• Bon Scott

Bonusbarn

Hej
    Tänkte försöka få lite tips på detta forumet.
    Är en kille på 44 år som har lite bekymmer med ett av mina bonusbarn.
    Grabben i fråga är snart 17 år gammal och bor hos oss hela tiden på grund av bekvämlighetsskäl har jag förstått.Hos pappa måste man tydligen hjälpa till med saker och ting.Pappan bor 2,5 km ifrån oss med sin nya fru.
    Saken är den att jag håller på bli galen av hans gnällande på allting. Han har sitt rum i källaren med egen ingång och allt. Vi flyttade in i det här huset för snart 2 år sen och då bestämde han sig för att bo hos oss hela tiden.
    Första veckan började pipandet över att cirkulationspumpen väser från pannrummet,knappt hörbart till hans rum. Det la sig efter nån vecka.
    Sen blev det gnäll över att rummet var för kallt, ligger på 20 grader som i resten av kåken. Bytte elementtermostat för o lugna situationen. Sen är det för kallt på toan för o kunna borsta tänderna så då fick han flytta upp sina grejer till toan uppe. Bytt termostat även där men sen är klinkergolvet för kallt för o kunna sitta på toa.
    Sen har vi egen brunn och vattnet smakar inte som hemma hos pappa.
    Men vattnet är helt ok.
    Har lyft detta med hans mamma men får bara fan för det,typ "det du inte kan påverka ska du inte bry dig om"
    Han gör inte ett förbannat handtag hemma utan bara gnäller på allt som går o gnälla på. Hela tiden.
    Pappans nya fru avskyr ungen så det är ju en stor anledning till att han bor hos oss hela tiden.
    Vad ska man göra när inte hans mamma lyssnar?
    Är så fruktansvärt frustrerad över situationen och börjar må riktigt dåligt av o inte kunna påverka nånting.
    Innan hade man ju ändå varannan vecka som andningshål men nu rullar det hela tiden.
    Ska tillägga att vi har ett gemensamt barn på 8 år och vart tillsammans i 11 år.
    men som sagt nu när han alltid är hos oss så börjar jag känna att botten är nådd.
    Jag pallar fan inte med detta längre men samtidigt vill jag ju inte ge upp allt hur lättvindigt som helst.

• Svar på tråden Bonusbarn
  • 880215

Ni har misslyckats i er fostran av honom, om han är så där lat och bekväm av sig.

• Nyfiken gul

grabben är stor nog att ha en diskussion med.  Jag tror inte han gnäller för gnällandets skull utan för att han faktiskt kanske försöker säga något. han vill nog ha någon som lyssnar på honom. 

och så självklart ska han kunna göra sysslor hemma hos er . Tömma diskmaskinen, tvätta sina egna kläder, vara med och fixa middag osv osv...   Han är snart vuxen nog att flytta hemifrån då ska han klara sig själv och det är dags att visa nu att han är så stor som han förmodligen påstår sig vara. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jeanetteemilia

Du måste prata med din fru/sambo om hur du känner det. Alltså lugnt och sansat. Varför inte prata med en kurator innan som kan hjälpa dig att få perspektiv på det hela och hjälpa dig med en strategi för att ta upp detta med din fru/sambo på ett konstruktivt sätt. Det här håller ju inte i längden. 

Att som 880215 konstatera att ni "misslyckats i uppfostran" hjälper ju inte direkt. Här är det en lösning som krävs och om det är så låst är det bra att ta hjälp av ngn utifrån.

Du kan ju också ringa Föräldratelefonen för hjälp och stöd.Föräldratelefonen020-85 20 00

Lycka till!

• 880215
    Jeanetteemilia skrev 2015-01-07 18:19:08 följande:

Du måste prata med din fru/sambo om hur du känner det. Alltså lugnt och sansat. Varför inte prata med en kurator innan som kan hjälpa dig att få perspektiv på det hela och hjälpa dig med en strategi för att ta upp detta med din fru/sambo på ett konstruktivt sätt. Det här håller ju inte i längden. 

Att som 880215 konstatera att ni "misslyckats i uppfostran" hjälper ju inte direkt. Här är det en lösning som krävs och om det är så låst är det bra att ta hjälp av ngn utifrån.

Du kan ju också ringa Föräldratelefonen för hjälp och stöd.Föräldratelefonen020-85 20 00

Lycka till!

Vad ska jag skriva då? Pojken föddes förmodligen inte lat. Han föddes som ett oskrivet blad, precis som alla andra.
    Att han är lat och andra jämnåriga pojkar är hjälpsamma, beror definitivt på olika fostran.
    Jag menar bara att man inte helt och hållet kan beskylla och klanka ner på killen. Lär honom, med små steg, hur man faktiskt ska göra.
    Dock hade det nog varit lättare om ni ställt krav på honom redan när han var liten. Det är svårare att lära gamla hundar sitta.
  • Tow2Mater
    Bon Scott skrev 2015-01-07 18:07:32 följande:

Har lyft detta med hans mamma men får bara fan för det,typ "det du inte kan påverka ska du inte bry dig om"
    Han gör inte ett förbannat handtag hemma utan bara gnäller på allt som går o gnälla på. Hela tiden.
    Pappans nya fru avskyr ungen så det är ju en stor anledning till att han bor hos oss hela tiden.
    Är så fruktansvärt frustrerad över situationen och börjar må riktigt dåligt av o inte kunna påverka nånting.

Familjeråd! Sätt er ner och fördela hushållets alla sysslor - var och en bidrar enligt förmåga, tid, och vissa önskemål. Skriv ner den ansvarige, kanske ett rullande veckoschema? Hushållsssysslor går ju att påverka, så det är ju en lätt bit. De behöver bara fördelas, och sen ska naturligtvis konsekvenser följa om de inte utförs eller har delegerats av den ansvarige.

Gnället är ju värre....
  • Bon Scott

Hej igen
    Har tagit upp det här med pojkens mamma mer än en gång. Tyvärr slutar det alltid med att vi blir osams.
    Som sagt man blir jävligt frustrerad och inte kunna göra nåt utan tjafs.
    Det är ju hennes ögonsten vi pratar om. Och pappan är nog den mest flata människa jag träffat.

• Tow2Mater
    Bon Scott skrev 2015-01-07 18:07:32 följande:

1. Försök sluta lyssna och låt pojken gnälla. Svara bara "jaha, du får prata med din mamma".

2. Ställ egna krav eftersom han bor i ditt hus. Har mamman invändningar om det, be henne lösa problemet och återgå helt till 1.)
  • Tow2Mater

Gör ett 'självständighetsschema' för pöjken över de år han har kvar i skolan. Sätt dit milstolpar och när de förväntas vara avklarade; t ex  "skriv CV", "sök sommarjobb", "skolasvslutning", "träff med AF", "körkortsteori start" (om aktuellt), "uppkörning" (om aktuellt), "sista dag att förbereda högskoleansökan", etc etc. Ge honom en realistisk och överskådlig plan över hans sista år i ert hus, så den  förväntade utflyttningen inte kommer som en överraskning vare sig från pojkens eller mammans håll.

• Bon Scott
    Tow2Mater skrev 2015-01-07 18:37:34 följande:
    1. Försök sluta lyssna och låt pojken gnälla. Svara bara "jaha, du får prata med din mamma".

2. Ställ egna krav eftersom han bor i ditt hus. Har mamman invändningar om det, be henne lösa problemet och återgå helt till 1.)
    Svårt o sluta lyssna. Man börjar ju koka inombords
  • Nyfiken gul
    Bon Scott skrev 2015-01-07 18:59:08 följande:
    Svårt o sluta lyssna. Man börjar ju koka inombords
    fast om du gör samma fel som både mamman o pappan så kan du ju inte gnälla så mycket själv... 

dvs om du bemöter gnället med ett "Javisst jag fixar det"   - bara för att slippa höra gnället... 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Bonusbarn