• Anonym (Skamsen)

Hjälp jag är kär i min advokat!

HJÄLP mig!!!

Jag är i en jättejobbig situation med min ex och vi bråkar om vårdnad, umgänge you name it. Jag har haft tur och fått en toppenadvokat som verkligen står på min sida och käns väldigt trygg. Problemet -  jag känner mig väldigt attraherad i honom. VAD SKA JAG GÖRA?

• Svar på tråden Hjälp jag är kär i min advokat!
  • Anonym (mpr)

Bjud ut honom på en öl när vårdnadstvisten är över. 

Innan dess gör du absolut ingenting, iallafall om du gillar dina barn. 

• anidue

avvakta tills eländet är över med rättegång och så
    det kan också vara hormoner p.g.a. det traumatiska du går igenom just nu.
    när det är väl över kan du se om han är attraherad av dig...men inte innan
    en sak i taget

• Fröken krusbär

Har någon varit i liknande situation? Jag tror att det finns en kemi men jag är rädd att jag misstolkar empati. Ska jag avslöja min känslor?

• TigerLilySwe

Kan mycket väl vara så att du missat vad det egentligen handlar om, empati, inkännande, professionellt intresse, uppmärksamhet och bekräftelse. Du känner sig sedd, bekräftad och blir glad av hans trevliga sätt. Det som du kanske delvis eller helt saknat i relationsbiten med barnafadern. Jag ska vara ärlig att erkänna att jag kände motsvarande för en av barnens läkare under en längre period. Han hade ta mig tusan allt den människan och var intresserad och engagerad. Vem smälter inte då? Lägg då till att advokaten är en viktig person för dig på ett helt annat sätt och att det i det närmaste kan räknas som en beroende ställning. Nej, du gör klokast i att undertrycka dessa känslor och inte ge dom för mycket utrymme och uppmärksamhet. Det är ett psykologiskt fenomen, finns garanterat ett namn på det här syndromet. Kram och lycka till!

• Anonym (Överföring)

Det här är ett otroligt vanligt fenomen som kallas "överföring", det råkar mängder av yrkesgrupper ut för, psykologer, läkare, lärare, poliser, sjuksköterskor osv.

De kommer in i en situation där man är sårbar, blir någon som lyssnar på en, ställer upp, förstår en, de blir bärare av alla ens förhoppningar osv.

En professionell advokat kommer aldrig att inleda en relation med sin klient, lika lite som en läkare eller psykolog gör det med sin patient. De flesta vet precis vad det där handlar om.

Att advokaten står på din sida är ju inte så konstigt ? du betalar ju honom för att göra det! Han får bara dina argument och din version ? tacka fasen för att han kommer att stå på din sida!

Visst, det händer säkert att det uppstår genuin attraktion, men i det här läget så måste du faktiskt välja vad du vill uppnå med din kontakt med advokaten, en relation (då han knappast kan företräda dig) eller juridiskt bistånd.

Jag avråder dig starkt från att "berätta om dina känslor", i vart fall i nuläget!

• anidue

hej, hur går det för dig?! med allting! vi finns här för att stötta

• Kjell2
    Anonym (Skamsen) skrev 2015-01-13 22:42:48 följande:

HJÄLP mig!!!

Jag är i en jättejobbig situation med min ex och vi bråkar om vårdnad, umgänge you name it. Jag har haft tur och fått en toppenadvokat som verkligen står på min sida och käns väldigt trygg. Problemet -  jag känner mig väldigt attraherad i honom. VAD SKA JAG GÖRA?

Gör ingenting! Min fru jobbar som advokat och blir otroligt störd, irriterad mm när någon klient plötsligt anser att det är helt ok att bjuda ut henne eller liknande.

Det är hennes jobb att vara trevlig, lyssna, jobba för klienten men mer än så är det inte.

• Astrid36

Jag är i samma situation, förutom att vi har "flirtat" en del under förloppets gång, och varit lite för personliga ibland. Jag har sagt till honom att jag blev för personlig nu och ska inte göra så igen, så vi har liksom tatt upp det. Han har då svarat att det bara är trevlit. Men nu är saken avslutad. Är det nu okej att inleda något?

• Johan70

En advokat får inte inleda ett förhållande med en klient. Det är inte tillåtet så läge ärendet pågår och det är inte lämpligt när ärendet väl är avslutat heller.

• Anonym (Kim)
    Johan70 skrev 2015-08-07 10:37:05 följande:

En advokat får inte inleda ett förhållande med en klient. Det är inte tillåtet så läge ärendet pågår och det är inte lämpligt när ärendet väl är avslutat heller.

Fast när ärendet är avslutat kan jag faktiskt inte förstå om det inte anses ok. Ingen är ju då g beroendeställning till den andre.
  • Johan70
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-07 10:52:51 följande:
    Fast när ärendet är avslutat kan jag faktiskt inte förstå om det inte anses ok. Ingen är ju då g beroendeställning till den andre.
    Att det är olämpligt betyder inte att det är förbjudet, men TS kan i så fall inte anlita samma jurist igen i denna typ av fråga om det skulle bli aktuellt.
  • Anonym (Kim)
    Johan70 skrev 2015-08-07 11:08:08 följande:

Att det är olämpligt betyder inte att det är förbjudet, men TS kan i så fall inte anlita samma jurist igen i denna typ av fråga om det skulle bli aktuellt.

Men det är väl en självklarhet.
  • Johan70
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-07 11:11:59 följande:
    Men det är väl en självklarhet.
    Ja, men det lät inte som om du tyckte så när du skrev ditt förra inlägg...
  • Anonym (Kim)
    Johan70 skrev 2015-08-07 11:15:41 följande:

Ja, men det lät inte som om du tyckte så när du skrev ditt förra inlägg...

"När ärendet är avslutat"? Var det svårtolkat?
  • Johan70
    Anonym (Kim) skrev 2015-08-07 11:22:24 följande:
    "När ärendet är avslutat"? Var det svårtolkat?
    Du undrade varför det kunde vara olämpligt, jag skrev varför det skulle kunna vara olämpligt och då skriver du plötsligt att det är självklart. Jag tycker inte att jag har haft svårt att tolka det du har skrivit.
Svar på tråden Hjälp jag är kär i min advokat!