• Modde

Ensamstående med barn som har autism ADHD och lindrig mental retardation

Hej!

Jag är ensamstående med min son på snart 9 år som har autism adhd och lindrig mental retardation. Han går i en såkallad lärstudio sen hösten 2014 och detta fungerar ganska bra trots att de blev byte av skola och miljö. Innan har han gått i "vanlig" klass och de va bara katastrof!

Nu till min fråga... Han kan inte gå på fritids efter skolan då de är alldeles för rörigt där och han blir jätte orolig. Han har även väldigt dåliga dagar i skolan med mycket bråk när han vet att han ska på fritids när han har slutat. Jag tycker självklart att bra dagar i skolan prioriteras framför att han ska gå på fritids och detta har gått att ordna under hösten då min mamma (hans mormor) har varit sjukskriven och har kunnat ta hand om honom när han kommer hem från skolan kl 13 varje dag då jag jobbar heltid. Men nu har hon gått tillbaka till sitt heltidsjobb igen. Hur gör ni som har barn som inte kan gå på fritids? Jag jobbar som sagt heltid men har inte råd att gå ner i arbetstid eftersom jag är ensamstående. Har ni några förslag på vad man kan göra? Han kan inte va ensam hemma eftersom han behöver stöd och hjälp.... Tacksam för svar. // en mamma med lite hopp kvar..

• Svar på tråden Ensamstående med barn som har autism ADHD och lindrig mental retardation
  • nadane

Hej, jag har en son med samma diagnoser som din. Han går i särskola och även på särskolans fritids. Vet inte riktigt vad som menas med "lärstudio" men antar att det är en anpassad skolform för barn med olika svårigheter...? Är fritids ett "vanligt" fritids? Tänker att på tex särskolans fritids som min son är på finns det ju helt andra resurser att tillgå än på ett vanligt fritids.

Har du vårdbidrag för sonen? För mig går ekonomin ihop mycket tack vare det eftersom jag jobbar halvtid. Har visserligen sjukersättning på den andra halvan men den ersättningen är rätt låg.

Det jag vill säga är väl mest att se över era rättigheter/möjligheter att få mer stöd. Vad har du för utgifter? Kan något ändras där som tex skulle kunna tillåta dig att gå ner lite i arbetstid?

• Långbenopluto

Min son har autism, ADHD och lindrig utv.störning.

Han går på särskola och går även på deras fritids.

Finns inget särfritids för din son?

• Pojkmamma2

Hej. Lss kan hjälpa dig med nått som heter eftis, är få barn o hög personaltäthet där barn m funktionshinder kan gå om fritids är jobbigt el att de blivit för gamla men barnomsorg behövs

• Darya80

En fråga som kanske inte hör hit men ni som har barn med lindrig mental retardation ,hur är era barn till skillnad mot andra i samma ålder

• Långbenopluto
    Darya80 skrev 2015-01-09 17:10:40 följande:

En fråga som kanske inte hör hit men ni som har barn med lindrig mental retardation ,hur är era barn till skillnad mot andra i samma ålder

Min son som är 8,5 år är mer som en 4 åring i många avseende gällande utvecklingen.
Svar på tråden Ensamstående med barn som har autism ADHD och lindrig mental retardation