Ensamstående med barn som har autism ADHD och lindrig mental retardation
Hej!
Jag är ensamstående med min son på snart 9 år som har autism adhd och lindrig mental retardation. Han går i en såkallad lärstudio sen hösten 2014 och detta fungerar ganska bra trots att de blev byte av skola och miljö. Innan har han gått i "vanlig" klass och de va bara katastrof!
Nu till min fråga... Han kan inte gå på fritids efter skolan då de är alldeles för rörigt där och han blir jätte orolig. Han har även väldigt dåliga dagar i skolan med mycket bråk när han vet att han ska på fritids när han har slutat. Jag tycker självklart att bra dagar i skolan prioriteras framför att han ska gå på fritids och detta har gått att ordna under hösten då min mamma (hans mormor) har varit sjukskriven och har kunnat ta hand om honom när han kommer hem från skolan kl 13 varje dag då jag jobbar heltid. Men nu har hon gått tillbaka till sitt heltidsjobb igen. Hur gör ni som har barn som inte kan gå på fritids? Jag jobbar som sagt heltid men har inte råd att gå ner i arbetstid eftersom jag är ensamstående. Har ni några förslag på vad man kan göra? Han kan inte va ensam hemma eftersom han behöver stöd och hjälp.... Tacksam för svar. // en mamma med lite hopp kvar..