• Ronga

För oss som vill äta glutenfritt

Jag har bestämt mig för att sluta äta gluten. Jag vet inte om jag är allergisk mot det, ska testa mig så fort jag kan, men oavsett så tänker jag sluta äta gluten.

Men ett stort problem uppstår för mig som är ganska ny inom detta. VAD ska jag äta? Vill inte äta bröd öht, glutenfritt eller inte. Så mackorna kan man säga hejdå till (det gör ont!). Blir förmodligen aldrig mer pizza, pasta/spaghetti, hamburgare eller bullar och kex.

Så vad rekommenderar ni för något? Vad äter ni till frukost, vad äter ni till mellanmål (förutom frukt?) och hur stillar ni hungern på kvällarna?

Tack!

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt
  • Molle1981
    Ronga skrev 2015-01-06 23:25:58 följande:
    Tänker avvakta i en vecka, är jag helt problemfri (som jag hittills varit) så är det en självklarhet att jag är glutenintolerant, även om jag fortfarande ska testa mig. Man kan ju aldrig vara riktigt säker.
    Testa dig först. Gluten kan vara tufft även för dem som inte har utvecklat celiaki. Det kan även vara något bakomliggande som en infektion eller annan sjukdom som ligger till grund för din glutenöverkänslighet.

Så även om du får ett negativt svar på celiaki, så kan du fortfarande vara känslig mot gluten och mår du då bättre av att minska ner på gluten, så tycker jag att du ska göra det, dock kommer du förmodligen inte behöva vara lika strikt som en person med celiaki bör vara.
  • Ronga
    Molle1981 skrev 2015-01-10 00:16:18 följande:
    Testa dig först. Gluten kan vara tufft även för dem som inte har utvecklat celiaki. Det kan även vara något bakomliggande som en infektion eller annan sjukdom som ligger till grund för din glutenöverkänslighet.

Så även om du får ett negativt svar på celiaki, så kan du fortfarande vara känslig mot gluten och mår du då bättre av att minska ner på gluten, så tycker jag att du ska göra det, dock kommer du förmodligen inte behöva vara lika strikt som en person med celiaki bör vara.
    Kan mycket väl vara något åt det hållet. Ska ringa VC och boka tid på måndag.
  • Annelie 76
    Ronga skrev 2015-01-06 23:25:58 följande:
    Tänker avvakta i en vecka, är jag helt problemfri (som jag hittills varit) så är det en självklarhet att jag är glutenintolerant, även om jag fortfarande ska testa mig. Man kan ju aldrig vara riktigt säker.
    Du måste äta gluten när du testar dig annars kommer testet visa att du är frisk. Glutenintolerans är en sjukdom som bara ger symptom när man äter det, så fort man slutar försvinner symptomen vilket du märkt.
  • Molle1981
    Ronga skrev 2015-01-10 04:11:27 följande:

Kan mycket väl vara något åt det hållet. Ska ringa VC och boka tid på måndag.

Tycker jag du ska göra :)
  • Cemina

Tänk på att om du börjar utesluta gluten ur din kost innan du gjort provet så ökar risken för att resultatet är felaktigt.

Jag slutade äta gluten för ett år sen, mina magproblem är helt borta. Har råkat få i mig det av misstag några gånger och då har jag reagerat kraftigare än när jag åt det regelbundet.

Det kan vara lite klurigt innan man är van att tänka glutenfritt, men man vänjer sig snabbt.

Du nämnde att du vill äta mer kolhydrater än LCHF, då kan du ju fortsätta äta ris och potatis som vanligt, även mycket grönsaker och frukt! Jag gillar inte heller riktigt de glutenfria produkterna då det är så mycket konstiga ingredienser i dem, men jag har hittat ekologisk bovetepasta som bara innehåller bovete, funkar riktigt bra!

Till bakning kan du göra en egen mjölmix, har inte receptet nu men om du googlar lite går det säkert att hitta. :) Jag gjorde sockerkaka på det en gång och det smakade minst lika gott som "vanlig" sockerkaka.

www.56kilo.se (måttlig lchf) och www.nillaskitchen.com är två riktigt bra receptbloggar för inspiration.

• Ronga
    Annelie 76 skrev 2015-01-10 09:29:27 följande:
    Du måste äta gluten när du testar dig annars kommer testet visa att du är frisk. Glutenintolerans är en sjukdom som bara ger symptom när man äter det, så fort man slutar försvinner symptomen vilket du märkt.
    Yes, jag vet  
    Tack!
    Cemina skrev 2015-01-10 14:59:46 följande:

Tänk på att om du börjar utesluta gluten ur din kost innan du gjort provet så ökar risken för att resultatet är felaktigt.

Jag slutade äta gluten för ett år sen, mina magproblem är helt borta. Har råkat få i mig det av misstag några gånger och då har jag reagerat kraftigare än när jag åt det regelbundet.

Det kan vara lite klurigt innan man är van att tänka glutenfritt, men man vänjer sig snabbt.

Du nämnde att du vill äta mer kolhydrater än LCHF, då kan du ju fortsätta äta ris och potatis som vanligt, även mycket grönsaker och frukt! Jag gillar inte heller riktigt de glutenfria produkterna då det är så mycket konstiga ingredienser i dem, men jag har hittat ekologisk bovetepasta som bara innehåller bovete, funkar riktigt bra!

Till bakning kan du göra en egen mjölmix, har inte receptet nu men om du googlar lite går det säkert att hitta. :) Jag gjorde sockerkaka på det en gång och det smakade minst lika gott som "vanlig" sockerkaka.

www.56kilo.se (måttlig lchf) och www.nillaskitchen.com är två riktigt bra receptbloggar för inspiration.

Tackar!
  • Annelie 76

Det finns bönpasta och nudlar gjorda på konjakrot som är gluten och nästan kolhydratfria. Risnudlar och glasnudlar är också glutenfria. Risnudlar funkar jättebra som ersättning för spagetti eller tagliatelle.

• Ronga
    Annelie 76 skrev 2015-01-10 16:05:06 följande:

Det finns bönpasta och nudlar gjorda på konjakrot som är gluten och nästan kolhydratfria. Risnudlar och glasnudlar är också glutenfria. Risnudlar funkar jättebra som ersättning för spagetti eller tagliatelle.

Tack för tipset!
    Tänkte handla idag, så det är något att hålla utkik efter ;)
  • Illusion

Äter ris istället för pasta etc. Sedan tål jag knäckebröd bra och havregryn. Det reagerar jag inte på. Rågbröd kan också fungera. Emellanåt fuskar jag, men det gör jag inte opåmind sas. 

• Ronga

Köpte glutenfritt bröd igår. Tonfisk, rödlök, majonäs i en röra som pålägg..super!

• karolinak

oj! det finns massor du kan äta :D jag äter varken gluten eller saker som innehåller mjölkprudukter :)

Jag kan varm rekommendera bönpasta, samma konsistens som vanlig pasta och finns som både spaghetti och tagliatelle (finns på ica Maxi). Knäckebröden är goda och det finns ju även glutenfritt bröd även om jag hellre bakar eget bröd med glutenfritt mjöl. Tänk på att du inte kan dricka öl tillexempel. 

Du an söka på nätet efter veganrecept för de brukar inte innehålla gluten och sen kan du ju lägga till kött om du känner för det. 

Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt