• artep7

Blir smått galen.

Har en helt underbar unge. Dagtid.

Hon vaknar oftast runt 5- 5.30 tiden på morgonen. Sover sedan middag 1 timme (får nu sova 45 min) efter lunch. Och somnar för natten vid 19.30-20 tiden. Sen börjar mardrömsnätterna. Vaknar oftast vid 00 och är vaken till 3 eller 4. Hon är 1,5 år så vi känner att hon fortfarande behöver dagvilan. Vi går inte upp med henne på natten utan vi ligger kvar i sängen med släckta lampor. Hungrig tror jag inte heller att hon är då vi äter vid 17.30 tiden och sedan välling vid 19. Men när vi båda föräldrar jobbar så blir man lite knäpp av att aldrig få sova. Hon har väl i princip alltid varit strulig nattetid och det gick väl an så länge man var mammaledig. Har ni några tips på hur vi ska göra?

• Svar på tråden Blir smått galen.
  • Emy88

Har inga tips tyvärr men ville bara berätta att du inte är ensam. Vår dotter är 17 månader och har inte sovit en hel natt sedan hon var 12 månader. Inatt sov hon 19-22 och. 00.30-02.00 och somnade nyss igen. Inget som vi har testat har fungerat tyvärr så det vi gör nu är att ha strikta kvällsrutiner och hoppas att det ger med sig med tiden.

• Pumajewel

Känner sååå igen mig. Vår pojke (6 år idag) sov sin första hela natt när han var 4 år. Ska inte skrämma dig men för oss har det varit ett "living HELL". Det härliga är att man glömmer allt det jobbiga, idag minns jag inte ens att det var jobbigt då även om vi båda gick på hörntänderna.

Vi har gjort ALLT för att få honom att sova. Alltså verkligen ALLT! Provat alla metoder som finns att prova. Den dagen det började funka var när vi slutade med välling. Den enklaste lösningen visade sig bli den bästa. Det är det enda som någonsin funkat. Han fick äta välling till han var 4 för att han alltid ätit väldigt dåligt. Läste någonstans att välling kunde vara ett gissel för vissa barn som hade röriga nätter och aldrig sov ordentligt. Iom att vi slutade med välling så började han också äta ordentligt.

Kan ju vara värt att testa!

• artep7

Tack för att du skrivit! Ja man undrar hur dom orkar?! Man får väl ha tålamod och komma ihåg att det inte lär vara för evigt. Men kämpigt är det.

Vi nattar vår dotter i hennes säng i hennes rum och är kvar tills hon somnat. Läste igår (och är nog ganska självklart) att när barnen då vaknar på nätterna och inser att vi inte ligger kvar så vaknar dom till ännu mer. Så vi ska nog försöka oss på att hon ska få somna själv i sin säng. Dock ingen 5 minuters metod. Sover er dotter i egen säng i eget rum ?

• artep7
    Pumajewel skrev 2015-01-11 07:12:31 följande:

Känner sååå igen mig. Vår pojke (6 år idag) sov sin första hela natt när han var 4 år. Ska inte skrämma dig men för oss har det varit ett "living HELL". Det härliga är att man glömmer allt det jobbiga, idag minns jag inte ens att det var jobbigt då även om vi båda gick på hörntänderna.

Vi har gjort ALLT för att få honom att sova. Alltså verkligen ALLT! Provat alla metoder som finns att prova. Den dagen det började funka var när vi slutade med välling. Den enklaste lösningen visade sig bli den bästa. Det är det enda som någonsin funkat. Han fick äta välling till han var 4 för att han alltid ätit väldigt dåligt. Läste någonstans att välling kunde vara ett gissel för vissa barn som hade röriga nätter och aldrig sov ordentligt. Iom att vi slutade med välling så började han också äta ordentligt.

Kan ju vara värt att testa!

Jaha! Det kan vara värt att testa! Lr allt är värt att testas ;) Tusen tack!
  • Emy88
    artep7 skrev 2015-01-11 07:14:30 följande:

Tack för att du skrivit! Ja man undrar hur dom orkar?! Man får väl ha tålamod och komma ihåg att det inte lär vara för evigt. Men kämpigt är det.

Vi nattar vår dotter i hennes säng i hennes rum och är kvar tills hon somnat. Läste igår (och är nog ganska självklart) att när barnen då vaknar på nätterna och inser att vi inte ligger kvar så vaknar dom till ännu mer. Så vi ska nog försöka oss på att hon ska få somna själv i sin säng. Dock ingen 5 minuters metod. Sover er dotter i egen säng i eget rum ?

Ja, det låter ju rimligt. Hon somnar tillsammans med oss och sedan lyfter vi över henne i hennes spjälsäng men när hon vaknar på natten så får hon sova jämte min man. Jag blev oplanerat gravid när hon var tre månader så vi har dessutom en femmånaders här hemma som ammar flera gånger varje natt, så det är väldigt intensivt. Som grädde på moset fick jag för mig att tacka ja till min drömtjänst så sedan en vecka tillbaka jobbar jag också 100 %.

Har ni funderat på att samsova med henne istället?
  • Flickan och kråkan
    artep7 skrev 2015-01-11 07:14:30 följande:

Vad händer om hon sover tillsammans med er hela natten?
  • artep7
    Emy88 skrev 2015-01-11 07:27:07 följande:

Ja, det låter ju rimligt. Hon somnar tillsammans med oss och sedan lyfter vi över henne i hennes spjälsäng men när hon vaknar på natten så får hon sova jämte min man. Jag blev oplanerat gravid när hon var tre månader så vi har dessutom en femmånaders här hemma som ammar flera gånger varje natt, så det är väldigt intensivt. Som grädde på moset fick jag för mig att tacka ja till min drömtjänst så sedan en vecka tillbaka jobbar jag också 100 %.

Har ni funderat på att samsova med henne istället?

Ja då förstår jag att du har det kämpigt! Men det kommer ju att bli bättre så småningom även om det inte känns så ;) Grattis till drömtjönsten!

Som vi gör nu att hon får somna i sin säng och sedan kommer hon in till oss på natten. Vill inte låta som en hemsk mamma nu men vi vill helst inte ha barn i sängen.. men som det ser ut nu har vi båda barnen i sängen på natten ändå till slut.
  • Emy88

Flickan och kråkan: Om jag inte minns fel har du också väldigt tätt mellan två av dina barn? Just nu samsover jag med min femmånaders och min dotter på 17 månader sover själv första delen av natten och sedan tillsammans med min man. Tyvärr vaknar vår dotter väldigt lätt när sonen skriker innan amning, hon verkar inte kunna vänja sig vid ljudet, utan är otroligt lättväckt. Jag funderar ändå på om det kanske vore en ide att låta dom sova i samma rum. Tror du det skulle kunna funka?

• artep7
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-11 07:27:34 följande:

Vad händer om hon sover tillsammans med er hela natten?

Jo det kan ju vara värt ett försök. Vill som sagt tidigare helst inte ha barn i sängen men för att vi ska få nattefrid så kanske man ska göra så. :)
  • Emy88
    artep7 skrev 2015-01-11 07:36:37 följande:
    Ja då förstår jag att du har det kämpigt! Men det kommer ju att bli bättre så småningom även om det inte känns så ;) Grattis till drömtjönsten!

Som vi gör nu att hon får somna i sin säng och sedan kommer hon in till oss på natten. Vill inte låta som en hemsk mamma nu men vi vill helst inte ha barn i sängen.. men som det ser ut nu har vi båda barnen i sängen på natten ändå till slut.
    Du låter inte alls som en hemsk mamma. Går det att ha hennes säng i ert rum ett tag och sedan flytta den längre och längre bort tills den tillsist är i hennes rum igen? Kanske kan vara värt att prova.
  • artep7
    Emy88 skrev 2015-01-11 07:39:35 följande:

Du låter inte alls som en hemsk mamma. Går det att ha hennes säng i ert rum ett tag och sedan flytta den längre och längre bort tills den tillsist är i hennes rum igen? Kanske kan vara värt att prova.

Tyvärr får hennes säng inte plats i vårat pyttelilla sovrum. Men tack för tipset ändå :)
  • Anonym (shn)

Vår son har också sovit riktigt dåligt både på dagen och natten. Jag är dessutom ensam halva tiden och de veckorna kan jag så här i efterhand inte förstå hur jag orkade! Vi samsov men det funkade inte bra. Varken vi föräldrar eller sonen sov bra utan väckte varandra hela tiden. Jag tycker det är jättemysigt att samsova men när sömnen är prio ett så funkar inte det för oss, tyvärr. Vi testade tillslut sova hela natten (eller de delar vi tyckte var bra och som passade oss) vilket hjälpte oss. Nu kommer jag säkert få en massa folk på mig som tycker att den metoden är helt hemsk! Först och främst vill jag säga att sova hela natten och 5-minutersmetoden INTE är samma sak vilket många tror. I korta drag går det ut på att skapa rutiner för dygnet, typ ett mat- och sovschema, och att man har en godnattramsa som kopplas till sömnen. Från att ha vaknat var 30-60 minut sov han 12 timmar i sträck fjärde natten! Det som var avgörande för oss var just rutinerna och att han kunde känna att vi fanns där för honom genom rösten istället för bredvid oss i sängen. Om han vaknar till på natten säger vi vår godnattramsa och då känner han sig lugn och somnar om. Som någon skrev är det lättare att somna om när man vaknar på natten om man ligger på samma ställe och har samma saker omkring sig som när man somnade. Det är säkert individuellt men så fungerade det för vår son. Nu har det gått ett år sedan vi började med sova hela natten och självklart går det lite upp och ner med sömnen. Tex när han är sjuk och orolig eller har mardrömmar får han sova hos oss. Vi sover inte lika bra de perioderna men det är inte prio ett just då. Skillnaden nu är att det aldrig blir så dålig sömn som tidigare för vi vet hur vi ska agera och har verktygen för att komma på rätt bana med sömnen igen. Hur vi gör vid själva nattningen är också lite olika beroende på hur sonen mår eller hur dagen har varit tex. Det vanligaste är ändå att vi lägger honom i hans säng och sjunger en godnattsång. När han ligger ner och är lugn (han brukar bli det direkt när vi börjar sjunga) går vi ut ur rummet sammtidigt som vi säger godnattramsan. Sedan står vi utanför rummet ett litet tag och lyssnar. Det vanligaste är att han ligger och pratar lite med sig själv eller sjunger och sedan bli det tyst. Inom 15 minuter brukar han sova. Ibland får vi gå in och lägga honom ner igen men det brukar vara om det har varit en intensiv dag med en massa nya intryck. Då kan det ta runt 30 minuter för honom att somna. Om han vaknar på natten somnar han oftast om av sig själv och gör han inte det ramsar vi och då somnar han om. Vi lägger honom 19 och så vaknar han någon gång mellan 6.30 och 7.30. Då tar vi upp honom i vår säng och morgonmyser lite. Oavsett hur ni väljer att göra för att få bättre sömn hoppas jag att den blir bättre för er alla! Lycka till!

• Flickan och kråkan
    artep7 skrev 2015-01-11 07:39:08 följande:

Jo det kan ju vara värt ett försök. Vill som sagt tidigare helst inte ha barn i sängen men för att vi ska få nattefrid så kanske man ska göra så. :)

Det är en rätt orolig ålder....närmandefasen. När barn väl har vaknat, verkligen vaknat, så kan de vara svåra att få att somna om. Om de vaknar till/ytlig sömn märker att mamma/pappa är där så är det inte ovanligt att de somnar om innan de vaknat helt. Vi har alltid vreddat vår dubvelsäng med vanliga sängar från halvåret cirka. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Vår yngsta är också 1,5 och han sover så. Lite titt som tätt kommer han rullandes och bökar runt lite för han har vaknat till och söker närhet. Ibland blir han kvar, ibland rullar han själv iväg och ibland puffar jag tillbaka honom när han somnat till sin säng. Värt att testa att ha hela natten. Att sova är guld värt. De blir ändå inte kvar för alltid.
  • Flickan och kråkan

Läste slarvigt och såg att en säng till inte fick plats. Investera i en lite rejälare vanlig säng i hennes rum där en förälder också kan kampera ? Vi har aldrig haft spjälisar eller barnsängar till något av våra tre.

Svar på tråden Blir smått galen.