polis eller advokat här??
Hej! Jag är 16 och bor i en småstad. Jag är ordentlig av mig, pluggar och funderar på att bli jurist. Är mycket hemma och har bra kontakt med min familj.
För ett par månader sedan så började jag umgås med fel folk, misstänkte att de brukade narkotika men hade inget bevis förrän nu. Jag har lånat ut min telefon till många av dessa människor för att skriva till "sin kompis" etc, då jag velat bli omtyckt och accepterad, känner mig så dum. Några av dessa personer inklusive deras langare har nu åkt dit för ringa narkotikabrott. Jag blev misstänksam och kollade igenom mina sms vilket jag inte haft en tanke på innan, de finns sms till ett flertal olika nummer där de står saker som "kan vi ses på en fet?" "Har du g för 500?" etc, kan inte komma på någon annan anledning till dessa sms än att de skulle ha med droger att göra.
Nu när dessa personer är tagna så kommer det leda till min telefon, kan jag bli dömd för narkotikabrott fastän jag är oskyldig?? Jag är beredd att lämna blodprov och även låta de göra en husransakan, dock vill jag inte ge dem min telefon då gud vet vad som skickats från den!! Jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja lämna urinprov då jag skulle känna mig så kränkt och dessutom har svårt med att "visa mig" för okända människor. Jag är livrädd, ifall socialen kopplas in och jag på något sätt blir dömd så kommer jag förlora mina föräldrars förtroende samt bryta ihop totalt.
Finns det någon här som kan svara på ifall jag KAN bli dömd eller tvingad att lämna min telefon, eller urinprov pga några sms som inte ens kan bevisas är skickade av mig?? Orkar inte gå runt och oroa mig, hjälp!!
Till saken hör att jag inte umgås med dessa människor nu men får fortfarande sms av dessa nummer, dock oftast om normala saker, tror inte de vet att numret tillhör någon okänd?? Hjälp snälla.