Sömn 2 månaders bebis
Hej
Vi verkar ha fått en bebis (hon är två månader nu) som inte gillar att sova. Hon sover i bästa fall ca 10 timmar/dygn väldigt uppdelat. I natt var hon vaken mellan 00:00 och 11:00 på morgonen! Under denna period slumrade hon till två gånger ca 20 min. Det här var nog en extrem natt men de flesta nätterna är hon vaken mellan 23:00 och 06:00. När hon är vaken så är hon oftast glad och äter så hon verkar inte ha några bekymmer med att hon mår dåligt.
Även om hon inte verkar vara missnöjd så känns det som hon sover lite väl lite för sin ålder. Jag är även väldigt fundersam över att hon klarar av att vara vaken så många timmar i sträck, känns inte helt hälsosamt.
Själv är jag helt slut den senaste månaden har jag sovit max 5 timmar per dygn ej sammanhängande. Rekomendationer från BVC är att sova när hon sover och inte föröska styra henne, men jag vet inte hur länge till jag orkar. Senaste tre dygnen har jag endast sovit några timmar på eftermiddagen, då hon är vaken hela nätterna. Eftersom jag inte har kunnat ammma henne så äter hon ersättning så jag vet att hon får i sig bra med mat samt att hon följer sin kurva klockrent. Nu tänkte jag höra med er, finns säkert någon med likande erfarenheter, eller? Kan så lite sömn vara skadligt för bebisen, ska man bara acceptera att hon sover som hon gör och hoppas på att det blir bättre? Eller försöka inför några rutiner? Att vara vaken 6 timmar i sträck med enstaka "power naps" är det normalt? Hennes sammanhängda sömn har hon mellan ca 14:00 och ca 4 timmar framåt, då somnar hon bra efter jag har gått med henne i vagnen ca 1 timme. Jag har funderat på att låta henne sova mindre på dagen för att hon ska bli trött på kvällen men eftersom hon redan sover så lite känns det fel.
Jag vill verkligen inte klaga och förstår att det blir lite sömn med en liten hemma men jag orkar snart inte mer....behöver lite goda råd