• trassell

Panik Vad ska vi göra med kattungen

hej!

Vi har skaffat en valp för ett tag sen och vår ena kattunge respekterar inte valpen alls, den rivs, fräser och klöser mot den och även på den.. Den andra kattungen tycker dock mer om valpen och säger bara till om han är för hårdhänt. Men somsagt den andra kan inte ens va i närheten av valpen utan att resa ragg och fräsa..

Vi vill verkligen att de ska funka så har ni några tips??:(

• Svar på tråden Panik Vad ska vi göra med kattungen
  • trassell

Ja antagligen, de är bara det att det är en tidsfråga innan kattungen river valpen i ögonen..:(

• Topcom

Sälj kattungen? De trivs uppenbarligen inye i varandras sällskap, mest rättvist vire ju att dela på dem.

• Zadre
    Topcom skrev 2015-01-07 10:02:20 följande:

Sälj kattungen? De trivs uppenbarligen inye i varandras sällskap, mest rättvist vire ju att dela på dem.

Om kattungen var där innan valpen (tycker det låter som det) så skulle jag snarare säga "sälj valpen". Sist in först ut?
  • citybird

Får katten mindre uppmärksamhet än tidigare? Har hunden övertagit speciella platser som katten brukar använda som sina? 

Kan ju vara svartsjuka, det drabbar katter också.

• Tonensu

Har skickat PM till dig :) var med om exakt samma sak, trodde aldrig det skulle fungera mellan kattunge och valp. Nu är det inga problem.

Om ni provar att leka med båda två samtidigt? Jag vet att jag brukade bära valpen till kattungen för att visa att det inte var något farligt. Så får kissen nosa lite och ni har koll. Jag tror det som i vårt fall handlar om att kissen är lite osäker på vad ni har tagit hem för något :)

• Ebbagr
    Zadre skrev 2015-01-07 10:53:02 följande:
    Om kattungen var där innan valpen (tycker det låter som det) så skulle jag snarare säga "sälj valpen". Sist in först ut?
    Ursäkta men va är de för nå sätt? " sist in först ut" det låter som de handlar om ett objekt. Om du skulle få tre barn och den äldsta och yngsta inte funkade tillsammans, skulle du adoptera bort den yngsta då? Nej! Det här handla om djur, deras djur, deras familjemedlemmar och då är det inte " sist in först ut" USCH
  • nursebetty

Prova feliway som man sätter i eluttaget. Det kan hjälpa katten att bli trygg i den nya situationen.

• Fral13

Ge katten möjlighet att komma undan. Platser där hunden inte kommer in. Vi hade liknande problem i början. Så vi spärrade av delar av huset med kompostgaller. Då kunde katten själv välja hur mycket hon ville vara i närheten av hunden eller inte. Det tig nog ett halvår innan dom började umgås.

Mycket tid fick vi lägga på att lära hunden hur man umgås med katten. Att man inte jagar, attackerar, hoppar mot den osv. Även katten fick tillsägelse när hon gjorde saker mot hunden som hon inte får.

Det finns alltid två sidor på ett mynt. Glöm inte det.

• Zadre
    Ebbagr skrev 2015-01-18 09:41:34 följande:
    Ursäkta men va är de för nå sätt? " sist in först ut" det låter som de handlar om ett objekt. Om du skulle få tre barn och den äldsta och yngsta inte funkade tillsammans, skulle du adoptera bort den yngsta då? Nej! Det här handla om djur, deras djur, deras familjemedlemmar och då är det inte " sist in först ut" USCH
    ...annars så är det en viss skillnad när det gäller barn... Att du ens gör den jämförelsen... Ska alltid dras till med det mest extrema.
    När det gäller djur så ska man först och främst göra vad man kan för att de ska trivas tillsammans eller åtminstone tolerera varandra. Men går det verkligen inte att få de att vara sams, så för att det ska bli harmoni i flocken så bör man omplacera ett av de bråkande djuren. Och då håller jag fast vid "sist in först ut". Alldeles för många menar att handlar det om en katt och en hund så är det alltid katten som ska gå oavsett om den var först eller ej och det vägrar jag gå med på.
    Säger inte att det måste ske i detta fall, då kattungen är ung och det kan ta tid innan den accepterar hunden.
Svar på tråden Panik Vad ska vi göra med kattungen