• jpsandell

Vill veta ALLT om blockamning!

Ni som har erfarenhet av blockamning, hur gick det för er att blockamma? Hjälpte det er som har haft/har mycket mjölk och stark utdrivning? Hur har ni mer exakt gjort? Har ni pumpat ut mjölk varje dag? Pumpade ni ut direkt på bb? Hur många timmar/bröst körde ni?

Många frågor! Hoppas många kan svara och göra mig klokare inför min egen amningstid då jag ska testa blockamning. 

Mvh Petra 

• Svar på tråden Vill veta ALLT om blockamning!
  • Flickan och kråkan

Jag har blockammat med alla tre då jag haft för stor produktion helt enkelt. Jag har börjat efter 2-3 veckor efter förlossningen (med äldsta blev det inte förrän efter en dryg månad då jag inte visste). Har alltid väntat tills jag känt att amningen är bra igång, barnet har fattat galoppen så att säga .

Jag har aldrig pumpat ur/tömt bröstet helt innan. Jag vände mig till amningsmottagningen på karolinska och fick aldrig rådet att pumpa ur. Jag har alltså enbart exklusivt ammat från ett bröst i taget. Hade mest problem med första barnet så jag körde i 6-timmarsperioder. Inom ett par tre dygn märktes ordentlig förändring. Med tvåan och trean räckte det oftast med amning från ett och samma bröst två till tre gånger i stöten.

• jpsandell

Ok! Tack, trodde det var absolut ett måste att pumpa ur då det är det jag läst om, men det är ju jätteskönt om man skulle kunna slippa det helt. 

Ska se om vad fler skriver så får jag väga för och emot det här med att pumpa ur, det kanske är som du säger att det räcker för de flesta att bara köra på med ett bröst i taget redan från början. 

tack!

• Mossig

Nu måste jag bara fråga vad blockamning är?

Om någon skulle vilja förklara? :)

• Anonym (Nyfiken)
    Mossig skrev 2015-01-19 01:26:16 följande:

Undrar också detta :)
  • Flickan och kråkan
    Mossig skrev 2015-01-19 01:26:16 följande:

Om man har för mycket mjölk/överproduktion, så är det effektivt att blockamma. Det innebär att man ammar från ett och samma bröst under ett antal amningstillfällen innan man byter och gör likadant med det andra bröstet. 
Svar på tråden Vill veta ALLT om blockamning!