • Smarthuvud

Han är väl medveten om sina problem, men vill han sluta? Kanske tycker han att du är en gnällkärring och smygdricker för att slippa konflikten. Då finns det inte massor du kan göra.

Vill han dock sluta, så finns det hjälp att få. Är han för stolt för hjälpen så kan han försöka själv. Säg redan innan åt honom att om han misslyckas på egen hand, så borde det få honom att inse. Det är inte en svaghet att be om hjälp.

Annars klipper du hans betalkort!

• Anonym (Lisa)

Han har druckit 2 vin tetror per månad. Det är ju ingenting.

Låt honom dricka dessa feamför dig så mår ni båda bättre.

• Anonym (tänk efter)

Hej! Att han har "lovat" att inte dricka mer än 2 öl resten av sitt liv är inget du ska lyssna på. Han vill säkerligen att det ska vara så men har han ett missbruk och har tagit steg 1 genom att erkänna sitt missbruk så är det dags för steg 2, att söka hjälp. Man ska aldrig lita på en missbrukares löften! Allt är tomma ord och eftersom att han smygdricker så vill han mest sluta höra ditt tjat för att slippa få dåligt samvete.

Prata med honom istället och fråga varför du hittar undangömda vintetror, att du bara är orolig. Fråga om han fortfarande ser sitt drickande som ett problem, om han gör det, föreslå att ni hjälps åt och söker hjälp. Om du med tiden märker att problemet kvarstår och att han vägrar ta hjälp så har du bara två alternativ: Lev på och lär dig leva med en alkoholist eller ställ ett ultimatum att du lämnar honom om han inte söker hjälp. Och glöm inte, fullfölj ditt ultimatum också. Det hjälper aldrig att ställa samma ultimatum två gånger. 

Svar på tråden Smygdrickande