• ettstegitaget

Kattungar, skötsel, mat

Hej alla kattvänner!

Min underbara katt har fått en kull ungar som nu är 6 veckor gamla. Allt detta är nytt för mig och jag har försökt läsa på kring vad jag måste göra osv. Tar gärna emot tips. 

Det stora bekymret just nu är att mamman äter upp kattungarnas mat. Varför gör hon så? Jag läste att man ska börja ge kattungarna mat vid 3 veckors ålder, och att denna skulle vara uppblött i vatten, vilket jag alltså gjort. Även vatten började jag ställa in då. Men jag funderar mycket på varför eftersom kattungarna inte rör maten, men mamman börjat länsa deras fat. Detta utöver den mat jag serverar henne på hennes vanliga plats.

Avmaskning. När ska det göras?

Skriv, skriv, skriv du som vet hur detta går till. 

• Svar på tråden Kattungar, skötsel, mat
  • Anonym (L)

Det jag kan tänka mig är att mamman behöver mycket mer mat nu när ungarna är så stora och diar mycket mer. Vår katta magrade något väldigt när hon fick ungar.

Har du flyttat kattungarna till matskålen? Tror att vi gjorde det med våra, så de efter ett tag förstod att det var mat där .

• ettstegitaget

Hon är vanligtvis en mycket kräsen dam. Äter bara tonfisk och torrfoder, rör aldrig något annat. Men nu, låter hon den egna maten vara och slänger sig över ungarnas mat. Och även deras vatten dricker hon upp. Allt detta alltså medan hennes egna skålar i köket är fulla eller halvfulla med den mat hon brukar äta.

Jag har tänkt att hon kanske visar dem hur de ska göra men det verkar konstigt att de små inte plockar upp budskapet nu.

Svar på tråden Kattungar, skötsel, mat