• tfm930mj

Samma ersättning - andra barnet?

Hej

Vi har ett barn född mars -14. Jag/mamman kommer börja jobba igen mars -15 på 75%. Nästa barn är nu beräknad till slutet av augusti -15.

Påverkas min FGI/SGI av att jag kommer arbeta 75% från och med mars? Jag har tidigare jobbat heltid under flera år.

Om jag vill gå hem 60 dagar innan beräknad förlossning, måste jag då ta ut FP-dagar för att skydda min FGI/SGI och få ut samma ersättning som tidigare? 

Pappan ska vara hemma 6 månader med barn 1 från mars -15. Vad händer med hans FGI/SGI om han väljer att inte ta ut FP 5 dagar / vecka?

• Svar på tråden Samma ersättning - andra barnet?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du går tillbaka till arbete på 75 % så kommer din SGI att baseras på din deltidsinkomst. Det påverkar din ersättning när du vabbar eller själv blir sjuk. Slutar du arbeta helt blir din SGI 0 kronor. Då har du inte rätt till ersättning vid vab eller egen sjukdom.

För att skydda din SGI behöver du ta ut föräldrapenning för de 25 % som du går ner i tid. Är du hemma på heltid behöver du ta ut föräldrapenning fem dagar/vecka.

Om den andra föräldern har arbetat heltid i minst sex månader utan avbrott kan hans SGI vara skyddad i tre månader från att han helt avbryter sitt arbete. När de tre månaderna tar slut behöver han övergå till annat SGI-skydd, som att ta ut föräldrapenning fem dagar/vecka. Gör han inte det kommer hans SGI att påverkas. Arbetar han ingenting blir hans SGI 0 kronor.

Däremot har ni rätt till samma föräldrapenning för nästa barn när du blir gravid innan första barnet hunnit bli ett år och nio månader. Ni har även rätt till samma föräldrapenning för ert första barn tills det barnet fyller två år. Det kallas för FGI.

Här kan du läsa mer om SGI-skydd efter barnets ettårsdag:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Samma ersättning - andra barnet?