Dr Mupp skrev 2015-01-05 18:20:20 följande:
På min sida är kvinnorna ganska korta och männen är som flagstänger. På makens sida är de flesta normallånga.
Nå jag kanske missuppfattade dig, men du skrev att både du och pappan var ganska "korta"? Ja men, då är det gott hopp om längden, om du nu bekymrar dig för det? Det finns plats till os alla i vilket fall, korta som långa, tjocka och smala, det är vi som avgör.
Jag menar bara att det är väldigt sälsynt att man har en "sjuklig" avvikelse, det bör ju utredas om man har den minsta misstanke. Kanske blir han som ett stolpskott som någon i pappas släkt, som just min systeson, eller så blir han kort som dig, för att dina gener är dominanta?
Jag har även ett annat exempel: En kompis har en kort mamma på 1,61 och en pappa på 1,78. men det är en tjej. Hon blev kortare än sin mamma, 1,57. Tjejer brukar att sluta växa tills ca. ett år efter mensen har börjat. Hon fick sin mens vid 10 års ålder. Samma korta mamma fick sen även en dotter och en son med man som är 1,84. Både tjejen och killen blev långa som sin far. Hon fick först sin mens när hon var 16. Pojkar kan plötsligt börja växa som fan, när puberteten sätter in, och de kan växa fram till den slutar. De får ju inte mens.
Äsh, förlåt, men jag är lite insnöat på just gener.