• fuckhoran

polis eller advokat här??

Hej! Jag är 16 och bor i en småstad. Jag är ordentlig av mig, pluggar och funderar på att bli jurist. Är mycket hemma och har bra kontakt med min familj.

För ett par månader sedan så började jag umgås med fel folk, misstänkte att de brukade narkotika men hade inget bevis förrän nu. Jag har lånat ut min telefon till många av dessa människor för att skriva till "sin kompis" etc, då jag velat bli omtyckt och accepterad, känner mig så dum. Några av dessa personer inklusive deras langare har nu åkt dit för ringa narkotikabrott. Jag blev misstänksam och kollade igenom mina sms vilket jag inte haft en tanke på innan, de finns sms till ett flertal olika nummer där de står saker som "kan vi ses på en fet?" "Har du g för 500?" etc, kan inte komma på någon annan anledning till dessa sms än att de skulle ha med droger att göra.
    Nu när dessa personer är tagna så kommer det leda till min telefon, kan jag bli dömd för narkotikabrott fastän jag är oskyldig?? Jag är beredd att lämna blodprov och även låta de göra en husransakan, dock vill jag inte ge dem min telefon då gud vet vad som skickats från den!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja lämna urinprov då jag skulle känna mig så kränkt och dessutom har svårt med att "visa mig" för okända människor. Jag är livrädd, ifall socialen kopplas in och jag på något sätt blir dömd så kommer jag förlora mina föräldrars förtroende samt bryta ihop totalt.
    Finns det någon här som kan svara på ifall jag KAN bli dömd eller tvingad att lämna min telefon, eller urinprov pga några sms som inte ens kan bevisas är skickade av mig?? Orkar inte gå runt och oroa mig, hjälp!!
    Till saken hör att jag inte umgås med dessa människor nu men får fortfarande sms av dessa nummer, dock oftast om normala saker, tror inte de vet att numret tillhör någon okänd?? Hjälp snälla.

• Svar på tråden polis eller advokat här??
  • Carnitas
    Anonym (sluta dröm själv) skrev 2015-01-21 01:08:06 följande:
    Haha tänkte skriva det men jag orkade inte, nästan allt sitter i blodet och inte i pisset, eller försvinner från blodet mycket fortare.

THC är undantaget, försvinner från blodet på några dagar men kan sitta kvar i urinet i flera månader (beroende på hur länge man rökt).

Om du aldrig röker Cannabis, röker en joint och åker dit på det, så ska du vädja om att ta pissprov istället för blodprov då det åker direkt ut i blodet, men sällan man hittar så små mängder i urinen/det har inte hunnit dit.

Därför vägrar alla kriminella att ta blodprov, och pissar istället

Jo, jag förstod nog du hade lite koll på det.

Men röker man cannabis, så finns inga spårbar halter av THC i blodet  8-10h efter man rökt.
    Källa RMV.

Också läst detta om man blir tagen på tätt inpå röktillfället, och inte rökt på ett bra tag.
    Så tar det ett tag innan THC syns i urinen, 2-3h har jag för mig.

• Nyny

Spelar ingen roll om du raderar din lur dom kommer hitta vad dom vill hitta, om du är helt oskyldig tycker ja du ska gå dit å berätta läget å lämna telefon.

Dom får inte tvinga dig till piss men bara för att dom inte får det enlig lagen så behöver det inte betyda att dom inte gör det,

Varit med om det själv fick kateder när ja var 14år å Hadde varit på polisstation i 9h.

Vill dom så gör dom knappast nått du kan göra nått åt.

Dom vill hällre ha piss för att de kan dom kolla direkt det går inte med blodprov dock visar blodprov mer utförligt (om) vad du tagit hur länge sen hur mycke ja sånt där.

Nån som skrev i tråden att hur kan man gå med på å pissa är ju nedvärderande eller något liknande du kan då inte varit i nån direkt situation, polisen gav mig kateder, ett hem använde våld och hot ett annat skrev att man Hadde droger i sig om man vägra å lämna.

• Anonym (sluta dröm)
    Anonym (sluta dröm själv) skrev 2015-01-20 23:38:17 följande:
    Haha gillar hobbyjuristen, såhär är det, dem kan inte tvinga dig att ge urinprov.

Hur ska dem tvinga dig att pissa?

Däremot kan dem (med våld) hålla i dig och dra blod från dig, flera kompisar har varit med om det.

Så svaret till TS är, sålänge du inte brukar något eller har något narkotikaklassat hemma så kan du inte bli dömd för något. Skrattande

Var nog ordagrant det jag skrev.

• Nyny

Var inte den jag syftade på, och ja skrev att det var nått liknande inte att det var så det stod

• Anonym (ta re lugnt)
    Carnitas skrev 2015-01-15 20:38:50 följande:

Du har din rätt att neka UP, och inte heller kan dom tvinga dig.

Klarar man av integritetskränkningen, så är egentligen den enklaste utvägen att gå med på UP.

Under de år jag diskuterat ämnet, så har jag stött på ett par.

Som tänkt jag har ju inget att dölja, och gått med på UP.

Men efteråt sagt att de aldrig känt sig så kränkta innan.

Förstår dom, då det är kränkande.

Då det är få som gillar ha nån som stirrar på ditt kön.

Tänk då om någon tvingar fram ett UP, genom sticka upp en kateter i ditt urinrör.

Närmaste man kan komma en våldtäkt.

Snuten gör precis vad dom vill, när dom vill och om grisarna själva går över gränsen när du motsätter dig deras order hittar dom på en egen liten historia och anmäler den misstänkte för motstånd eller våld mot tjänsteman. Kollegorna hänger på pga av det rådande grupptrycket i grisfarmen.
  • Nyny

Håller med ovanstående.

Den gången jag fick kateder var det två poliser (tjejer) som var med inne på toan en polis (kille) som stod vid dörren och kom in på toan då och då för att säga att jag var tvungen att lämna och lämna ja inte skulle han gå hämta katedern och yttligare 3 poliser utanför toan + 2st från socialen.

Jag fick alltså kateder fel nr 1 och manlig polis inne på toan fel nr 2. Ingen sa nånting trots att ja påpeka att dom inte har rätten till det men det tyckte dom var skrattretande så att man inte kan bli tvingad är helt fel

• Carnitas
    Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-21 19:16:41 följande:
    Snuten gör precis vad dom vill, när dom vill och om grisarna själva går över gränsen när du motsätter dig deras order hittar dom på en egen liten historia och anmäler den misstänkte för motstånd eller våld mot tjänsteman. Kollegorna hänger på pga av det rådande grupptrycket i grisfarmen.

Då anmäler man till JO varje gång detta sker.
    Då JO inte håller med, och ser det allvarligt på att sånt sker.

• Anonym (ta re lugnt)
    Carnitas skrev 2015-01-21 20:02:11 följande:

Då anmäler man till JO varje gång detta sker.
    Då JO inte håller med, och ser det allvarligt på att sånt sker.

Vad lever du i för My little ponny värld?
    Snutens maktmissbruk kommer fortgå hur än JO ser på saken.
    Har flera bekanta som har blivit misshandlade/förnedrade i arrester eller när dom har gripits. Dessutom har jag själv blivit utsatt för liknande grejer vid två tillfällen. Har du inte insett att grisarna kan begå vilka brott de vill och i värsta fall bara bli av med sin tjänst som straff? 
  • Carnitas
    Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-21 21:32:39 följande:
    Vad lever du i för My little ponny värld?
    Snutens maktmissbruk kommer fortgå hur än JO ser på saken.
    Har flera bekanta som har blivit misshandlade/förnedrade i arrester eller när dom har gripits. Dessutom har jag själv blivit utsatt för liknande grejer vid två tillfällen. Har du inte insett att grisarna kan begå vilka brott de vill och i värsta fall bara bli av med sin tjänst som straff? 

I din värld, så ska man bara låta orätt gå ljudlöst förbi?
    Hur ska du då inbilla dig att någon ens ska bry sig om frågan?

Att göra inget, är att acceptera.
    Vilket jag ALDRIG tänker förlika mig med, inte när det kommer till såna här övergrepp.

• Anonym (ta re lugnt)
    Carnitas skrev 2015-01-21 21:59:16 följande:

I din värld, så ska man bara låta orätt gå ljudlöst förbi?
    Hur ska du då inbilla dig att någon ens ska bry sig om frågan?

Att göra inget, är att acceptera.
    Vilket jag ALDRIG tänker förlika mig med, inte när det kommer till såna här övergrepp.

Men haha va? Vad ska man göra menar du? Anmäla till JO? Vad tror du att dom gör åt saken? Byter ut hela ordningsmakten? Detta är ingen direkt nyhet.
  • Carnitas
    Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-21 22:18:04 följande:
    Men haha va? Vad ska man göra menar du? Anmäla till JO? Vad tror du att dom gör åt saken? Byter ut hela ordningsmakten? Detta är ingen direkt nyhet.

Väljer man inte anmäla, så anser man inget fel har begåtts.
    Så enkelt är det.
    Jo är inte helt tandlös, som du försöker påstå.

JO:s befogenheter

JO har rätt att i beslut uttala sig om en åtgärd av en myndighet eller befattningshavare strider mot lag eller annan författning eller annars är felaktig eller olämplig.

JO har rätt att göra vägledande uttalanden som bidrar till att rättstillämpningen blir enhetlig och ändamålsenlig.

JO kan, som särskild åklagare, väcka åtal mot en befattningshavare som, genom att åsidosätta vad som åligger honom i tjänsten eller uppdraget, har begått annan brottslig gärning än tryckfrihetsbrott eller yttrandefrihetsbrott.

JO kan anmäla en tjänsteman för prövning av disciplinansvar.

JO kan göra en framställning om författningsändring till riksdagen eller regeringen.

JO kan överlämna ett ärende till en ordinarie tillsynsmyndighet för handläggning.

• Anonym (ta re lugnt)
    Carnitas skrev 2015-01-21 23:01:08 följande:

Väljer man inte anmäla, så anser man inget fel har begåtts.
    Så enkelt är det.
    Jo är inte helt tandlös, som du försöker påstå.

JO:s befogenheter

JO har rätt att i beslut uttala sig om en åtgärd av en myndighet eller befattningshavare strider mot lag eller annan författning eller annars är felaktig eller olämplig.

JO har rätt att göra vägledande uttalanden som bidrar till att rättstillämpningen blir enhetlig och ändamålsenlig.

JO kan, som särskild åklagare, väcka åtal mot en befattningshavare som, genom att åsidosätta vad som åligger honom i tjänsten eller uppdraget, har begått annan brottslig gärning än tryckfrihetsbrott eller yttrandefrihetsbrott.

JO kan anmäla en tjänsteman för prövning av disciplinansvar.

JO kan göra en framställning om författningsändring till riksdagen eller regeringen.

JO kan överlämna ett ärende till en ordinarie tillsynsmyndighet för handläggning.

Jaja, det är väl jätte bra att JO kan göra ditten och datten. Men när du sitter där och blir anmäld för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman så kommer du ingen vart genom att "anmäla" tillbaka mot poliserna. Då förvärrar du bara din situation. Det är just därför dom anmäler dig, för att komma undan med sina vidriga handlingar. För att dom vet att ingen lyssnar på en "kriminell". 
  • Carnitas
    Anonym (ta re lugnt) skrev 2015-01-22 08:22:29 följande:
    Jaja, det är väl jätte bra att JO kan göra ditten och datten. Men när du sitter där och blir anmäld för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman så kommer du ingen vart genom att "anmäla" tillbaka mot poliserna. Då förvärrar du bara din situation. Det är just därför dom anmäler dig, för att komma undan med sina vidriga handlingar. För att dom vet att ingen lyssnar på en "kriminell". 

Det du skriver om och om igen till mig, är att anmäl inte.
    Du jämför polisvåld/våld mot tjänsteman, med sätta kateter.
    Det första är en/två polisers enskilda val, i en miljö som sällan har insyn.
    Med sätta kateter som är ett beslut på polisstation och antagligen mellan många poliser.
    Det senare går inte mörka, då insynen är mycket god.

JO har uttalat sig i frågan innan, och riktade skarpkritik till tilltaget.

Varför man inte ska anmäla om de forcerar in en kateter i ditt urinrör, klarar inte mitt förstånd av att processera.

• Anonym (konstigt)

Konstigt, jag har aldrig blivit utsatt för något våld från poliser eller bemött på annat än trevligt sätt. Kanske beror på att jag inte beter mig som en idiot eller hänger med kriminella eller begår brott? Vad tror ni, kan det bero på det eller har jag bara haft tur?

• Carnitas
    Anonym (konstigt) skrev 2015-01-22 19:58:54 följande:
    Konstigt, jag har aldrig blivit utsatt för något våld från poliser eller bemött på annat än trevligt sätt. Kanske beror på att jag inte beter mig som en idiot eller hänger med kriminella eller begår brott? Vad tror ni, kan det bero på det eller har jag bara haft tur?
    Inte jag heller, inte ens när jag retat dom lite lätt.
Svar på tråden polis eller advokat här??