• Nidingbane

Vad beror egentligen Islamofobi på?

Kan det ligga någon förbisedd djupare, ja rent av mänsklig orsak till detta som vi idag kallar för Islamofobi?  
    Nu vill jag först klargöra att jag inte försvarar den senaste tidens dåd mot muslimer och moskéer på något sätt! Nej absolut inte, vad jag däremot inte kan låta bli att fundera på är ju detta att idag även många kristna får lida av att inte många muslimer gillar dem!
    Liknande spänningar finns ju på många andra håll mellan religioner. Så även om jag nu absolut inte förvarar dess illdåd, så kan jag således inte låta bli att fundera om inte det kan ligga något mer djupare när nu människor reagerar som de gör även här i Sverige. Är det bara frågan om okunskap och ovilja?
    Jag vill alltså se det hela i ett större perspektiv dvs. hur reagerar vi människor mot varandra på andra håll i världen i liknande förhållanden? Vad är det i så fall som nu skulle göra de som bor i Sverige annorlunda? osv.

Detta tycker jag borde vara självklara tankar hos t ex politiker.

• Svar på tråden Vad beror egentligen Islamofobi på?
  • jaghopparhögt

Islamofobi ligger nog naturligt hos de flesta svenskar eftersom vi har en sådan extremt stark ateistisk kultur. Det är väldigt främmande för oss att religiösa tar plats. Vi är vana att kunna mobba religiösa offentligt, eller att dom öppet ber om ursäkt för sin existens (svenska kyrkan) eller att dom helt håller sig för sig själva (judarna).

• umm abdilleh

Det beror på okunskap och rädsla för nåt som är annorlunda än sig sj

• Princessarwen

Tror inte alltid att det handlar om religionen i sig för det är enbart okunskap.
    Snarare kulturen i många av de länder där befolkningen mestadels består av muslimer. Jämfört med hur vi i västvärlden lever så skiljer det sig en del om man generaliserar och även synsätt på vilken "roll" mannen samt kvinnan har.
    Är gift med en muslimsk man.

• jaghopparhögt
    Princessarwen skrev 2015-01-03 23:22:18 följande:

Tror inte alltid att det handlar om religionen i sig för det är enbart okunskap.
    Snarare kulturen i många av de länder där befolkningen mestadels består av muslimer. Jämfört med hur vi i västvärlden lever så skiljer det sig en del om man generaliserar och även synsätt på vilken "roll" mannen samt kvinnan har.
    Är gift med en muslimsk man.

Vadå inte handlar om religionen? Har du glömt att svenskar har fått lära sig i ca 80 år att religion bara är trams?
  • Princessarwen

Nu förstår jag inte hur du menar alls men det är kanske inte meningen då vi säkerligen inte har i närheten samma livserfarenhet av ämnet.

• Arcnice

Islamofobi måste vara modern tids största nonsensord och har inget med fobi i huvud taget att göra.

Jag tror att det till stor del handlar om att många inte vill ha in mer religiösa influenser i samhället och särskilt inte från en religion och i förlängningen kulturer som på många sätt är kvar i medeltiden.

Personligen föraktar jag alla religioner och tycker t.ex. att det är fel att medlemskapsavgiften till Svenska kyrkan dras på skattsedeln. Av den anledningen vill jag verkligen inte att fler religiösa stollar ska få något som helst inflytande i samhället och ser det som ett stort problem i fall politiker och samhället i stort släpper efter för krav ifrån religiösa grupper. Vill man att sin religion ska få styra politiken i ett land ska man helt enkelt inte bosätta sig i ett sekulärt land som Sverige. Och i fall någon undrar tycker jag det är lika fel når t.ex. KD försöker få igenom saker med hänvisning till Kristendomen. 

Come with me if you want to be awsome!
  • dirty88

Hej.

Vi människor ogillar allt som inte är oss nära. Allt som inte är likt vårat sätt anses främmande och eventuellt fientligt. Detta är på det biologiska planet.

På det mer medvetna, intellektuella, moderna planet så ser väl de flesta på islam som den sämsta av alla religioner. Religion över huvud taget är för oss fritänkande människor pinsamt. 

Åter till varför islam ses som den sämsta av religionerna.
    Islam är den mest tidsretarderade religionen och den vägrar utvecklas. Den ligger så långt efter det moderna samhällets utveckling att den inte riktigt har någon plats här. Den har också överlägset flest ordagranna följare och den leder till mest död i världen.

Ett annat problem är att Islam är starkt kopplad till stat och lagstiftning i många muslimska länder. Alltså. Lagar skrivs baserade på Koranens texter istället för sunt förnuft. Hela samhällen lever kring tron på islam, precis som med kristendomen för några hundra år sedan. Detta gör att du har en helt folk med vansinnigt konstiga värderingar samt en avsaknad av vetenskaplig utbildning.

En annan sak jag aldrig riktigt förstått med all religion är hur någon kan kalla sig kristen, muslim, jude eller liknande om dom tillåter sig själva att inte läsa bibeln ordagrant. Avsäger man sig inte hela iden med religionen då? Om en kristen person låtsas som att allt vidrig som står i bibeln inte finns, är den personen verkligen kristen?

• Nidingbane
    jaghopparhögt skrev 2015-01-03 15:52:40 följande:

Islamofobi ligger nog naturligt hos de flesta svenskar eftersom vi har en sådan extremt stark ateistisk kultur. Det är väldigt främmande för oss att religiösa tar plats. Vi är vana att kunna mobba religiösa offentligt, eller att dom öppet ber om ursäkt för sin existens (svenska kyrkan) eller att dom helt håller sig för sig själva (judarna).

Jag kan inte säga emot dig. Nej jag tycker snarare det var en ny intressant spännande tanke du kom med. Men även om vi inte är bundna vid religionernas alla måsten längre här i väst, så har då jag ändå uppfattat att väldigt många är andliga ändå. Men utan att vilja se sig såsom tillhörande någon speciell religion. I alla inte med de gamla religionernas doktriner.

Nu tillhör egentligen inte det här det jag vill ta upp i tråden. Men lika väl som du nu påstår att den ateistiska kulturen skulle vara på frammarsch så menar jag även nyandlighets kulturerna är det. Detta då efter vad de mer etablerade religionerna idag påstår och som jag vet de tycker är högst beklagligt.

Vi här i väst har ju vid det här laget haft en lång tid med ett fritt tänkande. Där det egentligen varit fritt att tänka och fantisera ihop sin egen gudsbild mm sedan upplysningstiden om man nu ändå vill ha en tro på något högre. Kan det må vara detta fria sättet att få tänka som man nu ser som hotat?

Där man helt enkelt inte kan förstå hur man frivilligt underkastar sig religionens ok på det sättet som nu många flyktingar har gjort. Man kan kanske inte förstå så lätt att religionen i sig är en del av deras identiteter, ja rent av det enda man har fått med sig ifrån sitt hemland osv, dvs det enda man har kvar känner sig hemma i.  
  • Nidingbane

Jag kan inte säga emot dig. Nej jag tycker snarare det var en ny intressant spännande tanke du kom med. Men även om vi inte är bundna vid religionernas alla måsten längre här i väst, så har då jag ändå uppfattat att väldigt många är andliga ändå. Men utan att vilja se sig såsom tillhörande någon speciell religion. I alla fall inte med de gamla religionernas doktriner.

Nu tillhör egentligen inte det här det jag vill ta upp i tråden. Men lika väl som du nu påstår att den ateistiska kulturen skulle vara på frammarsch så menar jag även nyandlighets kulturerna är det. Detta då efter vad de mer etablerade religionerna idag påstår och som jag vet de tycker är högst beklagligt.

Vi här i väst har ju vid det här laget haft en lång tid med ett fritt tänkande. Där det egentligen varit fritt att tänka och fantisera ihop sin egen gudsbild mm sedan upplysningstiden om man nu ändå vill ha en tro på något högre. Kan det må vara detta fria sättet att få tänka som man nu ser som hotat?

Där man helt enkelt inte kan förstå hur man frivilligt underkastar sig religionens ok på det sättet som nu många flyktingar har gjort. Man kan kanske inte förstå så lätt att religionen i sig är en del av deras identiteter, ja rent av det enda man har fått med sig ifrån sitt hemland osv, dvs det enda man har kvar känner sig hemma i.  

• Nidingbane
    umm abdilleh skrev 2015-01-03 23:15:44 följande:

Det beror på okunskap och rädsla för nåt som är annorlunda än sig sj

Du har rätt. Men man får inte glömma att ju konstigare man kan tycka någon är, desto konstigare kan då denne tycka att du själv är. Reaktionen är alltså oavsett vad den än bygger på rent igenom mänsklig och varit något som jag skulle vilja påstå präglat mänskligheten i alla tider. Det är alltså inte bara någonting som nu muslimer blir drabbade utav. Själv tänker jag på hur det t ex var i för de första kristna i det gamla rom osv. Människan är rent igenom "dum" många gånger när det gäller det som är främmande och okänt för henne tyvärr. Frågan är vad man ska göra åt det? Reaktionen och djupet av den har onekligen en mycket större vidd än vad jag menar politiker idag verkar vilja inse. Där i tror jag problemet i själva verket ligger. Jag tycker t ex såhär att politiker är alldeles för ytliga, ja inte vill se djupet av att vara människa många gånger t ex. hur vi reagerar, ja reagerat i alla tider osv.

Obs. Nu försvarar jag inte avskyvärda handlingar som sker i okunnighetens namn. Nej vad jag vill försöka säga är att jag anser att problemet är betydligt mer komplex än vad man se och lösa rent ideologiskt.
  • umm abdilleh
    Nidingbane skrev 2015-01-04 13:27:25 följande:

Du har rätt. Men man får inte glömma att ju konstigare man kan tycka någon är, desto konstigare kan då denne tycka att du själv är. Reaktionen är alltså oavsett vad den än bygger på rent igenom mänsklig och varit något som jag skulle vilja påstå präglat mänskligheten i alla tider. Det är alltså inte bara någonting som nu muslimer blir drabbade utav. Själv tänker jag på hur det t ex var i för de första kristna i det gamla rom osv. Människan är rent igenom "dum" många gånger när det gäller det som är främmande och okänt för henne tyvärr. Frågan är vad man ska göra åt det? Reaktionen och djupet av den har onekligen en mycket större vidd än vad jag menar politiker idag verkar vilja inse. Där i tror jag problemet i själva verket ligger. Jag tycker t ex såhär att politiker är alldeles för ytliga, ja inte vill se djupet av att vara människa många gånger t ex. hur vi reagerar, ja reagerat i alla tider osv.

Obs. Nu försvarar jag inte avskyvärda handlingar som sker i okunnighetens namn. Nej vad jag vill försöka säga är att jag anser att problemet är betydligt mer komplex än vad man se och lösa rent ideologiskt.

Fast det hade ändå varit underbart om man kunde vara som man är och alla koncentrerade sig på aig själva iatället för på andra. Tyvärr fick du inte lika långt svar av mig som du själv gav )
  • Ronga

Propaganda. Islamofobin tog egentligen sitt största steg någonsin efter 9/11 attacken. I många amerikanska filmer ser vi att araber/muslimer är terrorister och gillar att spränga saker i luften. 
    Idag har vi ISIS som ett exempel. Finns det ett helvete så lär alla Isis anhängare hamna där, det är inte muslimer, det är massa ex-fångar från olika arabiska nationer som släppts fri och som man gett vapen och mycket pengar till för att skapa oreda i dessa områden. 

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • jaghopparhögt
    Nidingbane skrev 2015-01-04 13:27:25 följande:

Fundera över hur kul det antagligen är att vara Jehovas vittne eller Livets ord eller någon annan frikyrka i dagens Sverige. Men folk tänker inte på det eftersom de tar för givet att mobba jehovas  vittnen är något som är helt okej.
  • Nidingbane
    jaghopparhögt skrev 2015-01-04 17:56:51 följande:
    Fundera över hur kul det antagligen är att vara Jehovas vittne eller Livets ord eller någon annan frikyrka i dagens Sverige. Men folk tänker inte på det eftersom de tar för givet att mobba jehovas  vittnen är något som är helt okej.

När det gäller kunskap och JV så har jag med mitt intresse för religion lärt mig att JV syn på vem t ex Jesus var ingalunda är någonting nytt eller gör dem speciellt unika. Nej Antitrinitarism som deras m fl. kritik mot treenigheten kallas för är t ex lika gammal som kristendomen själv om inte äldre. Innan romkyrkans lära spred sig så lär t ex en lära som kallas för Arianism efter presbytern Arius som först lär ha varit vida spridd i det gamla rom. Det lär t ex ha varit genom denna lära som Jesus först lär ha blivit känd ibland allmänheten i Rom. Och det var definitivt genom den läran som de germanska stamfolket först fick kännedom om Jesus. Så jag har numer därför all respekt för JV och liknande.

• Nidingbane
    umm abdilleh skrev 2015-01-04 16:23:52 följande:
    Fast det hade ändå varit underbart om man kunde vara som man är och alla koncentrerade sig på aig själva iatället för på andra. Tyvärr fick du inte lika långt svar av mig som du själv gav )
    Jo, det är sant. För även om vi har olika lätt att acceptera det man inte är van vid. Så skulle vilja påstå att vi människor är ofullständiga på såhär sätt. Ja, detta är någonting vi vanliga människor ideligen måste kämpa med. De enda egentligen som nått fulländning på såhär sätt, är ju egentligen våra religioners förgrundsfigurer som t ex Jesus, Muhammed, Buddha m fl.  
  • rfoto
    Nidingbane skrev 2015-01-03 15:16:09 följande:

Kan det ligga någon förbisedd djupare, ja rent av mänsklig orsak till detta som vi idag kallar för Islamofobi?  
    Nu vill jag först klargöra att jag inte försvarar den senaste tidens dåd mot muslimer och moskéer på något sätt! Nej absolut inte, vad jag däremot inte kan låta bli att fundera på är ju detta att idag även många kristna får lida av att inte många muslimer gillar dem!
    Liknande spänningar finns ju på många andra håll mellan religioner. Så även om jag nu absolut inte förvarar dess illdåd, så kan jag således inte låta bli att fundera om inte det kan ligga något mer djupare när nu människor reagerar som de gör även här i Sverige. Är det bara frågan om okunskap och ovilja?
    Jag vill alltså se det hela i ett större perspektiv dvs. hur reagerar vi människor mot varandra på andra håll i världen i liknande förhållanden? Vad är det i så fall som nu skulle göra de som bor i Sverige annorlunda? osv.

Detta tycker jag borde vara självklara tankar hos t ex politiker.

Mustafa misstänker rasister, kristna invandrare från Mellanöstern eller andra muslimer.
  • Ronga

Det är en äcklig värld vi lever i där intressen spelar stor roll. 
    I Saudiarabien får kvinnor inte köra bil, snattar du så blir du av med handen på det gamla goda sättet. Kritiserar du Islam blir du fängslad och piskad. Wahhabismen har störst fäste i Saudiarabien. Wahhabismen är den brutalaste versionen av Islam som är föraktad av alla sunni & shia muslimer (vilket utgör 95% av alla muslimer).

Saudiarabiska sheiker & andra människor med mycket pengar sponsrar terrorgrupper som ISIS, AlQaida osv. MEN, allt detta tycks USA skita fullständigt i, och man samarbetar med Saudiarabien. Ett land med 0 frihet och kanske starkast kvinnoförtryck i världen. 

Allt handlar om INTRESSEN. Det ÄR så simpelt. USA tillåts bygga baser runt om i Saudiarabien, man får olja. Och USA betalar tillbaks med högteknologiska vapen och man tränar saudiska soldater.

Saudiarabien är den största boven, den ENDA islamistiska staten som ligger bakom mycket tillsammans med USA av mellanösterns förfall.

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
Svar på tråden Vad beror egentligen Islamofobi på?