• lemarie

Tips på kolhydratssnåla maträtter?

Går inte på någon diet men skär ner på kolhydraterna då jag upplever att jag mår både psykiskt och fysiskt bättre av det :) Tycker dock det är svårt att variera sig mat-mässigt... 

Vill jättegärna ha tips på maträtter/frukost/lunch osv som är nyttiga och kolhydratssnåla :)

• Svar på tråden Tips på kolhydratssnåla maträtter?
  • DickRex
    lemarie skrev 2015-01-05 13:53:40 följande:

Går inte på någon diet men skär ner på kolhydraterna då jag upplever att jag mår både psykiskt och fysiskt bättre av det :) Tycker dock det är svårt att variera sig mat-mässigt... 

Vill jättegärna ha tips på maträtter/frukost/lunch osv som är nyttiga och kolhydratssnåla :)

Märklig fråga.... Förutsätter att du har googlat lchf middag frukost och varit inne på http://www.lchfgourmet.se/ redan, så vad är det du inte får svar på?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Anonym (M)

Tycker det är precis tvärtom. Tar man bort ris, spannmål, potatis och pasta så kan man variera hur mycket som helst. Men det kräver oftast lite mer arbete.
    Chiafrön till frukost, gillar jag.

• Jasmin Karlsson

Lchfrecept.com tycker jag är en bra sida. Jag kör samma mat som vanligt men tar bort pastan och lägger till grönsaker. Idag t.ex. Kycklingröra (stekt kycklingfilé, grädde, kryddor) med grönsallad och rödkålssallad (hackad rödkål, creme fraiche, majonäs, peppar), mumsigt!

• Jasmin Karlsson

Frukost: turkisk yogurt med frysta bär som tinas upp och ger bärsmak till yogurten, strö på nötter. Om jag är mer hungrig lägger jag till ett ägg och té

• Christabel81

Rysk yoghurt (17%), godare än turkisk, till frukost. På med kokos (icas ekologiska har låg kh-halt) och frön/nötter.

Till lunch (ist. för pasta) är det gott att strimla vitkål och fräsa ca 5 minuter i olivolja. Obs salta och peppra.

• Tow2Mater
    DickRex skrev 2015-01-05 14:07:16 följande:
    Märklig fråga.... Förutsätter att du har googlat lchf middag frukost och varit inne på http://www.lchfgourmet.se/ redan, så vad är det du inte får svar på?
    Var nyfiken eftersom jag gärna vill ha lite nya ideer, men ser det är mycket blomkål och kokos...

Men att kalla micrad smält ost med lite grönsaker i för "ostpizza" ? ;)  va!
Svar på tråden Tips på kolhydratssnåla maträtter?