• MeNoLike

Hur göra för att få 1 åring att sova hela nätter?

Hur gör alla ni som har barn som sover hela nätter?

Jag behöver alla tips och råd jag kan få. Börjar bli så grymt less nu efter att ha sovit typ 5 hela nätter på 2.5 år.

Minsta barnet fyller 1 år om ett par veckor och hon äter välling 2-3 ggr / natt. Och däremellan Typ varje timme stoppar vi in tom vällingflaska. Hon vill ha det som typ napp. Nattetid. Jag blir galen. Jag behöver sömn.

Hon sover i vårt rum med oss föräldrar och storebror på 2 år. och tyvärr har hon ingen möjlighet till att få eget rum mer än varannan vecka.

Detta är mitt 4e barn och de tre tidigare har ätit på natten tills de varit 1.5 år men jag står inte ut ett halvår till med minimal avbruten sömn.

Annars är hon frisk, pigg och glad

• Svar på tråden Hur göra för att få 1 åring att sova hela nätter?
  • Ramborg

Jag föreslår att hon inte får mat på natten längre. Ge henne välling vid läggdags, så mycket hon vill ha. Och när hon vaknar får hon gos och tröst men ingen flaska. Flaska får hon när det är morgon och morgon är det inte förrän klockan (och så vad ni nu bestämmer, hos oss är det ingen mat innan 7).

Se vad som händer. Ett par jobbiga nätter är billigt pris för att få sova sedan.

42.
  • MeNoLike
    Ramborg skrev 2015-01-13 13:39:41 följande:

Jag föreslår att hon inte får mat på natten längre. Ge henne välling vid läggdags, så mycket hon vill ha. Och när hon vaknar får hon gos och tröst men ingen flaska. Flaska får hon när det är morgon och morgon är det inte förrän klockan (och så vad ni nu bestämmer, hos oss är det ingen mat innan 7).

Se vad som händer. Ett par jobbiga nätter är billigt pris för att få sova sedan.

42.
    Alltså det går inte så bra. Har försökt med det men hon vaknar ju HELA tiden å gnäller. Inye så att hon är galen men jag vaknar ju tyvärr av minsta pip. Och man vill ju inte att storebrorsan ska väckas heller
  • snartsnart

Jag håller med ovan. Ge ingen välling på natten, stå ut med extra gråt i några nätter upp till en vecka, sedan kommer barnet förhoppningsvis sova genom hela natten. Börja med att endast ha vatten i flaskan några nätter, därefter ta bort flaska och försök lugna barnet genom att vagga. Sen går det upp och ner med sömnen. När min son var ett år sov han extremt dåligt i flera veckor, för att sedan sova bättre, och sen dåligt igen. Nu är han 15 månader och sover hyfsat bra, vaknar och gråter vissa nätter men somnar snabbt igen och sover i sin egen säng för det mesta. Han har inte fått mat på natten sedan han var ca 8 månader.

• Ramborg

Innan vi hade möjlighet att ge eget rum hade vi spjälsängen i hallen bara för att få sova.

Båda våra barn sover sämre i samma rum som föräldrarna. När vår yngsta, nu nästan ett, vaknar på natten tar vi in henne till oss, så kommer hon snabbt till ro mellan oss, men somnar inte förrän vi lyfter tillbaka henne till eget rum. Samsovning i all ära men det passar inte alla barn.

42.
  • MeNoLike

Jag tänkte pröva på torsdag när storesyskon åker till pappan att ställa in hennes spjälsäng i deras rum å att hon får sova där helt själv. Tänker att jag kanske inte hör smågnället hon håller på med då. Och att hon tänker nähä ingen mat då sover jag väl vidare. Haha. Det är önsketänkandet. Kan jag göra så? Känner mig ändå lite elak som "skiter i henne" isf

• Ramborg
    MeNoLike skrev 2015-01-13 13:54:21 följande:

Jag tänkte pröva på torsdag när storesyskon åker till pappan att ställa in hennes spjälsäng i deras rum å att hon får sova där helt själv. Tänker att jag kanske inte hör smågnället hon håller på med då. Och att hon tänker nähä ingen mat då sover jag väl vidare. Haha. Det är önsketänkandet. Kan jag göra så? Känner mig ändå lite elak som "skiter i henne" isf

Du skiter inte i henne! Du hjälper henne att få en bättre nattsömn.
    42.
  • MeNoLike

Hon har sovit 4 nätter i eget rum nu.

Två ggr varje natt vill hon fortfarande ha välling. Har försökt med att lyfta över henne i vuxensäng och mysa med henne men det hjälper inte. Matledsen ändå.

MEN enbart 2 ggr / natt är tusen ggr bättre än de 6-10 ggr det var när sängen var i vårt rum. Kämpar på i tre nätter rill innan hon tyvärr måste flytta in i vårt rum igen

• Alexi
    MeNoLike skrev 2015-01-19 13:02:26 följande:

Hon har sovit 4 nätter i eget rum nu.

Två ggr varje natt vill hon fortfarande ha välling. Har försökt med att lyfta över henne i vuxensäng och mysa med henne men det hjälper inte. Matledsen ändå.

MEN enbart 2 ggr / natt är tusen ggr bättre än de 6-10 ggr det var när sängen var i vårt rum. Kämpar på i tre nätter rill innan hon tyvärr måste flytta in i vårt rum igen

Men ta bort vällingen ändå. Erbjud massor med mat under dagen och kvällen, så ska det går att ta bort vällingen sen. Det man kan testa är att göra vällingen på natten mindre god successivt, dvs mindre pulver per mängd vatten och så minskar man och minskar.
  • Nyfikna72

Barn i den åldern behöver ingen mat på nätterna eller kvällen heller för den delen. Fasa ut maten så ska du nog se att det blir bättre.

• MeNoLike

Hon äter redan ganska mycket om dagarna tycker jag.

gröt macka till frukost och kvällsfika

2-3 mål mat, oftast 3

Välling vid middagssov

Och frukt/riskaka/rån/russin

Svar på tråden Hur göra för att få 1 åring att sova hela nätter?