rutiner när?
Ungefär när började era barn få in lite rutiner gällande sömn? När somnar de på kvällen och när vaknar de på morgonen?
Mitt barn är snart 6 månader och sover sisådär. Alla tips mottages tacksamt!
Ungefär när började era barn få in lite rutiner gällande sömn? När somnar de på kvällen och när vaknar de på morgonen?
Mitt barn är snart 6 månader och sover sisådär. Alla tips mottages tacksamt!
Jag upplever att det kommer av sig självt så småningom. När barnet äter mer vanlig mat blir det rutiner på måltiderna och då etablerar sig sömnrutinerna där efter. Stressa inte, det kommer.
Jag upplever att det kommer av sig självt så småningom. När barnet äter mer vanlig mat blir det rutiner på måltiderna och då etablerar sig sömnrutinerna där efter. Stressa inte, det kommer.
De övriga mammorna ljuger som fan eller har drillat sina ungar med hemska metoder i de flesta fall . Ytterst få 6 månaders har
Några varaktiga rutiner. Det ändras ju vecka för vecka det där. Införandes av "rutiner" började vi med en tid innan dagisdags, vid 1,5 år, för att det då blev nödvändigt.
Mina tre har fått bra mycket stabilare sömn någon gång mellan 1-1,5 år. Sedan har det kommit perioder med orokig sömn efter det också, men att det är rätt hattigt första året räknar jag kallt med. Skulle se det mer som en glad, oväntad överraskning annars . Yngsta är 1,5 nu och började ganska plötsligt sova hela nätter vid 14 månader. Massor med uppvak innan dess. Vi har inte gjort några som helst förändringar då våra tre börjat sova hela nätter.
Mellan 1 och 2 år har mina börjat skaffa sig fasta sovtider.
Vi började med det nu efter jul, sonen 16 månader. Vi var nämligen tvugna att byta bort spjälsängen och då kände jag att det kanske underlättar med någon sorts rutin - har annars aldrig någon rutini något, haha. Och det har gått super från första kvällen!
Mina småsyskon har haft rutiner långt innan den äldsta.
Om vi tar yngsta som ex.
Så var det ju vakna och amma senast kl 08 eftersom jag skulle föra storasyskon till dagis kl 09. Sen hem. På em skulle gänget hem igen från skola/dagis.
För att bebis inte skulle vara hungrig och inte behöva väckas på alla ställen där vi behövde stanna så var det ju enklast om hon var mätt och vaken vid lämning/hämtnig. Då sätter sig rutiner ganska fort.
Likaså hoppadade storasyskonen isäng kl 20 och från 3-4 månader har alla mina småsyskon haft samma läggtid eftersom det varit enklast att få alla isäng samtidigt. Äldsta sov inte så tidigt föränn hon började dagis, då funkade det ju ändå :)
Min 5 månaders sover lite hipp som happ som hon själv behagar. Jag väljer att bara följa henne, rutiner lär komma tids nog och som det är nu ändrar hon sig vecka för vecka så det hade inte funkat
Jag var tvungen att införa rutiner vid 8 månader med äldsta sonen helt enkelt för att kvällarna blev hopplösa. Det jag gjorde då var att ha hyfsat fasta tider för mat och sovstunder samt att begränsa dagsömnen till två ggr per dag. Strax innan ett år fick jag dra ner dagsömnen till en gång om dagen.
0-6 månader Sov bebisen varannan timme.
Först vid 6-7 månader kunde jag införa lite bättre rutiner.
Sover 09.30-11
Sover 14-16
Sover alltid ute i vagnen oavsett väder.
Lägger sig för natten kl 19 och sover till 07, sovit hela nätter från 3 månader.
Är idag 11 månader.