Min missbrukande bror
Hej, det är mitt första inlägg på familjeliv.
Tänkte att några med samma erfarenhet som mig kanske kunde ge mig råd hur jag ska hantera en mycket delikat situation.
Det är så att min bror som jag knappt haft någon kontakt med alls under min uppväxt, han har bott i grannlandet norge, och missbrukat sen han var runt 13 år gammal, tills nu 35 år gammal.
För ca 4 veckor sedan så hittade jag hans nummer på internet och lyckades få tag i honom efter många års undrande om hans hälsa. Jag berättade att det vore trevligt att ses igen, och han tyckte det med. Vips så stod han utanför vår farsas dörr utan att ens hört av sig att han skulle komma.
Vi var ju såklart överraskade och glada att se honom vid liv. Han fick bo hos morsan och farsan ett tag bestämde de. Med villkor att det var drog och alkoholfritt. Detta bröt han så fort han kunde mer eller mindre, och han blev utslängd och fick en bussbiljett betald där han kom från.
Nu 4 veckor senare (igårkväll), så hör han av sig till mig på telefon och ber om ursäkt för senast, jag säger att det är ok men vill att han själv ska ta tag i sitt liv innan det är för sent.
Idag på morgonen ringer han och säger att han är på väg hem till oss igen, jag säger att det inte går.. han har igen köpt en biljett till oss utan att höra av sig.. vet inte riktigt vad vi ska ta oss till..
Jag å min fru lever på egen hand i samma stad som mina föräldrar, måste ja tilägga, vi bor alltså inte tillsammans.
Hur i hela fridens namn ska vi lösa detta? Han verkar inte vilja lyssna på uppmaningarna att åka hem igen heller, vi kan ju inte hindra honom från att komma till vår stad direkt.