• jioo

Föräldrapenning

Hej!
    Jag fick mitt andra barn 2011 och precis efter började jag plugga och sen  2012 fick jag fasttjänst på ett jobb och timvikarie på ett annat jobb till år 2013 sen blev jag arbetslös och började då plugga igen. Jag ska ha i september och jobbar nu som timvikarie kommer ni räkna då min nya inkomst eller den jag hade vid fasttjänst? 

/

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

När arbetet upphör kan man skydda den fastställda sgin med att antingen vara anmäld på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete när man är arbetslös eller om man studerar och har studiemedel från CSN antingen på lånedelen eller bidragsdelen.

Här i Familjeliv kan vi inte besvara vilken sjukpenninggrundande inkomst som ska gälla för dig utan vi kommer att utreda den om du väntar barn.

När du skickar in ditt moderskapsintyg till oss får du hem ett informationsbrev och en inkomstblankett som anställd. Den ska både du och din arbetsgivare skriva under på samt att du behöver få hem en annan blankett som gäller för de studier du har haft. Den får man beställa från oss på Kundcenter 0771- 524 524.

Läs mer här:

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_b_sjukpenninggrundande_inkomst_studerar201410.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Asta, handläggare     

Svar på tråden Föräldrapenning