• sedärja

Lergigan Comp - biverkningar

Går in i vecka 16 imorgon utan att gravidillamåendet har släppt. Det bättrade på sig under jul men den senaste veckan har det blivit sämre igen och igår fick jag Lergigan Comp utskrivet efter att ha ätit zombietabletterna Postafen sedan sjunde veckan. Idag tog jag min första Lergigan Comp och mår rätt uselt. Jag skakar som om jag druckit tjugo koppar kaffe, sluddrar en aning när jag pratar och känner mig allmänt trött och nästan lite onykter. Illamåendet finns dessutom kvar, och det är vad som stör mig allra mest. 

Vad är era erfarenheter av Lergigan Comp? Någon som känner igen sig i dessa biverkningar? Är det normalt att de inte hjälper vid första tabletten, utan visar effekt först efter några dagar? Är innerligt tacksam för något slags svar!

• Svar på tråden Lergigan Comp - biverkningar
  • anidue

måste du verkligen medicinera dig? dina biverkningar verkar nästan lika jobbiga ju....
    själv spydde jag i princip hela tiden fram till mitt barn föddes, även om jag inte åt, spydde rätt mycket galla, hur äckligt som helst, kissade på mig jämt, kunde ej sova pga av vidriga suruppstötningar, hade pinont i ryggen...mm men jag överlevde hahahahaha och valde att inte medicinera mig pga de möjliga biverkningarna

• sedärja
    anidue skrev 2015-01-10 16:47:41 följande:

måste du verkligen medicinera dig? dina biverkningar verkar nästan lika jobbiga ju....
    själv spydde jag i princip hela tiden fram till mitt barn föddes, även om jag inte åt, spydde rätt mycket galla, hur äckligt som helst, kissade på mig jämt, kunde ej sova pga av vidriga suruppstötningar, hade pinont i ryggen...mm men jag överlevde hahahahaha och valde att inte medicinera mig pga de möjliga biverkningarna

Lider av enorm kräkfobi, så vilka biverkningar som helst är okej, bara jag slipper kräkas. Verkar som att de tar udden av illamåendet, såpass att jag åtminstone slipper kasta upp, men känner mig fortfarande skakig och konstig. Så länge det är "normalt" med dessa biverkningar känns det värt det :) 
  • _elin_

Jag åt Lergigan comp hela min förra graviditet i stort sett. Det tog inte bort illamående helt och hållet, men så länge jag åt dem spydde jag inte.

Nu i den här graviditeten har de hjälpt betydligt bättre. Jag tar en på morgonen och sen mår jag oftast inte illa alls (kan vara så att det är psykiskt också ;) och att jag skulle klara mej med sockerpiller om jag inte visste om det).

Jag känner dock inte igen dina biverkningar. Min första spontana tanke var att du kanske är känslig mot koffein? Det är ju det i dem... 

• sedärja
    _elin_ skrev 2015-01-11 21:17:23 följande:

Jag åt Lergigan comp hela min förra graviditet i stort sett. Det tog inte bort illamående helt och hållet, men så länge jag åt dem spydde jag inte.

Nu i den här graviditeten har de hjälpt betydligt bättre. Jag tar en på morgonen och sen mår jag oftast inte illa alls (kan vara så att det är psykiskt också ;) och att jag skulle klara mej med sockerpiller om jag inte visste om det).

Jag känner dock inte igen dina biverkningar. Min första spontana tanke var att du kanske är känslig mot koffein? Det är ju det i dem... 

Vad skönt att de hjälper dig så bra denna gången! Idag tycker jag att de har hjälpt något bättre, men jag skulle nog ha skippat tabletten jag tog igår kväll - hade så tokigt svårt att somna när jag skakade som ett asplöv, haha. Det där om koffeinet kan stämma bra, framförallt med tanke på att jag inte har druckit kaffe på tre månader nu. Kroppen kanske inte är van, eller något. Stort tack för dina tankar! :) 
  • _elin_

Får du i dej koffein på nåt annat sätt förresten? Till mej sa de att det inte var så bra isf eftersom det tydligen är så pass mkt i tabletterna...
    Nu när jag bara äter 1 tablett om dagen händer det att slinker ner lite cola dock ;) Men om du drack kaffe innan och inte kände så av dej så kanske det inte är koffeinet du är känslig mot ändå?

• sedärja
    _elin_ skrev 2015-01-12 21:08:25 följande:

Får du i dej koffein på nåt annat sätt förresten? Till mej sa de att det inte var så bra isf eftersom det tydligen är så pass mkt i tabletterna...
    Nu när jag bara äter 1 tablett om dagen händer det att slinker ner lite cola dock ;) Men om du drack kaffe innan och inte kände så av dej så kanske det inte är koffeinet du är känslig mot ändå?

Nej, just nu får jag inte i mig koffein alls - varken kaffe, te eller cola. Idag verkar det ännu bättre med Lergiganen så nu vänder det nog! Bara kroppen som behövde vänja sig lite, antar jag :) 
  • kaeg

Biverkningarna är helt normala. Låg inlagd under första graviditeten pga hyperemesis och viktnedgång. Andra graviditeten klarade jag mig bra utan tabletter, men nu tredje gången blev det Lergigan comp igen. Comp är i alla fall bättre än vanlig Lergigan som sänker en som en sömntablett...

Postafen är absolut som sömnpiller, men även Lergigan är rogivande/lugnande och starkare kan man säga och där med känner man sig ofta avtrubbad och lite sänkt av att ta dessa. Man kan bli ofocuserad, beroende på jobb kan det var svårt att jobba som vanligt och hjärtklappning, skakningar m.m. är också vanligt. Läser man på förpackningen eller i Fass så är det helt vanliga biverkningar.

Rekommenderar att du tar morgon och lunch/eftermiddag men kanske Postafen till natten så du slipper koffeinkick och hjärtrusning när du ska sova. Regelbunden användning minskar oftast biverkningarna, men jag fick efter ca 30min alltid hjärtklappning som höll i sig 1-2timmar... men värt det om man kan äta lite, behålla maten och har möjlighet att vila när man är trött!

Hoppas du snart mår bättre!!

• sedärja
    kaeg skrev 2015-01-13 08:59:29 följande:

Biverkningarna är helt normala. Låg inlagd under första graviditeten pga hyperemesis och viktnedgång. Andra graviditeten klarade jag mig bra utan tabletter, men nu tredje gången blev det Lergigan comp igen. Comp är i alla fall bättre än vanlig Lergigan som sänker en som en sömntablett...

Postafen är absolut som sömnpiller, men även Lergigan är rogivande/lugnande och starkare kan man säga och där med känner man sig ofta avtrubbad och lite sänkt av att ta dessa. Man kan bli ofocuserad, beroende på jobb kan det var svårt att jobba som vanligt och hjärtklappning, skakningar m.m. är också vanligt. Läser man på förpackningen eller i Fass så är det helt vanliga biverkningar.

Rekommenderar att du tar morgon och lunch/eftermiddag men kanske Postafen till natten så du slipper koffeinkick och hjärtrusning när du ska sova. Regelbunden användning minskar oftast biverkningarna, men jag fick efter ca 30min alltid hjärtklappning som höll i sig 1-2timmar... men värt det om man kan äta lite, behålla maten och har möjlighet att vila när man är trött!

Hoppas du snart mår bättre!!

Tack snälla du för din kommentar! Det där med att sova på Lergigan Comp har verkligen visat sig vara ett problem. Jag kommer inte till ro och det kryper i hela kroppen så fort jag lägger mig för att sova. Det får nog, som du säger, bli Postafen innan läggdags, för helt utan tabletter klarar jag mig inte. Ska åtminstone vara glad över att jag fick Comp och inte vanliga Lergigan i så fall! Känner mig betydligt piggare nu än vad jag gjorde när jag åt enbart Postafen. Tack återigen!
  • Trassla

Tips som fungerade för mig.

20min efter du svalt ner tabletten. Ät något. Ta en macka eller iallafall någonting med lite substans. Då försvann skakningarna för mig.

Kunde då även sova gott på dom.

Det gjorde under för mig. Annars skakade jag som ett ep anfall.

• mathildan

Du verkar ha fått svar på dina frågor och även märkt själv att dem hjälper bättre efter några dagar :) Jag skakade bara första dagen med tabletterna. Skulle betala med kort i en kiosk och fick knappt i kortet i terminalen, haha kände mig som ett fyllo! Du får testa dig fram vad som funkar för dig. Min läkare sa att det nog skulle räcka med en tablett om dagen, då innan läggdags. Funkar ju inte för fem öre! Jag kräks alltid 1-2 ggr på morgonen (vilket är okej jämfört med 10-15 ggr per dag som tidigare) sen tar jag en tablett ihop med frukost, sen tablett nr 2 ca 6-8 timmar senare. Missar jag och det går för lång tid mellan tabletterna kräks jag hela kvällen. Jag behöver sen inte ta nån mer innan jag lägger mig, om jag inte är vaken jättesent nångång. Men som nån skrev så är ju Postafen ett bra alternativ till nätterna :)

Svar på tråden Lergigan Comp - biverkningar