• llouisesundell

Är det okej att skrämma barn?

Hejsan! 

Jag håller på att skriva en essä i Svenska 3 som ska handla om huruvida det är okej att skrämma barn, mer specifikt i film. Som grundunderlag har jag följande video: 

Om ni inte vill se videon så handlar den i stort sett om mängden av skrämmande scener i barnfilmer är för hög. Han tar upp Bröderna Grimms sagor som ett historiskt exempel och mer nutida exempel så nämns filmer som Coraline, Para-Norman, Snövit, och dessutom Disneyfilmer i allmänhet. 

Jag har mina egna idéer men dessa väljer jag att utelämna här för att inte leda er i någon riktning. 

Frågan är alltså: 
    Borde vi skrämma våra barn?
    Om ja, varför? Hur mycket?
    Vilket ansvar har man som förälder gentemot vad för barnfilmer ens barn ser?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är det okej att skrämma barn?
  • Loriyana

Tror det är väldigt individuellt. Jag var själv väldigt lättskrämd som barn (är det fortfarande) Minns att jag såg "The Wizard from Oz" när jag var fem år och hade mardrömmar långt efteråt (tyckte scenen när häxan smälte var läskig) Min dotter däremot klarar av både Spirited Away och Coraline utan några problem alls! Hon fullkomligt ÄLSKAR "läskiga" filmer. 

Så jag tror man helt enkelt får se på individen.

• Drottningen70

De är ju också väldigt svårt att förutse vad som upplevs som läskigt. Min unge kunde glo på spindelmannen utan att blinka, men började gråta av skräck när han såg jönsonligan på

Mallorca...

Svar på tråden Är det okej att skrämma barn?