• Anonym (Blodsband?)

DNA-test, släktskap?

Om en person gör ett DNA-test för att t ex fastställa faderskap har jag förstått att resultat ungefär lyder "person NN och person NN har XX% genetisk likhet", och därmed kan man dra en slutsats om hur stor sannolikheten är att en person är fader till sagt barn, visst är det så?

Nu undrar jag, om det jag skrivit redan stämmer, skulle man kunna använda samma metod för att fastställa släktskap rent generellt? T ex om en faster ville fastställa hur mycket gemensamma genetiska anlag hon har med ett barn, alltså om hon verkligen är blodssläkt me barnet, skulle svaret lyda ungefär likadant och är det ens möjligt att göra ett sådant test?

Kan en göra ett sådant test privat? Vart, till vilket pris och hur tillförlitliga brukar svaren bli? Kan man göra det hemma?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden DNA-test, släktskap?
  • Anonym (q)

Om man gör DNA-test så kan man se att personerna är släkt. Ju högre procent gemensamt DNA, ju närmare släkt är man.

Högst procent har föräldrar och barn, eller syskon. Man kan inte göra DNA-test och säga att någon är moster. Men till en viss grad kan man säga att man är släkt med barnet på något vis.

• Mamori

www.23andme.com

Här kan du göra privata test och även matcha dig mot deras databas av personer för att se om du har några släktingar där. Jag upptäckte att jag och min kompis var kusiner i 4e led Solig

De gör en uppskattning beroende på hur stor del av DNAt som matchar och sedan får man som resultat tex "Den genetiska likheten tyder på att ni är kusiner i 2e-4e led" och så vidare.

• Anonym (Blodsband?)
    Mamori skrev 2015-01-10 07:50:34 följande:

www.23andme.com

Här kan du göra privata test och även matcha dig mot deras databas av personer för att se om du har några släktingar där. Jag upptäckte att jag och min kompis var kusiner i 4e led Solig

De gör en uppskattning beroende på hur stor del av DNAt som matchar och sedan får man som resultat tex "Den genetiska likheten tyder på att ni är kusiner i 2e-4e led" och så vidare.

Lät ju perfekt! Men hur funkar det då om en vill jämföra två personer? Köper en två paket då?

Vet du hur lång tid det tar att göra ett sådant test? :D

Tack för svaret!
  • Mamori
    Anonym (Blodsband?) skrev 2015-01-10 12:52:14 följande:
    Lät ju perfekt! Men hur funkar det då om en vill jämföra två personer? Köper en två paket då?

Vet du hur lång tid det tar att göra ett sådant test? :D

Tack för svaret!
    Ja då köper man två paket. Sedan kan man koppla ihop sina konton på sidan så att man kan jämföra sina resultat med varandra Solig Det brukar ta kanske 2 veckor att få hem ett beställt test. Sedan efter att ha skickat in det så kan det ta ganska lång tid, ca 2 månader kanske? Det är lite olika beroende på hur hög belastning de har för tillfället. Men det är värt att vänta på. Man får också se vilka länder ens DNA kommer ifrån och hur mycket neandertalDNA man har Flört
  • Anonym (Blodsband?)
    Mamori skrev 2015-01-11 11:11:20 följande:
    Ja då köper man två paket. Sedan kan man koppla ihop sina konton på sidan så att man kan jämföra sina resultat med varandra Solig Det brukar ta kanske 2 veckor att få hem ett beställt test. Sedan efter att ha skickat in det så kan det ta ganska lång tid, ca 2 månader kanske? Det är lite olika beroende på hur hög belastning de har för tillfället. Men det är värt att vänta på. Man får också se vilka länder ens DNA kommer ifrån och hur mycket neandertalDNA man har Flört
    Och är det någon åldersgräns på sidan i fråga, eller kan en person registrera sin bebis typ?

Tack för ditt svar.
  • Mamori
    Anonym (Blodsband?) skrev 2015-01-11 14:07:46 följande:
    Och är det någon åldersgräns på sidan i fråga, eller kan en person registrera sin bebis typ?

Tack för ditt svar.
    Ingen åldersgräns men de testar via salivprov så man måste kunna spotta tillräckligt för att kunna ta ett sånt och det är ju lite svårt för en baby Glad När man kan spotta tillräckligt mycket i ett provrör så går det bra.
Svar på tråden DNA-test, släktskap?