• Maya1900

Sömn 2 månaders bebis

Hej

Vi verkar ha fått en bebis (hon är två månader nu) som inte gillar att sova. Hon sover i bästa fall ca 10 timmar/dygn väldigt uppdelat. I natt var hon vaken mellan 00:00 och 11:00 på morgonen! Under denna period slumrade hon till två gånger ca 20 min. Det här var nog en extrem natt men de flesta nätterna är hon vaken mellan 23:00 och 06:00. När hon är vaken så är hon oftast glad och äter så hon verkar inte ha några bekymmer med att hon mår dåligt.

Även om hon inte verkar vara missnöjd så känns det som hon sover lite väl lite för sin ålder. Jag är även väldigt fundersam över att hon klarar av att vara vaken så många timmar i sträck, känns inte helt hälsosamt.

Själv är jag helt slut den senaste månaden har jag sovit max 5 timmar per dygn ej sammanhängande. Rekomendationer från BVC är att sova när hon sover och inte föröska styra henne, men jag vet inte hur länge till jag orkar. Senaste tre dygnen har jag endast sovit några timmar på eftermiddagen, då hon är vaken hela nätterna. Eftersom jag inte har kunnat ammma henne så äter hon ersättning så jag vet att hon får i sig bra med mat samt att hon följer sin kurva klockrent. Nu tänkte jag höra med er, finns säkert någon med likande erfarenheter, eller? Kan så lite sömn vara skadligt för bebisen, ska man bara acceptera att hon sover som hon gör och hoppas på att det blir bättre? Eller försöka inför några rutiner? Att vara vaken 6 timmar i sträck med enstaka "power naps" är det normalt? Hennes sammanhängda sömn har hon mellan ca 14:00 och ca 4 timmar framåt, då somnar hon bra efter jag har gått med henne i vagnen ca 1 timme. Jag har funderat på att låta henne sova mindre på dagen för att hon ska bli trött på kvällen men eftersom hon redan sover så lite känns det fel.

Jag vill verkligen inte klaga och förstår att det blir lite sömn med en liten hemma men jag orkar snart inte mer....behöver lite goda råd

• Svar på tråden Sömn 2 månaders bebis
  • Ellie

Hon är ju så liten än och sömnen stabiliserar sig förhoppningsvis snart och blir mer sammanhängande nattetid. Jag har inte så många goda råd, men undrar... vad gör pappan? Bor ni ihop? Tar inte han några nätter? Har du någon annan som kan komma och avlasta ibland så att du får sova lite längre sammanhängande tid?

• Maya1900

Eftersom han jobbar ( reser väldigt mycket i jobbet) så är jag oftast själv, har tyvärr ingen annan jag kan få hjälp av.

• Ellie
    Maya1900 skrev 2015-01-13 13:57:41 följande:
    Eftersom han jobbar ( reser väldigt mycket i jobbet) så är jag oftast själv, har tyvärr ingen annan jag kan få hjälp av.

Men även om han reser mycket borde han väl varit hemma några nätter senaste månaden? Någon gång måste du ju få sova. Försök i övrigt att minimera saker som händer på nätterna. Ha mörkt hemma och ge mindre mat än dagtid, så att det blir en skillnad för henne. Mer aktivitet på dagarna, men personligen tror jag inte på att väcka henne extra mycket dagtid, utan tänker att så små barn får styra sin sömn så mycket som möjligt själv. Redan om några veckor kommer det säkert vara bättre sömn nattetid. De första 3 månaderna har barnet "sämst" dygnsrytm.
  • bebismart
    Jag håller på att genomföra en marknadsundersökning som rör bebisars sömn och indirekt också föräldrarnas sömn. Denna undersökning riktar sig till dig som förälder eller blivande förälder. Skicka ett mail till 
    så skickar jag en deltagarlänk. Skulle vara fantastiskt om ni ville deltaga. Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning
Svar på tråden Sömn 2 månaders bebis