• Hane

Min missbrukande bror

Hej, det är mitt första inlägg på familjeliv. 

Tänkte att några med samma erfarenhet som mig kanske kunde ge mig råd hur jag ska hantera en mycket delikat situation.

Det är så att min bror som jag knappt haft någon kontakt med alls under min uppväxt, han har bott i grannlandet norge, och missbrukat sen han var runt 13 år gammal, tills nu 35 år gammal.

För ca 4 veckor sedan så hittade jag hans nummer på internet och lyckades få tag i honom efter många års undrande om hans hälsa. Jag berättade att det vore trevligt att ses igen, och han tyckte det med. Vips så stod han utanför vår farsas dörr utan att ens hört av sig att han skulle komma. 

Vi var ju såklart överraskade och glada att se honom vid liv. Han fick bo hos morsan och farsan ett tag bestämde de. Med villkor att det var drog och alkoholfritt. Detta bröt han så fort han kunde mer eller mindre, och han blev utslängd och fick en bussbiljett betald där han kom från. 

Nu 4 veckor senare (igårkväll), så hör han av sig till mig på telefon och ber om ursäkt för senast, jag säger att det är ok men vill att han själv ska ta tag i sitt liv innan det är för sent. 

Idag på morgonen ringer han och säger att han är på väg hem till oss igen, jag säger att det inte går.. han har igen köpt en biljett till oss utan att höra av sig.. vet inte riktigt vad vi ska ta oss till.. 

Jag å min fru lever på egen hand i samma stad som mina föräldrar, måste ja tilägga, vi bor alltså inte tillsammans. 

Hur i hela fridens namn ska vi lösa detta? Han verkar inte vilja lyssna på uppmaningarna att åka hem igen heller, vi kan ju inte hindra honom från att komma till vår stad direkt. 

• Svar på tråden Min missbrukande bror
  • Anonym (Lugn och fin)

Förstår inte er som är så aggressiva mot TS. Har arbetar med missbrukare i 10 år inom kriminalvården. Har dessutom en äldre bror som är amfetaminmissbrukare. Han har lurat brallorna av hela släkten varje chans han fått sedan 15 års ålder. Han är 48 år idag och vi har ingen kontakt sedan ca 15 år tillbaka. Jag måste skydda mig själv och mina barn. Mina stackars föräldrar däremot försöker ha kontakt och hjälpa till då och då. Slutar alltid med att de blir lurade och besvikna.

Jag tycker du har fått mycket bra råd här TS. Människor som är inne i missbruk har bara det i tankarna. Drogerna är viktigare än barn, hälsa, relationer, ja allt. Inte förrän missbrukaren verkligen, och då menar jag VERKLIGEN, nått botten och känner att nu måste jag göra en förändring, kan det bli ändring. Det är lätt att bli medberoende och underlätta missbruket fast man ingenting helllre vill än att det ska upphöra. Sorgligt men sant! Och, detta är ganska så allmängiltigt vad gäller gravt missbruk.

• Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:15:56 följande:

Såna som mig?

Du menar med empati och låter beteendet avgöra i hur jag ska agera.

Än eventuellt nått han stoppar i sig?

Tyvärr finns det alldeles för få av mig, som vägrar sprida/hänge sig stigman.

Men bara för jag inte är empatibefriad och ignorant som du.

Så kan jag mycket väl komma till slutsatsen att det inte går vara nära denna person.

Men den bedömningen tar jag inte innan jag vet i hur han agerar.

Kan man inte ge sin bror en vettig chans, vem faan då är värd en chans?

Måste säga att du verkar ju mer än lovligt naiv.
  • Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:25:29 följande:
    Förstår inte er som är så aggressiva mot TS. Har arbetar med missbrukare i 10 år inom kriminalvården. Har dessutom en äldre bror som är amfetaminmissbrukare. Han har lurat brallorna av hela släkten varje chans han fått sedan 15 års ålder. Han är 48 år idag och vi har ingen kontakt sedan ca 15 år tillbaka. Jag måste skydda mig själv och mina barn. Mina stackars föräldrar däremot försöker ha kontakt och hjälpa till då och då. Slutar alltid med att de blir lurade och besvikna.

Jag tycker du har fått mycket bra råd här TS. Människor som är inne i missbruk har bara det i tankarna. Drogerna är viktigare än barn, hälsa, relationer, ja allt. Inte förrän missbrukaren verkligen, och då menar jag VERKLIGEN, nått botten och känner att nu måste jag göra en förändring, kan det bli ändring. Det är lätt att bli medberoende och underlätta missbruket fast man ingenting helllre vill än att det ska upphöra. Sorgligt men sant! Och, detta är ganska så allmängiltigt vad gäller gravt missbruk.

Så man lär sig inom missbrukarvården att generalisera och avhumanisera missbrukaren?
    Vad är syftet till göra så?

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:30:05 följande:
    Måste säga att du verkar ju mer än lovligt naiv.

Hur kommer du fram till detta?
    Du menar bara för jag inte slänger personen under bussen omgående?
    Visste inte det var att vara naiv, trodde det var medmänsklighet.
    Sen om han är sånt svin som du och TS säger, så lär ju detta visa sig snabbt, och då tar man till åtgärder därefter.

Tror inte ens förstår vad jag säger, är nått oklart så varför inte fråga mig?
    Än göra antagande som du inte kan styrka, från nått jag skrivit här.
    Sagt man ska agera i hur personen är och inte eventuell substans man intar.
    Varför man ska generalisera som du gör, förstår jag inte heller.

Vad är syftet med detta?
    Påminner rätt mycket om rasism, fast då med någon som tar droger än vara av en viss "ras".

• Hane

å min broders försvar så ville han göra rätt för sig genom att betala för sin vistelse hos oss. Men med tanke på de trauman min familj gått igenom pga alkoholkonsumtion genom åren så skulle aldrig morsans hjärta orka med en till fyllebult med agressionsproblem och vanföreställningar .

Han fick komma till en fristad, våran fristad. Men hans beroende var starkare än viljan att ha en fungerande relation med oss. Må låta hårt, men jag är mer intresserad av morsans psykiska hälsa än att ta en chans , igen.

Det finns många mer ingredienser som jag kan övertyga er med att det inte skulle fungera men jag tackar för mig.

• Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:35:04 följande:

Så man lär sig inom missbrukarvården att generalisera och avhumanisera missbrukaren?

Vad är syftet till göra så?

Nej absolut inte! Man lär sig vad droger gör med människor och man ser hur anhöriga lider. Jag försöker ofta göra utredningar för att få till behandling istället för fängelse, sk kontraktsvård. Tyvärr går det ofta åt helvete för att missbrukaren själv inte är redo att ta emot behandling.
  • Hane

Carnitas, såg precis att du verkar ju vara inne i varje tråd här och försvara varenda missbrukare. ok om det är din grej kör på, det behövs säkert. Men kom inte till mig och säg att jag inte bryr mig om människor eller min bror, för det gör jag. Men jag har ansvar för mina egna först och främst . Känner som sagt inte min bror, han har Hållt sig gömd från oss i flera år , hade säkert sina skäl , men vi är inte skyldiga till hans livsval . Ha det gott nu lnar diskussionen

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:49:54 följande:
    Nej absolut inte! Man lär sig vad droger gör med människor och man ser hur anhöriga lider. Jag försöker ofta göra utredningar för att få till behandling istället för fängelse, sk kontraktsvård. Tyvärr går det ofta åt helvete för att missbrukaren själv inte är redo att ta emot behandling.

Vilket i praktiken gör så du generaliserar och avhumaniserar.
    Jag är medveten om att missbrukare har en mycket större tendens att jävlas med sin omgivning, men inte ens nära 100%.
    Och hur svårt är det att vara vaksam men ge en chans?

Sen hur någon kan inbilla sig att hot om fängelse eller hot om vård, skulle få någon att sluta.
    Det är nått vi kan kalla naivt.
    Det finns lösningar i andra länder, som har visat sig ha stora framgångar på antalet missbrukare.
    Där man valt att sluta behandla drogkonsumtion som ett brott, och börjat hantera det som en hälsofråga.
    Med stor framgång måste man även tillägga.

• Anonym (Lugn och fin)
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 22:49:54 följande:

Men du förstår väl att det faktiskt går att göra vissa generaliseringar kring människors beteenden va? Annars skulle ju forskning kring behandling och dyl inte kunna bedrivas. Jag tänker att det finns ganska tydliga mönster som följer av vissa psykiska åkommor. Kan ju vara exempelvis psykoser, finns ju vissa kriterier som skall uppfyllas.

neuropsykiatriska funktionshinder, GAD, hypokondri, torgskräck, SUBSTANSMISSBRUK etc.
  • Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 22:56:19 följande:

Vilket i praktiken gör så du generaliserar och avhumaniserar.

Jag är medveten om att missbrukare har en mycket större tendens att jävlas med sin omgivning, men inte ens nära 100%.

Och hur svårt är det att vara vaksam men ge en chans?

Sen hur någon kan inbilla sig att hot om fängelse eller hot om vård, skulle få någon att sluta.

Det är nått vi kan kalla naivt.

Det finns lösningar i andra länder, som har visat sig ha stora framgångar på antalet missbrukare.

Där man valt att sluta behandla drogkonsumtion som ett brott, och börjat hantera det som en hälsofråga.

Med stor framgång måste man även tillägga.

Ok! Jag backar i diskussionen med dig. Förstår nu att du är drogliberal. Gott så!
  • Carnitas
    Hane skrev 2015-01-04 22:54:04 följande:
    Carnitas, såg precis att du verkar ju vara inne i varje tråd här och försvara varenda missbrukare. ok om det är din grej kör på, det behövs säkert. Men kom inte till mig och säg att jag inte bryr mig om människor eller min bror, för det gör jag. Men jag har ansvar för mina egna först och främst . Känner som sagt inte min bror, han har Hållt sig gömd från oss i flera år , hade säkert sina skäl , men vi är inte skyldiga till hans livsval . Ha det gott nu lnar diskussionen

Försvarar ingen, om du läser vad jag skriver så kommer även du förstå detta.
    Folk gör horribla påstående, när det kommer till droger.
    Då kommer jag tillbaka med saklighet, logik och fakta.
    Ingen tjänar på stigmatisering och alla tjänar på reda ut vad som är vad.

Du har ju en perfekt tråd du kan läsa, om homon som är 17år och är så kär att han inte fattar att han är ihop med en fullfjädrad missbrukare.
    Som skadar honom hela tiden.
    Så kommer du rätt snabbt inse, att jag står för mina ord.
    Att man ska se hur folk är, inna man dömer dom.

Du ser ju både på dig och "lugn och fin", att det inte finns någon process mellanen neutral uppfattning av en person.
    Till fördöma den som ett svin.
    Varför ska man hoppa över dessa steg, bara för att den råkar inta en drog.

Sen ska vi tillägga att det är jävligt få som blir missbrukare, och det är oftast här en konflikt kommer in.
    Har inte ifrågasatt dig på om han är missbrukare eller inte, skulle kunna göra detta.
    Då det är lite vagt kring detta missbruk ter sig, men väljer att inte göra detta.
    Då kärnfrågan är av en helt annan art.

• pyssel
    Hane skrev 2015-01-04 22:42:53 följande:

å min broders försvar så ville han göra rätt för sig genom att betala för sin vistelse hos oss. Men med tanke på de trauman min familj gått igenom pga alkoholkonsumtion genom åren så skulle aldrig morsans hjärta orka med en till fyllebult med agressionsproblem och vanföreställningar .

Han fick komma till en fristad, våran fristad. Men hans beroende var starkare än viljan att ha en fungerande relation med oss. Må låta hårt, men jag är mer intresserad av morsans psykiska hälsa än att ta en chans , igen.

Det finns många mer ingredienser som jag kan övertyga er med att det inte skulle fungera men jag tackar för mig.

Du kunde inte gjort på något annat vis, jo möjligen ett antal sämre.

Du försökte vad du kunde, men vuxen bror var varken kapabel, ansvarig, vuxen eller frisk nog att hantera sitt beteende, missbruk eller beroende annorlunda än han gjorde under besöket. I dessa trådar kommer du alltid hitta människor som skuldbelägger anhöriga som har gränser för vad de accepterar i sina hem och relationer.

Alla hästar hemma
  • Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:02:10 följande:
    Ok! Jag backar i diskussionen med dig. Förstår nu att du är drogliberal. Gott så!

Älskar när någon använder "drogliberal" som ad hominem, och då att jag ahr fel i allt jag säger.
    Men du avslöjad, och funkar inte.

Faktum kvarstår, du generaliserar och avhumaniserar de som konsumerar droger.
    det råder ingen som helst tvekan om i det du har skrivit, konstigt att du inte uppfattar detta själv.
    Då det borde räcka för dig att läsa det du har skrivit.

Jag för folks hälsa, än upprätthålla någon gammal moral från svunnen tid.
    Såna som du, tycker det är helt okey att kliva över lite lik.
    Mefd en utopisk tanke(nolltolerans) är viktigare än folks liv.
    Bara lyssna på forna justitieminister, som säger samma sak.

S K R Ä M M A N D E ! ! !

• Anonym (Lugn och fin)
    Carnitas skrev 2015-01-04 23:11:23 följande:

Älskar när någon använder "drogliberal" som ad hominem, och då att jag ahr fel i allt jag säger.

Men du avslöjad, och funkar inte.

Faktum kvarstår, du generaliserar och avhumaniserar de som konsumerar droger.

det råder ingen som helst tvekan om i det du har skrivit, konstigt att du inte uppfattar detta själv.

Då det borde räcka för dig att läsa det du har skrivit.

Jag för folks hälsa, än upprätthålla någon gammal moral från svunnen tid.

Såna som du, tycker det är helt okey att kliva över lite lik.

Mefd en utopisk tanke(nolltolerans) är viktigare än folks liv.

Bara lyssna på forna justitieminister, som säger samma sak.

S K R Ä M M A N D E ! ! !

Det går verkligen inte följa med i sitt resonemang. Du skriver väldigt svårbegripligt. Är du månne hög?
  • Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:20:31 följande:
    Det går verkligen inte följa med i sitt resonemang. Du skriver väldigt svårbegripligt. Är du månne hög?

Nä, jag är inte hög, varför skulle jag detta för?
    Vill du göra ett nytt försök, och denna gång utan ad hominem?

Sen normala människor frågar vad de inte förstår, än häge sig till ad hominem som "drogliberal" och "är du hög eller".
    Trodde du inte jag skulle plocka upp detta?

• Anonym (Lugn och fin)

Du får det bemötande du förtjänar! Det är fruktansvärt fult av dig att sitta här och vara anklagande och hånfull mot en människa som är förtvivlad över en missbrukande anhörig. De allra flesta människor som har kommit i nära kontakt med missbruk vet hur illa det skadar människor och deras anhöriga. Du vill bara provocera! Välj något annat ämne att komma med dina störiga synpunkter på då! Det här är alldeles för känsligt för många.

• Carnitas
    Anonym (Lugn och fin) skrev 2015-01-04 23:42:55 följande:
    Du får det bemötande du förtjänar! Det är fruktansvärt fult av dig att sitta här och vara anklagande och hånfull mot en människa som är förtvivlad över en missbrukande anhörig. De allra flesta människor som har kommit i nära kontakt med missbruk vet hur illa det skadar människor och deras anhöriga. Du vill bara provocera! Välj något annat ämne att komma med dina störiga synpunkter på då! Det här är alldeles för känsligt för många.

Du inbillar dig detta, är hövlig och är inte rädd för säga obekväma sanningar.

Enda anklagande, är i hur man helt struntar i att behandla personen som en människa.
    Och låta dennes handlingar mot omgivningen stå för hur man behandlar denna person.Hånfullhet, ne, den får du aldrig ihop.

Det är rätt uppenbart att du lever i en bubbla, där du tror att allt som sker i denna bubbla är typiskt för någon som missbrukar eller tar droger utan att missbruka.
    Jag är högst medveten om att en mindre klick får problem med drogkonsumtion.

Men att allra flesta som konsumerar droger, aldrig någonsin kommer ens nära epitetet missbrukare.
    Dock så ändrar inte det faktum att det du skrivit här är generaliserande och avhumaniserande av misbrukaren.
    Varför förtjänar inte han att kallas människa för.
    Eller är du på Beatrice Ask sida, våran forna justitieminister?

" target="_blank">

Där att dö inte är den ultimata skadeverkningen, ROFL Kräks

Svar på tråden Min missbrukande bror